به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۱:۴۶
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۳۲۳۸۷
مي‌خواستند با 15 اتوبوس به جشنواره حمله كنند!

نحوه حذف فيلم از جشنواره؛ حمله با اتوبوس!

گروه هنري: يك سايت خبري درباره چگونگی حذف فیلم "عصبانی نیستم"، نامزد دریافت پنج سیمرغ جشنواره فیلم فجر نوشت: گروه‌های فشار مسئولان جشنواره را به لشکرکشی و برهم زدن مراسم پایانی تهدید کرده‌ بودند.
نحوه حذف فيلم از جشنواره؛ حمله با اتوبوس!
نخستین جشنواره فیلم فجر در دولت یازدهم با تبلیغات شدید تندرو و حامیان دولت سابق علیه "فیلم‌های مرتبط با حوادث ۸۸" همراه بود كه سرانجام به حذف و به حاشیه راندن سه فيلم انجامید كه
پر سر و صداترین رویداد این جشنواره کناره‌گیری یا کنار گذاشتن فیلم "عصبانی نیستم" ساخته رضا دُرمیشیان در دقایق نخست اعلام نام برندگان جشنواره بود که انگیزه آن کمک به "برقراری آرامش در فضای سینمایی و جشنواره" ذکر شد.

داوران جشنواره گفته‌اند که هنرپیشه اول این فیلم، نوید محمدزاده از چند روز پیش به عنوان یکی از برندگان سیمرغ بلورین انتخاب شده بود. در چهار روزی که از پایان جشنواره گذشت گزارش‌های فراوانی از افزایش فشار بر مدیران این دوره، به ویژه در دو روز پایانی منتشر شده که برخی از مسئولان نیز آن را تایید کرده‌اند. سایت "آینده" در گزارشی نوشت: «تیم اجرایی جشنواره فجر توسط برخی گروه‌ها تهدید شدند که در صورت اختصاص یکی از جوایز جشنواره به فیلم "عصبانی نیستم" با ۱۵ اتوبوس به محل اختتامیه جشنواره خواهند آمد و مراسم اختتامیه را برهم خواهند زد.»

"عصبانی نیستم"، به زندگی جوان دانشجویی می‌پردازد که به دلیل شرکت در اعتراض‌های سال ۸۸ از ادامه تحصیل محروم شده و با مشکلات فراوانی روبروست. هوشنگ گلمکانی، یکی از داوران بخش سودای سیمرغ در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از "فشارهای بیرونی که به مدیران جشنواره برای کنار گذاشتن این فیلم وارد شده بود و به داوران هم منتقل شد" خبر داده است.

فرامرز قریبیان، داور دیگر بخش سودای سیمرغ هم تاکید کرده که اهدای جایزه نقش اول مرد به محمد‌زاده تنها جایزه‌ای بوده که تمام داوران در مورد آن اتفاق نطر داشته‌اند. او با اشاره به نامه‌ی منسوب به کارگردان "عصبانی نیستم" مبنی بر انصراف داوطلبانه که در ابتدای مراسم پایانی خوانده شد می‌گوید، "این اتفاقات از نظر من مشکوک و غیرقابل قبول است."

ابوالحسن داودی داور دیگر جشنواره، از "فشارهای بیرونی طاقت‌فرسایی که امسال از بیرون و از جهات مختلف سیاسی و حرفه‌ای ، بخصوص در ٤٨ ساعت آخر، به جشنواره و تمام ارکانش وارد شد" خبر داده است. داودی گفت: «نمی‌توانیم فقط به صرف اینکه مصلحت سینما حکم می‌کند، فشارهایی را که از بیرون به سینما وارد می‌شوند را بپذیریم.» او می‌افزاید از ابتدای کار "شکل چیدمان فیلم‌ها نشان می‌داد که این جشنواره آبستن چنین مسائلی خواهد بود."

این چیدمان که با کنار گذاشتن فیلم‌هایی چون "آشغال‌های دوست‌داشتنی" ساخته محسن امیریوسفی، گنجاندن "خانه پدری" کیانوش عیاری در بخش جانبی و ایجاد محدودیت برای فیلم‌هایی چون "قصه‌ها" همراه بود در نهایت معترضان قبلی جشنواره را به تحسین‌کنندگان آن تبدیل کرد.  سيداحمد علم‌الهدی، (امام جمعه مشهد) خدا را شکر كرد که جشنواره فیلم فجر "عاقبت به خیر شد" و جایزه‌ها را به کسانی دادند که "فیلم‌های انقلابی" ساخته بودند. نصرالله پژمانفر، عضو کميسيون فرهنگی مجلس نیز که وزیر ارشاد را تهدید به احضار و بازخواست کرده بود پس از مراسم پایانی جشنواره، اعلام کرد که این کمیسیون قصد دارد از وزیر و مسئولان جشنواره دعوت و "به طور رسمی از ایشان تجلیل" کند!