به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۱ ساعت ۰۲:۰۷
کد مطلب : ۳۱۵۵۷
ادامه امداد با وجود تجربه "جهنم" در حمص

گرسنگي و مرگ در سوريه؛ مذاكره در ژنو

گروه بين‌الملل: همزمان با شروع دور دوم مذاكرات دولت و مخالفان سوريه در ژنو، نخستین محموله‌کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد سرانجام میان مردم شهر جنگ‌زده حمص تقسیم شد گرچه چهار نفر از امدادگران طی راه و حین ورود به حمص آسیب دیدند.
گرسنگي و مرگ در سوريه؛ مذاكره در ژنو
با وجود تیراندازی‌ها و تبادل آتش میان نیروهای دولت سوریه و مخالفان آن، برای نخستین بار محموله ‌سازمان ملل متحد که حاوی مواد غذایی و دارو برای غیرنظامیان بود پس از ورود به حمص میان مردم شهر تقسیم شد. این شهر قدیمی واقع در غرب سوریه یک سال و نیم است در محاصره نیروهای دولت سوریه به سر می‌برد. طبق منابع رسمی سوری، چهار تن از امدادگران که کامیون‌ها را همراهی می‌کردند هنگام ورود این دو خودرو به حمص بر اثر تیراندازی‌ها آسیب دیدند. سازمان هلال احمر در توییتر نوشت که "یکی از رانندگان مجروح شده است".

قرار بود میان دولت سوریه و مخالفان آن سه روز آتش بس برقرار باشد و حین آن زمینه انتقال مواد غذایی و دارو برای حدود ۲۵۰۰ نفر در حمص فراهم آید اما روز شنبه در میانه آتش‌بس، خمپاره‌ای محموله کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل را هدف قرار داد و در نتیجه آتش‌بس سه روزه دولت و مخالفانش هم تنها یک روز پس از آغاز پایان یافت. موافقان و مخالفان دولت سوریه یکدیگر را متهم به نقض آتش‌بس می‌کنند. با وجود شلیک خمپاره و تیراندازی مداوم، امدادگران موفق شدند ۲۵۰ بسته مواد غذایی و ۱۹۰ کیت بهداشتی را به دست مردم حمص برسانند و سپس حمص را ترک کرده‌اند.

ادامه امداد با وجود تجربه "جهنم" در حمص
به گزارش خبرگزاری آلمان، امدادگران تنها هنگام ورود با کامیون‌ها به حمص نبود که با خمپاره و گلوله روبرو شدند؛ تیراندازی‌ها در طول تقسیم مواد غذایی و دارو میان مردم نیز ادامه داشت. به گفته فعالان سیاسی سوری، پنج نفر بر اثر تیراندازی‌ها کشته شدند. امدادگران بخت بیشتری داشتند و جراحت‌های اندکی برداشتند. یک خبرنگار روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" امدادگران را موقع خروج آنان از حمص مشاهده کرده است. او می‌نویسد که لاستیک خودروها ترکیده بود و شیشه‌های کامیون‌ها بر اثر اصابت گلوله سوراخ شده بود.

یکی از امدادگران به خبرنگاران گفت: «روزی بود مثل جهنم. اما مردم این شهر هر روزشان این گونه است. این زندگی‌ای است که آنان می‌کنند و ما امروز تنها بخش کوچکی از آن را تجربه کردیم.» پس از رساندن نخستین محموله به حمص تصمیم گرفته شد که عملیات امداد فعلا متوقف شود اما به گزارش خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه امدادگران سازمان ملل به تلاش خود برای رساندن مواد غذایی و دارو به حمص ادامه دادند. امدادگران همچنین توانستند روز یکشنبه 65 نفر را از حمص خارج کنند.

سپاسگزاری از همت امدادگران

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، آنتونیو گوترس، از کارکنان سازمان هلال احمر و سازمان ملل متحد بخاطر انجام ماموریت کمک‌رسانی به شهر حمص سپاسگزاری کرد. گوترس روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «کمک‌رسانی به حمص و تلاش برای خارج کردن مردم از این شهر شهامت می‌طلبید.»
گرسنگی، آسیب و مرگ تجربه روزانه حدود ۲۵۰۰ نفری است که در بخش تاریخی شهر حمص و محله‌های دیگر این شهر زندگی می‌کنند. از میانه سال ۲۰۱۲ این شهر توسط نیروهای ارتش سوریه محاصره شده است. آنچه مردم در این شهر با آن روبرو هستند در تضاد شدید با فضای لوکس نشست دیپلماتیکی است که در ژنو برای تصمیم‌گیری درباره اوضاع سوریه برگزار می‌شود. امروز دوشنبه دور دوم مذاکرات صلح سوریه در ژنو، مقر سازمان ملل متحد در اروپا، انجام می‌گیرد.