به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۶ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۳۲۲۹۴

مشکلی برای تامين نياز شب عید نداريم

گروه اقتصادي: مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: با توجه به خرید متوسط ماهانه 11 هزار تن گوشت مرغ که عمدتا از منابع داخلی است هیچ مشکلی برای تامین نیاز شب عید وجود ندارد.
مشکلی برای تامين نياز شب عید نداريم
مصیب محمدیان شمالی گفت: از نیمه ماه رمضان پارسال با برنامه‌ریزی انجام شده، خرید مرغ از منابع داخلی آغاز و در همین راستا واردات مرغ در حداقل ممکن مدیریت شد؛ به گونه‌ای که طی 18 ماهه گذشته حدود 230 هزار تن مرغ خریداری و ذخیره شد اما از این میزان تنها 25 هزار تن آن وارداتی و ما بقی از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده است. وی افزود: طی 18 ماهه گذشته کمترین افت تولید را در صنعت طیور تجربه کردیم و همیشه مازاد تولید وجود داشته است چراکه طی 11 ماهه امسال حدود 110 هزار تن مرغ خریداری شده که به صورت میانگین میزان خرید ماهانه به حدود 11 هزار تن می‌رسد البته ممکن است بخشی از ذخایر این شرکت همان مرغ‌های وارداتی خریداری شده قبلی باشد اما حجم آن کمتر از هشت درصد بوده و بسیاری از آن نیز مصرف شده است. به گفته مدیر عامل شرکت سهامی پشتیبانی امور دام میزان ذخایر کنونی این شرکت حدود 110 هزار تن است.

محمدیان شمالی تاکید کرد: واردات گوشت مرغ کمتر از آنچه شرکت پشتیبانی امور دام مکلف بوده انجام شده است و در همین راستا علیرغم اینکه مجوز واردات گوشت مرغ داریم قرارداد‌های خودمان را به حداقل رسانده‌ایم و بسیاری از قراردادهای سال گذشته را لغو کردیم. وی افزود: نمی‌توان به صورت ناگهانی درها را به روی واردات بست چراکه در معاملات بین‌المللی اگر بخواهیم بیش از این بد قولی کنیم و همه قراردادهای خودمان را لغو کنیم به هنگام نیاز داخلی دیگر هیچ کشوری به ما کمک نمی‌کند.

در سال های اخیر هیچ وارداتی دستوری نبوده است

مدیر عامل شرکت سهامی پشتیبانی امور دام اظهار کرد: در سال‌های اخیر هیچ دستوری برای واردات گوشت قرمز یا گوشت مرغ از کشور یا فروشنده‌ای خاص دریافت نکرده‌ایم و همه واردات گوشت مرغ فنی و براساس قانون صورت گرفته است. محمدیان شمالی ادامه داد: اگر بخش خصوصی دست به واردات گوشت قرمز و یا مرغ بزند سود یا زیان خود را محاسبه می کند اما اگر بخش دولتی مانند شرکت بازرگانی و یا شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به واردات کند باید براساس سیاست های ستاد تنظیم بازار باشد و این ستاد نیز فقط کلیات را ابلاغ می کند که کشور به چه قدر گوشت قرمز یا گوشت مرغ نیاز دارد.

وی گفت: پس از برآورد میزان نیاز کشور به یک محصول از منابع وارداتی تصمیم گیری درباره جزییات واردات مانند کشور واردکننده مذاکره با فروشنده و بررسی قیمت‌های جهانی در شورای خرید تشکیل شده در شرکت بازرگانی دولتی اتخاذ می شود که در این شورا نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت اقتصاد، بانک مرکزی‌، بازرسی کل کشور،‌ دیوان محاسبات و وزارت صنعت، معدن و تجارت و ... حضور دارند و پس ازتصمیم گیری نهایی دستگاه خریدار مانند شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به واردات براساس نظارت‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی می‌کند.

هیچ مشکلی برای ذخایر شب عید نداریم
مدیر عامل شرکت سهامی پشتیبانی امور دام با اشاره به افزایش حدود 20 درصدی مصرف گوشت مرغ در شب عید تصریح کرد: تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز به حدی است که هیچ مشکلی برای تامین نیاز در شب عید نداریم و خرید گوشت مرغ و گوشت قرمز از منابع داخلی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

خرید گوشت مرغ داخلی و جلوگیری از زیان مرغداران

محمدیان شمالی تاکید کرد:‌درحال حاضر مرغداران به دلیل انبوه تولید و ذخایر متوسط قیمت محصولشان از قیمت‌های واقعی پایین‌تر است و در حال زیان هستند که شرکت پشتیبانی امور دام به سرعت درحال جمع‌آوری گوشت مرغ مازاد تولید شده است؛ به گونه‌ای که روزانه حدود 800 تن مرغ خریداری می‌کند.

حداقل قیمت خرید گوشت مرغ کیلویی 6500 تومان
وی با بیان اینکه باید به گونه ای فرهنگ سازی شود که مصرف‌کننده تمایل بیشتری برای تقاضای و خرید گوشت مرغ داشته باشد، افزود: به دلیل انباشت بیش از حد گوشت مرغ روی دست مرغداران، شرکت پشتیبانی امور دام این محصول را از مرغداران به قیمت کیلویی 6500 تومان (برای خط کشتار دستی) و 6650 تومان (برای خط کشتار اتوماتیک و نیمه اتوماتیک) می خرد در حالی که قیمت متوسط گوشت مرغ در بازار مصرف کمتر از 6400 تومان است.

نمی‌توان نیاز داخلی گوشت مرغ را وارد کرد
مدیر عامل شرکت سهامی پشتیبانی امور دام اظهارکرد:‌ در حال حاضر اگر کوچکترین خلل و مشکلی در تولید گوشت مرغ به وجود بیاید هیچ وارداتی نمی تواند پاسخگوی نیاز حدود 140 هزار تنی به گوشت مرغ در هر ماه باشد چرا که این حجم به هیچ وجه قابل خرید و تامین از منابع وارداتی نیست.
مرجع : ايسنا