به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۳ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب : ۳۱۹۷۶
مخالف توقیف بهار بودم

جنتی: عضویت در فیس‌بوک جرم نیست

گروه سياسي: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی موضع صریح دولت درباره‌ی فیس‌بوک بیان کرد: البته این موضوع را باید از قوه قضاییه پرسید، اما تا آنجا که من می‌دانم خود عضویت در فیس بوک جرم نیست اما چون برای استفاده از فیس‌بوک باید از فیلترشکن استفاده کرد در واقع شکستن فیلتر جرم است وگرنه اصل حضور در فیس‌بوک جرم تلقی نشده است.
جنتی: عضویت در فیس‌بوک جرم نیست

علی جنتی در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره‌ی گشایش در فضای مطبوعات گفت: تقریبا بدون وقفه هفته‌ای یک بار جلسات هیات نظارت بر مطبوعات را تشکیل می‌دهیم و در هر جلسه برای تعداد قابل توجهی از مطبوعات مجوز جدید صادر شده است. تعدادی را هم که از گذشته مانده بودند تعیین تکلیف کرده‌ایم. در واقع تمامی آنهایی که تا مهر 92 درخواست مجوز داشتند تعیین تکلیف شده‌اند. او اظهار کرد: روشن است که فضای جدیدی ایجاد شده و دولت مصمم است که در چارچوب قانون آزادی‌ها را تضمین کند. ضمن این که در قانون اساسی نیز آمده که همه‌ی مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر مواردی که قانون جلوگیری کند و ما نیز به عنوان دولت موظف هستیم که مر قانون عمل شود. البته برخی وقت‌ها در برداشت قانون اختلاف سلیقه وجود داشته است چرا که به هر ترتیب هیات نظارت بر مطبوعات هفت عضو دارد که از دولت فقط وزیر ارشاد و نماینده وزارت علوم در آن حضور دارند. او تاکید کرد: ممکن است در برداشت از قانون و تخلف قانونی اختلاف نظر وجود داشته باشد که به هر ترتیب نظر اکثریت ملاک است.

جنتی در پاسخ به مطلب خبرنگاری درباره‌ی تاکیدات بانک جهانی مبنی بر این که آزادی روزنامه‌نگاران و عضویت برخی مسوولان در فیس‌بوک رویکرد مثبتی در توسعه ایران داشته است، گفت: این سیاست همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و دولت مصمم است که این شرایط ادامه یابد و قرار نیست در مقطعی متوقف و یا محدود شود و ما امیدواریم این روش را کماکان ادامه دهیم. 

وزیر ارشاد درباره‌ی علل بسته شدن برخی روزنامه‌ها تصریح کرد: در این مدت تنها روزنامه‌ی بهار توقیف شده است که بنده به عنوان عضو هیات نظارت مخالف توقیف کردن این روزنامه بودم چرا که اعتقاد داشتم در درج آن مقاله تعمدی نبوده است و می‌شد مجازات‌های دیگری در نظر گرفت. او همچنین درباره‌ی توقیف یالثارات گفت: این موضوع سابقه‌ی طولانی داشته است. اعضای قدیمی هیات نظارت بر مطبوعات معتقدند که تذکرات کتبی به آنها داده شده بود و بر اساس آیین‌نامه‌ای که از گذشته وجود داشته وقتی دو سه بار تذکر کتبی دهند بار چهارم اقدامات شدید‌تری اتخاذ می‌شود. ضمن این که این موضوع نظر جمع هیات نظارت بوده و نظر فردی نبوده است.

جنتی همچنین درباره حذف شدن پایگاه سمان اظهار بی‌اطلاعی کرد. وزیر ارشاد در ادامه اظهار کرد: در مورد سایت‌های خبری این نکته را باید بگویم که باید برای همه‌ی آنها ضرب‌الاجلی تعیین شده بود تا این که تا آخر دی ماه برای اخذ مجوز مراجعه کنند. ما تا امروز اقدام به بستن سایتی نکرده‌ایم ولی اعلام شده است سایت خبری آنهایی که به هیچ وجه همکاری نکنند بسته می‌شود تا تکلیفشان مشخص شود.

پاسخ وزیر ارشاد درباره عصبانی نیستم و رستاخیز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره داوری‌های جشنواره‌ی فیلم فجر و فیلم‌های عصبانی نیستم و رستاخیز توضیح داد. علی جنتی  درباره وجود برخی اظهارنظرها مبنی بر این‌که فیلم من عصبانی نیستم تحت فشار اصولگرایان و رسانه‌های آن‌ها در نهایت از داوری جشنواره فیلم فجر حذف شده است، گفت: شاید خود تهیه‌کننده و کارگردان فیلم با توجه به ماهیتی که فیلم داشته است، احساس کردند اگر در میدان رقابت بیاید، از سوی برخی مسؤولین تحت فشار قرار بگیرند، بنابراین خودشان درخواست کردند که این کار انجام شود و در واقع هجمه‌ای از سوی اصولگرایان در این راستا وجود نداشته است.

او تأکید کرد: سیاست ما این بوده که هیأت داورانی انتخاب کنیم که در بیان مطالب و نوع قضاوت‌شان آزاد باشند و چیزی بر آن‌ها دیکته نشود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره‌ی برخی انتقادها نسبت به انتخاب فیلم رستاخیز در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر اظهار کرد: من این فیلم را خودم دیدم و از 9 سال قبل در جریان آن بودم. این فیلمنامه که در رابطه با حماسه‌ی عاشوراست با بسیاری از شخصیت‌های دینی و حوزوی هماهنگ شده و از نظر تاریخی مشکلی در آن وجود ندارد و کاملا منطبق با تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده است.

