به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۵ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۳۲۱۸۰

وزیر خارجه ترکمنستان فردا به تهران می‌آید

گروه سياسي: سفیر ایران در عشق‏‌آباد اعلام کرد که وزیر امور خارجه ترکمنستان در راس یک هیأت عالی رتبه سیاسی –اقتصادی فردا(شنبه) عازم تهران می‏‌شود.
وزیر خارجه ترکمنستان فردا به تهران می‌آید
«سید محمد موسی هاشمی گلپایگانی» سفیر ایران در ترکمنستان ضمن تائید مطلب فوق تصریح کرد: امروز طی مکالمه تلفنی با «رشید مرداف» وزیر امور خارجه ترکمنستان تائید کرد که در راس یک هیأت عالی رتبه متشکل از چندین وزیر از جمله مقامات صنعت نفت و گاز و نیز امور بانکی، روز شنبه عازم تهران می‏‌شوند. وی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی مناسب برای سفر هیأت عالی رتبه دولت ترکمنستان به تهران اتخاذ شده‏ است، گفت: وزیر خارجه ترکمنستان و همراهان ایشان در جریان این سفر دو روزه قرار است ملاقات‏‌هایی با همتایان خود و مقامات بلند پایه کشورمان از جمله رئیس جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

سفیر کشورمان با اظهار امیدواری که این سفر هیات رسمی دولت ترکمنستان به ایران در عرصه همکاری‏‌ها و گسترش تعاملات دوجانبه مفید باشد، گفت: هدف گذاری که ما در رابطه همکاری‌ها با ترکمنستان برای آینده داریم و مطمئناً به آن دست خواهیم یافت در عرصه اقتصادی با یک حجم 10 میلیارد دلاری پیش‌بینی شده است و زمینه‌های آن فراهم شده است و اطمینان داریم که در این جهت به این اهدافمان برسیم.

هاشمی گلپایگانی روابط سیاسی بین تهران و عشق‏‌آباد را بسیار خوب توصیف کرده و گفت: روسای جمهور محترم ایران و ترکمنستان در ارتباط با روابط سیاسی بین تهران و عشق‏‌آباد عزمی راسخ دارند و با توجه به روابط سنتی و مشترکات تاریخی، فرهنگی و سنتی دیرینه دو کشور و مرزهای بیش از 1200 کیلومتری آبی و خاکی و همکاری‌های خوب، خواهان توسعه هرچه بیشتر این روابطند. سفیر کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در طول مدت 6 ماهه روابط از یک حرکت بسیار سریع و خوبی برخوردار بود و اگر به همین صورت فهرست وار اشاره کنم باید گفت: بعد از حضور رئیس جمهور محترم ترکمنستان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران و مذاکرات خوب و بسیار مفیدی که با جناب آقای دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهور محترم داشتند، در واقع رفت و آمدها و برنامه ریزی‏‌های خوبی برای توسعه روابط تنظیم شد که از آن جمله می‏توانم به سفر دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در 15 شهریور ماه سال جاری اشاره کنم که ملاقات‌های بسیار مفید و موثری با رئیس جمهور و همتای خودش و دیگر مقامات ترکمنستان داشتند.

وی تصریح کرد: طی چند روز گذشته، کمیسیون مشترک همکاری‏‌های کنسولی در تهران داشتیم که در آن نیز قائم مقام وزارت امور خارجه ترکمنستان حضور داشت و مذاکرات بسیار خوب و مفیدی جهت رفع برخی مشکلات و موانع برای رانندگان و توریستها مطرح شد. مسائل صدور روادید، افزایش ساعت کار گمرکات، توسعه و گسترش همکاری‏‌های توریستی و کنسولی دوجانبه از موارد مورد بحث بود. همچنین در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان که دو هفته پیش برگزار شد، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در حاشیه آن با رئیس جمهور محترم ترکمنستان نیز دیدار و گفت‌وگوهای مفید و سازنده‌ای را انجام داد که «قربانقلی بردی‏محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در این ملاقات روابط و همکاری با ایران را به عنوان روابط راهبردی توصیف کردند و مجدداً دعوت خود را برای سفر رسمی دکتر روحانی به عشق‏‌آباد تجدید و اعلام کردند.

سفیر کشورمان گفت: همزمان با برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک مذکور در عشق‌آباد، یک همایش مشترک تجاری و اقتصادی با حضور تجار و صاحبان صنایع کشورمان و ترکمنستان برگزار شد و در جریان آن راه‌های توسعه و گسترش همکاری در این عرصه‏‌ها بررسی که نتایجش را در آینده خواهیم دید. وی اضافه کرد: همچنین در تاریخ 18 بهمن روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌‏آباد را نیز برگزار کردیم که در واقع یک نمود و نماد خوب را در ارتباط با همکاری‏های فرهنگی و هنری داشت که هنرمندان کشورمان در رشته‌های مختلف برنامه فرهنگی و هنری اجرا کردند.

وی همچنین خاطر نشان کرد که در تاریخ 22 بهمن نیز جشنی باشکوه به مناسبت گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار کردیم که در آن وزیر خارجه ترکمنستان حضور داشت و سخنرانی بسیار مهمی را در حضور دیپلمات‌ها و سفرهای خارجی مقیم عشق‏‌آباد، انجام دادند و بر عزم جدی و راسخ دولت ترکمنستان برای توسعه و گسترش هر چه بیشتر مناسبات با ایران تاکید کردند.
مرجع : فارس