به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۳۲۱۲۵

کاهش 2درصدی بیکاری جای چانه‌زنی نیست

گروه اقتصادي:​ رییس مرکز آمار ایران افزایش نرخ بیکاری تا پایان سال جاری را تا 11 درصد برآورد کرد و گفت: با بهبود رشد اقتصادی، اختلاف دو درصدی نرخ بیکاری از یک فصل تا فصل دیگر غیر طبیعی نیست.
کاهش 2درصدی بیکاری جای چانه‌زنی نیست
عادل آذر در مورد تغییر یکباره نرخ بیکاری از 12.4 درصد در زمستان سال 91 به 10.6 درصد در بهار 92 اظهار کرد: با توجه به این که سال پیش از نظر رشد اقتصادی جزء بدترین سال‌ها بود و به منفی 5.4 درصد کاهش یافت بنابراین توقع بر این بود که نرخ بیکاری نامناسبی درحدود 12 درصد نیز در آن زمان رقم خورده باشد. وی تاکید کرد: با بهبود وضعیت رشد اقتصادی از یک سال به سال دیگر، کاهش نرخ بیکاری نیز طبیعی بوده و اختلاف یک تا دو درصدی جای چانه زنی نیست. آذر همچنین با بیان این‌که در زمستان نرخ بیکاری بالاتر از سایر فصل‌ها خواهد بود، یادآور شد: بنابراین کاهش دو درصدی نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته تا بهار سال جاری چندان غیر طبیعی نیست و مبنای این تغییرات محاسباتی واقعیت موجود است.

وی با بیان این‌که شرایط اقتصادی در سال جاری از سال 91 بدتر نیست، افزود: برآورد ما این است که نرخ رشد اقتصادی سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود یابد از این رو طبیعی است که با ارتباط نزدیکی که بین رشد اقتصادی و نرخ بیکاری وجود دارد این شاخص نیز کاهش یابد. آذر همچنین در مورد این که با وجود اعلام نرخ بیکاری 10 درصدی از سوی مرکز آمار در سال جاری پیش بینی دولت برای کاهش بیکاری در سال آینده حدود بیش از 11 درصد اعلام شده است، با ابراز بی اطلاعی از این پیش بینی تصریح کرد:‌ دولت معمولا اعداد و ارقام مرکز آمار را مبنای محاسبات خود قرار می‌دهد چرا که نرخ بیکاری واقعی و رسمی کشور همان عددی است که ما اعلام می‌کنیم. رییس مرکز آمار ایران پیش بینی کرد که با توجه به شرایط بیکاری در زمستان نرخ بیکاری در پایان سال جاری به حدود 11 درصد افزایش یابد.
مرجع : ايسنا