او افزود: بسیاری از علما فیلم‌نامه‌ی آن را تأیید کردند و برخی از مراجع همچون آیت‌الله العظمی سیستانی متن آن را مورد تأیید قرار دادند و نمایندگانش بخشی از هزینه‌های این فیلم را تامین کردند. در واقع هیچ تحریفی در فیلم صورت نگرفته است. وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: این فیلم از جمله فیلم‌هایی بود که بسیاری از جوایز را در جشنواره درو کرد. ضمن این که بخشی از بودجه‌ی آن توسط شیعیان خارج از کشور تأمین شده است، بخشی از آن را وکلای آیت‌الله سیستانی تأمین کردند و بخشی از آن را تهیه‌کننده‌ی فیلم در داخل تأمین کرد. مجموعا این فیلم، فیلم خوبی بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال اظهار کرد: ممکن است اگر من هم با کارگردان این فیلم صحبت کنم به او بگویم که اشکالاتی وجود داشته و می‌توانستند بهتر از این واقعیات را نشان دهند، چنان‌چه باید گفت نکته‌های لطیفی در تاریخ عاشورا همچون وضعیت زنان و کودکان در خیمه‌ها و حالت لطف و محبت اباعبدالله (ع) و برخی تصاویر همچون فداکاری ها و اظهارات حضرت زینب (س) وجود دارد که در این فیلم دیده نمی‌شود. البته من در این‌باره صحبت کردم و به من گفته شده که خیلی از صحنه‌ها فیلم‌برداری شده بود، اما به خاطر طولانی شدن مجبور بودند بخش‌هایی از آن را حذف کنند و اگر بعدا این فیلم به صورت سریال دربیاید، نقیصه‌هایش مرتفع می‌شود.

جنتی تأکید کرد:‌ درواقع نمی‌شود گفت که این فیلم بی‌نقص بوده، اما در مجموع هیأت داوران که شامل شخصیت‌های برجسته هستند این فیلم را انتخاب کردند. وزیر ارشاد همچنین درباره‌ی جایزه‌ای که قرار بود از سوی رییس‌جمهور در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر ارائه شود، گفت: آقای رییس‌جمهور در افتتاحیه فیلم فجر اعلام کردند که یک جایزه اصلی باید داده شود که البته خودشان شاخص‌هایی را تعیین کردند و مثلا گفتند که فیلم‌هایی که در زمینه‌ی اعتدال، مقابله با خشونت و افراطی‌گری ساخته شده باشند، شایسته دریافت چنین جایزه‌ای خواهند بود. ولی مجموعا فیلم‌هایی که در جشنواره وجود داشت، واجد نظرات ایشان نبود. او درباره نوع قضاوت هیأت داوران نیز اظهار کرد: من فکر می‌کنم این هیأت، هیأت جامع الجهاتی بوده که هر کدام در زمینه‌ای تخصص داشتند، بنابراین ما به رأی آن‌ها احترام می‌گذاریم. ضمن این‌که باید گفت در هیأت داوران دلایل سیاسی وجود نداشته و هیچ‌کدام از داوران بر اساس دیدگاه سیاسی نظر ندادند و خیلی هم سیاسی فکر نمی‌کنند.

علی جنتی که در حاشیه‌ی جلسه‌ی هیات دولت سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی درباره‌ی برنامه‌ی دولت با توجه به حذف تبصره‌های مربوط به اقتصاد فرهنگ در مجلس شورای اسلامی و همچنین بحث کسری بودجه در این بخش اظهار کرد: ما تبصره‌ای را به عنوان تبصره‌ی 14 به مجلس تقدیم کردیم و بر این موضوع تاکید داشتیم که کل دستگاههایی که از بودجه دولت استفاده می‌کند در پروژه‌های عمرانی خود باید یک درصد را به فعالیت‌های هنری اختصاص دهند و این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. او افزود: وقتی این موضوع به مجلس رفت مورد مخالفت کمیسیون تلفیق قرار گرفت و بعد در صحن مجلس حذف شد، البته این تبصره چیزی به بودجه‌ی فرهنگ اضافه نمی‌کرد. جنتی گفت: من فکر می‌کنم بودجه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده خوش‌بینانه‌ترین بودجه بر اساس درآمدهای قابل پیش‌بینی بوده است و امیدواریم گشایشی حاصل شود و خود بودجه را بتوانند صددرصد تخصیص دهند تا همه دستگاهها به رضایت نسبی برسند.

وزیر ارشاد سپس در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات دولت در بحث دیپلماسی فرهنگی گفت: اگرچه دیپلماسی فرهنگی نتوانسته همپای دیپلماسی خارجی ما پیش برود، اما این بحث از جمله سیاست‌هایی بود که من از ابتدا آن را اعلام کردم و تلاش ما این است که با توجه به شبکه‌ی رایزنی‌های فرهنگی که در حدود 80 کشور وجود دارد همچنین در زمینه‌ی برقراری ارتباط باهنرمندان و فرهیختگان فعالانه‌تر عمل شود. ضمن این‌که به دنبال فعال کردن نهضت ترجمه هستیم تا کتاب‌های‌مان را ترجمه و فرهنگ‌مان را به کشورهای دیگر عرضه کنیم. او شرکت هنرمندان در طرح‌های بین‌المللی و اعزام گروه‌های موسیقی را از جمله فعالیت‌های درنظر گرفته‌شده در این راستا خواند و گفت: بعد از احیای ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی اعزام آن‌ها به خارج از کشور را مد نظر قرار خواهیم داد.

 

مرجع : ايسنا