به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۱ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۳۱۶۹۰
آمریکا بزرگترین مشتری کالاهای فرانسوی

مقاله مشترک اوباما و اولاند درباره ايران

گروه بين الملل: روسای جمهوری فرانسه و آمریکا با انتشار مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست به ابعاد مختلف روابط پاریس و واشنگتن از جمله همکاری در زمینه ایران و سوریه اشاره کردند.
مقاله مشترک اوباما و اولاند درباره ايران

متن مقاله باراک اوباما،  و فرانسوا اولاند به شرح‌ زیر است: «امروز دیپلمات‌های آمریکایی و فرانسوی برای مذاکرات با ایران بر اساس توافقی آماده می‌شوند که پیشرفت برنامه هسته‌ای تهران را متوقف کرده و عناصر کلیدی این برنامه را به عقب بازگردانده است. مقام‌های آمریکایی و فرانسوی به طور روزانه به تبادل اطلاعات در زمینه مبارزه با تروریسم در سراسر جهان می‌پردازند. کارشناسان ما به کشاورزان در آفریقا و دیگر قاره‌ها کمک می‌کنند تا مزارعشان را گسترش داده و با فقر مبارزه کنند. در مجامعی نظیر گروه هشت و گروه 20 آمریکا و فرانسه به دنبال ارتقای روابط و ایجاد ثبات، مشاغل بیشتر، رشد و تعادل هستند. ما با چالش‌های جهانی مواجه می‌شویم که هیچ کشوری به تنهایی قادر به مواجهه با آن نیست. کارآفرینان آمریکایی و فرانسوی با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ همکاری‌هایی که نتیجه آن ایجاد قدرت برای اقتصاد جهانی ماست.

یک دهه پیش کمتر کسی می‌توانست تصور کند که کشورهای ما در ابعاد مختلف همکاری نزدیک این چنینی داشته باشند اما در سال‌های گذشته ائتلاف ما حالتی جدید به خود گرفته است. از زمان بازگشت فرانسه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در چهار سال پیش و ادامه تعهدات ما برای تحکیم شراکت ناتو و اتحادیه اروپا ما همکاری‌هایمان را توسعه بخشیدیم. ما کشورهایی مستقل و دارای تمامیت ارضی هستیم که تصمیم‌هایمان را بر اساس منافع ملی اتخاذ می‌کنیم. با این حال ما توانسته‌ایم ائتلاف خود را به مرحله‌ای جدید برسانیم زیرا منافعمان و ارزش‌هایمان به یکدیگر در ارتباط تنگاتنگ هستند. شراکت عمیق میان فرانسه و آمریکا که در رابطه‌ای دوستانه طی دو قرن گذشته ریشه دارد نمونه‌ای برای همکاری بین‌المللی محسوب می‌شود. چالش‌های فرامنطقه‌ای قادر به حل و فصل توسط یک کشور به خودی خود نیست. کشورهای بیشتری باید قدم پیش بگذارند و هزینه‌ها و بار رهبری را تقسیم کنند. کشورهای بیشتری باید به مسئولیت‌هایشان جهت تحقق امنیت و صلح جهانی و پیشبرد آزادی و حقوق بشر عمل کنند.

پس از نخستین گام در دستیابی به توافق با ایران ما با شرکای خود در 1+5 یعنی انگلیس، آلمان،‌ روسیه و چین و اتحادیه اروپا متحد شدیم و هفته آینده در وین ملاقاتی خواهیم داشت که هدف آن گفتگو با منظور دستیابی به راهکار همه جانبه‌ای است که ایران را از دستیابی به صلح هسته‌ای بازدارد. در سوریه اهرم تهدید ما باعث شد برنامه‌ای به کار گرفته شود که در آن تسلیحات شیمیایی سوریه امحا خواهد شد و اکنون سوریه باید به تعهداتش عمل کند. با توجه به اینکه جنگ داخلی سوریه ثبات در منطقه از جمله لبنان را تهدید می‌کند جامعه بین‌المللی باید تلاش‌های خود را به منظور اهمیت دادن به مردم سوریه، ارتقای وضعیت اپوزیسیون میانه‌رو و اقدام از طریق فرآیند کنفرانس ژنو 2 به سمت مرحله انتقال سیاسی دو چندان کند؛ مرحله‌ای که مردم سوریه را از دیکتاتوری و تروریسم می‌رهاند.

شاید نتوان نمونه‌ای واضح‌تر از آفریقا را به عنوان نمود شراکت جدید ما مثال زد. در مالی نیروهای اتحادیه آفریقا و فرانسه با حمایت لجستیک و اطلاعاتی آمریکا شبه‌نظامیان مرتبط به القاعده را به عقب رانده‌اند تا مردم مالی بتوانند آینده‌ای دموکراتیک داشته باشند. در منطقه "ساحل" ما با کشورهای مختلف شراکت داریم تا از پیشرفت القاعده جلوگیری شود. در آفریقای مرکزی سربازان اتحادیه آفریقا و فرانسه با حمایت آمریکا به دنبال ریشه‌کن کردن خشونت و ایجاد بستری مناسب برای مذاکره سازش و حرکت سریع به سمت انتخابات هستند.

در آفریقا از سنگال گرفته تا سومالی ما به تجهیز و آموزش نیروهای نظامی محلی کمک می‌کنیم تا بتوانند مسئولیت تامین امنیت کشورشان عهده‌دار شوند. ما با دولت‌ها و شهروندانی که به دنبال تحکیم نهادهای دموکراتیک، توسعه کشاورزی، مقابله با فقر،‌ افزایش دسترسی به برق و نجات جان افراد از بیماری‌های واگیردار هستند همکاری می‌کنیم. فرانسه و آمریکا از اصلی‌ترین حامیان مقابله با ایدز و مارالیا هستند.

علاوه بر لزوم تحکیم ائتلاف میان دو کشور ما به دنبال توسعه روابط اقتصادی دو جانبه هستیم. در حال حاضر فرانسه یکی از بازارهای اصلی صادرات آمریکا است و آمریکا بزرگترین مشتری کالاهای فرانسوی در خارج از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و این تبادل از ایجاد حدود یک میلیون شغل در دو کشور حمایت می‌کند. همکاری ما در زمینه دانش و ‌آموزش و پرورش در شراکت موجود میان دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و نهادهای هوا فضا مشهود است. اما به عنوان جوامعی کارآفرین که به دنبال ابتکار و خلاقیت هستیم لازم است اقدامات بیشتری در زمینه رهبری و هدایت جهان در راستای نوآوری به عمل ‌آوریم. شراکت اقتصادی و سرمایه‌گذاری که ما میان اتحادیه اروپا و آمریکا برقرار کرده‌ایم فرصت خوبی برای ایجاد میلیون‌ها شغل در دو طرف است. چنین تفاهمی می‌تواند به تجارت بیشتر،‌ اشتغال‌زایی و فرصت‌های بیشتر منجر شود.»

 

مرجع : ايسنا