به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۸ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۳۲۵۴۷
تركيه براي ايران شرط گذاشت

شرط بايگانی کردن پرونده غرامت از ايران

گروه سياسي: ترکيه در آستانه اعلام رای دادگاه ديوان داوری بين‌المللی نسبت به شکايت گازی از ايران، چند خواسته مطرح کرد.
شرط بايگانی کردن پرونده غرامت از ايران

ترکيه در قبال دريافت تخفيف، چند پيشنهاد به ايران ارائه داده است، از جمله افزايش دو برابری واردات گاز از ايران و بازسازی پروژه‌های توليد گاز از میدان‌های اين کشور. در آخرين مورد، اين کشور قرارداد بازسازی برخی پروژه‌های ميدان‌های گازی ايران را که سپتامبر ۲۰۱۰ توافق شده بود، رسما تصويب کرد. ۱۵ بهمن ماه نيز تانير ييلديز وزير انرژی و منابع طبيعی ترکيه به خبرگزاری رويترز گفت که در صورت دريافت تخفيف گازی از ايران، اين کشور مايل است که واردات گاز از ایران را به ۲۰ ميليارد متر مکعب برساند. وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفته بود که ۹۹ درصد يقين دارد که ديوان داوری بين‌المللی در مورد گران‌فروشی گاز ايران، رای به دريافت غرامت دو ميليارد دلاری ترکيه از ايران بدهد.

در همين زمينه خبرگزاری مهر طی گزارشی نوشت که با آغاز دور جديد داوری گازی بين ايران و ترکيه و احتمال محکوميت ۲.۵ ميليارد دلاری صنعت گاز ايران، ترکيه شرط بايگانی کردن اين شکايت گازی را افزايش دو برابری واردات گاز از ايران با تخفيف ويژه اعلام کرده است. انتظار می‌رود که در چند روز آينده رای ديوان داوری بين‌المللی صادر شود. بر اساس گزارش‌های رسمی، انتظار می‌رود که واردات گاز ترکيه در سال جاری ميلادی به ۵۲ ميليارد متر مکعب برسد. روسيه ۵۸ درصد از واردات گاز ترکيه را تامين می‌کند که اين رقم بيش از ۳۰ ميليارد متر مکعب است. ايران نيز سالانه حدود ۸ ميليارد متر مکعب گاز به ترکيه صادر می‌کند، اگرچه بر اساس قرارداد سال ۱۹۹۶ تهران متعهد به صادرات ۱۰ ميليارد متر مکعب گاز به اين کشور است. درباره نيازهای گازی ترکيه، بر اساس گزارشی که بوت فکرل مدير دفتر شرکت بريتيش پتروليوم در ترکيه ارائه کرده است، واردات گاز اين کشور تا سال ۲۰۳۵ حدود ۶۰ درصد افزايش خواهد يافت.

 خبرگزاری مهر از قول علی ماجدی معاون امور بين‌الملل و بازرگانی وزير نفت  گزارش داد که ايران و ترکيه درباره قيمت گاز مذاکره می‌کنند اما سياست کلان کشور آن است که سهم گاز ايران با روسيه در بازار ترکيه برابر شود. وی از برنامه‌ريزی به منظور افزايش دو برابری حجم صادرات گاز ايران به ترکيه در بلند مدت خبر داد گفت که در صورت توافق نهايی، پيش‌بينی می‌شود اين افزايش صادرات در دوره ۴ يا پنج ساله و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ ميلادی رقم بخورد.  بيژن زنگنه وزير نفت اعلام کرده است که مذاکراتی بين ايران و ترکيه  درباره تخفيف در فروش گاز، در صورت افزايش ٢ برابری صادرات گاز ايران به ترکيه انجام شده است، اما با وجود انجام مذاکره‌های دو جانبه، ايران تاکنون با اين درخواست گازی ترکيه موافقت کامل نکرده است.