به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۳۲۱۶۸
حذف محدودیت سنی مرگ آسان

تصویب قانون اوتانازی برای کودکان در بلژیک

گروه علمي: پارلمان بلژیک قانونی را به تصویب رسانده است که اجازه اوتانازی را بدون محدودیت سنی برای کودکانی که بیماری‌شان درمان‌ناپذیر است امکان‌پذیر می‌کند.
تصویب قانون اوتانازی برای کودکان در بلژیک
این لایحه با 86 رای مثبت، 44 رای منفی و 12 رای ممتنع به تصویب رسیده است. اوتانازی در اصطلاح، شرایطی است که در آن، بیمار بنا به درخواست خودش به صورت طبیعی و آرام بمیرد. این شرایط معمولاً در بیماری‌های سخت یا دردناک یا درمان‌های طولانی‌مدت و ناامید کننده پدید می‌آید. در فارسی به آن «هومرگ»، «مرگ آسان»، «قتل ترحمی» یا «به مرگی» نیز گفته شده‌است. توقف روند درمان یک بیمار، قطع سرم و تغذیه وریدی، قطع اکسیژن، جلوگیری از دیالیز و جداکردن فرد از دستگاه‌های حمایتی ارگان‌های حیاتی، همچنین دادن داروهای مسکن با دوز بالا، که موجب کاهش هوشیاری و تسریع مرگ می‌شوند، از روش‌های اتانازی به حساب می‌آیند.

همانطور که انتظار می‌رود وقتی این لایحه به امضای پادشاه بلژیک برسد، بلژیک نخستین کشور در جهان خواهد بود که هر گونه محدودیت سنی را برای انجام اتانازی بر می‌دارد. این شیوه ممکن به درخواست کودکانی که بیماری بسیار وخیم و درمان نشدنی دارند و درد زیادی می‌کشند با رضایت پدر و مادر صورت بگیرد. مخالفان این لایحه می‌گویند کودکان نمی‌توانند چنین تصمیم دشواری بگیرند.

بلژیک 12 سال است که انجام اتانازی را برای افراد بزرگسال قانونی کرده است. در هلند همسایه شمالی بلژیک اتانازی برای کودکان بالای 12 سال و درصورت رضایت والدین قانونی است. بر اساس قانون هلند، در صورتی که بیمار دچار بیماری درمان نشدنی باشد، درد غیر قابل تحمل داشته باشد و چشم‌اندازی برای بهبود بیماری‌اش وجود نداشته باشد، می‌تواند به طور داوطلبانه درخواست اتانازی کند و این درحالی است که درخواست وی باید توسط پزشکان به خوبی بررسی شود.

این قانون در حالی در پارلمان بلژیک به تصویب رسیده است که برخی شهروندان آن را غیراخلاقی و قتل بیمار می‌دانند. با این حال موافقان می‌گویند درخواست برای اتانازی تعداد بسیار اندکی از کودکان را شامل خواهد شد. در این قانون آمده است کودک باید در شرایط نهایی بیماری باشد، دردهای فیزیکی غیرقابل تحملی داشته و درخواست‌های مکرر برای مرگ داشته باشد و پس از این مراحل خواهد بود که اتانازی برای او مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

والدین، پزشکان و روانپزشکان باید پیش از اتخاذ این تصمیم موافقت خود را اعلام کنند. رهبران مذهبی در بلژیک نیز این قانون را غیر اخلاقی خوانده‌اند. آندره جوزف لئونارد اسقف اعظم بروکسل و رئیس کلیسای کاتولیک بلزیک در این باره گفت: قانون می‌گوید نوجوانان قادر نیستند در زمینه‌های اقتصادی و عاطفی تصمیمات مهم بگیرند چگونه است که به طور ناگهانی اکنون می‌توانند تصمیم بگیرند که کسی می‌تواند به مرگ آنها کمک کند.
هفته گذشته 160 پزشک اطفال نامه سرگشاده‌ای را بر علیه این قانون امضا کرده و ادعا کردند این قانون هیچ ضرورتی ندارد و پزشکی نوین می‌تواند درد این کودکان را تسکین دهد.
مرجع : مهر