به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۳ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۳۱۹۲۸

اوباما: روسیه مسئول‌گرسنگی سوری‌هاست

گروه بين‌الملل: رئیس جمهور آمریکا، ضمن انتقاد از مواضع روسیه در شورای امنیت، گفت: اگر روسیه مانع صدور قطعنامه ای به منظور ارسال کمک های انسانی به سوریه در شورای امنیت شود، مسئولیت گرسنگی و پیامدهای منفی آن بر عهده این کشور خواهد بود.
اوباما: روسیه مسئول‌گرسنگی سوری‌هاست
اوباما گفت: یک نوع هماهنگی میان اغلب اعضای شورای امنیت در باره صدور قطعنامه ای جهت ارسال کمک های انسانی به سوریه، وجود دارد. رئیس جمهور آمریکا افزود: همانطوری که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد، روس‌ها دیگر نمی توانند ادعا کنند که نگران وضعیت مردم سوریه هستند در حالی که از ورود کمک های انسانی جلوگیری مي‌کنند و غیرنظامیان را در گرسنگی و محاصره قرار مي‌دهند.

اوباما که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی خود، فرانسوا اولاند سخن مي‌گفت، اظهار داشت:" نه تنها رژیم سوریه مسئول جلوگیری از رسیدن کمک انسانی به غیر نظامیان است، بلکه روس ها، اگر از تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت، ممانعت کنند، مسئول خواهند بود".

قرار است شورای امنیت سازمان ملل جلسه ای برگزار کند تا پیش نویس قطعنامه کشورهای عربی و غربی برای انتقال کمک های انسانی به سوری ها، را بررسی کند. روسیه با اعلام اینکه این قطعنامه با واقعیت‌ها منطبق نیست، گفته است مسکو از قطعنامه‌ای که دولت سوریه و مخالفان را ملزم به رعایت آتش‌بس برای امدادرسانی به غیرنظامیان در مناطق جنگی کند، حمایت نخواهد کرد.

پیش نویس این قطعنامه به طور مشترک توسط اردن، استرالیا و لوکزامبورگ تهیه شده است و برای بررسی و تصویب به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده اند. نسخه هایی از این پیش نویس برای پنج عضو دائم شورای امنیت که از حق وتوی مصوبات شورا برخوردارند ارسال شده و ظاهرا در جلسه‌ای غیررسمی مورد بررسی قرار گرفته است.