به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۳۲۷۷۴
مدرک‌فروشی به مدیران احمدی‌نژادی

نمونه‌اي‌از بده‌و‌بستان پشت پرده‌ای‌دولت قبل

گروه جامعه- رسانه‌ها: روزنامه قانون در گزارشي نوشت: جذب 3 هزار بورسیه سفارشی و بی ضابطه و متقابلا ممنوعیت تحصیل و ستاره‌دار کردن صدها دانشجوی نخبه کشور فقط یکی از ثمرات دولت‌هاي نهم و دهم در حوزه دانشگاه‌هاست. اما کسی شک ندارد که دادن چنین امتیازاتی به هر شخصی، یا بر اثر رانتی است که فرد خاص از آن بهره‌مند شده است، یا نتیجه بده و بستان پشت پرده‌ای است که ممکن است یک روز فاش شود. فاش شدن یکی از این موارد، از عللی بوده است که بازرسان وزارت علوم را به دانشگاه هنر اصفهان کشانده است.
نمونه‌اي‌از بده‌و‌بستان پشت پرده‌ای‌دولت قبل

رئيس دانشگاه هنر اصفهان عضو هيات علمی همان دانشگاهی است که رئيس دولت قبلی در آن اشتغال داشت؛ يعني دانشگاه علم و صنعت. وي از سال 84 با تغییر دولت و به تبع آن روسای دانشگاه‌ها به اصفهان آمد. دهم آذر ماه امسال تعدادی از اساتید این دانشگاه در نامه‌ای به وزیر علوم و البته در 27 بند، از تخلفات «فرهنگ مظفر» گلایه کردند و خواستار رسیدگی به این تخلفات شدند. در همان حال دیوان محاسبات نیز تحقیق و تفحص خود را در این دانشگاه به عمل آورد. ديوان محاسبات دی ماه در نامه‌ای از رئيس دانشگاه هنر درباره موارد 6 گانه‌ای که در این نامه نوشته شده بود، توضیح خواست، توضیحاتی اغلب مالی که ماهیتا با تخلفات اعلام شده به وزیر علوم از سوي اساتید دانشگاه، تفاوت داشت. اما اين امر از یکی از بزرگ‌ترین گاف‌های رئيس این دانشگاه در اعطای دکترا بدون کنکور و بده بستان پشت پرده این عمل پرده برمی‌داشت.

«اسفندیار حیدری‌پور» مدیر عامل سابق منطقه آزاد قشم، قبل از عزیمت به سمت اين جزيره اقتصادي، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بود. هر چند که در آشفته بازار میراث فرهنگی در دولت‌هاي نهم و دهم، بسیاری اعتقاد داشتند که او یکی از بهترین مدیران استانی این سازمان است. اما پس از انتقاد یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس هشتم، وي با حالت قهر از سمت خود استعفا داد.  اما به دليل نزدیک بودن به حلقه مشایی و ارتباط صمیمی‌اش با بقایی، پس از استعفا به حیات خلوت این گروه، يعني مناطق آزاد رفت. او در زمان حضورش در اصفهان، رابطه نزدیکی با دانشگاه هنر اصفهان و رئيس این دانشگاه داشت تا این که پس از رفتن به قشم و در ابتدای سال تحصیلی 92-91 بدون آزمون، در مقطع دکترای این دانشگاه در رشته شهرسازی اسلامی پذیرفته می‌شود.

درست 4 روز بعد از آغاز به تحصیل مدیر عامل سابق منطقه آزاد قشم در مقطع دکترا در دانشگاه اصفهان، این منطقه آزاد، قراردادی پژوهشی به مبلغ 600 ميليون تومان با دانشگاه هنر اصفهان برای طرح «شیب دراز قشم» امضا می‌کند، قراردادی که معاون اداری، مالی دانشگاه هنر کارفرمای آن و رئيس این دانشگاه پیمانکار آن است. البته پیمانکار، يعني همان رئيس دانشگاه در ابتدای امر مبلغ 291 میلیون و 800 هزار تومان نیز دریافت می‌کند.

چنان که دیوان محاسبات کشور نیز در نامه خود به رئيس دانشگاه هنر اصفهان اعلام کرده است، طبق قانون «منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی» وي نمی‌توانسته است به عنوان پیمانکار این پروژه معرفی شود. همچنین دیوان محاسبات در این نامه به این نکته اشاره می‌کند که پذیرش و اشتغال به تحصیل مدیرعامل منطقه آزاد قشم، بدون آزمون ورودی در سال 91 نیز، با توجه به این که وی طرف قرارداد این دانشگاه درباره طرح پژوهشی یاد شده است، ممنوع است. اين امر همچنين مغایر با آیین‌نامه ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران دولت در ساعات اداری مصوب 1373 نیز هست.

 البته باید به این نکته هم اشاره کرد که حیدری‌پور تا پیش از تحصیل در مقطع دکترای شهرسازی اسلامی، به هیچ وجه در رشته‌ای مرتبط با رشته مقطع دکترا تحصیل نکرده است. زيرا وي داراي مدرك کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت است. از اين رو اين پرسش مطرح مي‌شود كه چه طور ممکن است فردی با مدرک غیرمرتبط که جزو نخبگان نیز نبوده است، بدون کنکور برای تحصیل در رشته‌ای پذیرفته شود؟ جالب‌تر این که مصاحبه علمی را نیز طبق مستندات دانشگاه با موفقیت پشت سر گذاشته است. همه این‌ها در حالی است که دانشجویی که مغایر با قانون در مقطع دکترا پذیرفته شده است، سال دوم تحصیلی خود را می‌گذراند و سه ترم تحصیلی را هم گذرانده است و به احتمال زیاد این روز‌ها در گیر و دار تحویل پایان‌نامه است.