به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۳۲۸۷۶
تقلیل منزلت بختیاری ها تنها مختص صدوا سیما نیست

خواسته‌های قوم بختیاری از صدا و سيما

گروه فرهنگ وهنر: به دنبال مسائل پیش‌آمده در پخش سریال «سرزمین کهن» از شبکه سه سیما، روز سه‌شنبه قائم مقام رییس سازمان صداوسیما، قائم مقام معاونت استان‌ها و مدیر شبکه سه با مدیران چهارمحال و بختیاری و برخی اندیشمندان قوم بختیاری دیدار کردند.
خواسته‌های قوم بختیاری از صدا و سيما
 قائم مقام رییس سازمان صداو سیما، در این نشست گفت: به دلیل اتفاق ناخواسته‌ای که در پخش فیلم «سرزمین کهن» برای قوم بختیاری پیش آمده است، عذرخواهی می‌کنم و آقای ضرغامی نیز عذرخواهی خود را اعلام کردند. حجت‌الاسلام سید رمضانعلی موسوی مقدم افزود: اعتراضات بختیاری‌ها در واقع اعتراض مخاطبان به عملکرد صداوسیما که از خودشان است، بود تا این ارگان دیگر چنین اشتباهاتی را مرتکب نشود. به گفته وی، در تولید فیلم مذکور نیت سوئی برای چنین اهانتی به قوم بختیاری نبوده است و این اشتباه سهوی نیز که صورت گرفته جبران خواهد شد.

وی تصریح کرد: این فیلم فرصتی شد تا صداوسیمای کشور بخشی از وظایف خود را که قبلا در زمینه ساخت فیلم‌هایی از تاریخ و فرهنگ قوم بختیاری انجام نداده، هم اکنون جبران کند و انجام دهد و نباید این امر باعث شود که بیگانگان از آن سوء استفاده کنند.موسوی مقدم اظهارکرد: اقوام از جایگاه خاصی از لحاظ تاریخی و جمعیتی برخوردارند و رسانه نیز باید عدالت رسانه‌ای در تولید و پخش فیلم های قومی داشته باشد. وی افزود: نظام جمهوری اسلامی با هدف حفظ خرده فرهنگ و زبان و گویش و فرهنگ محلی اقدام به ایجاد شبکه‌های استانی کرد و باید 50 درصد برنامه‌های شبکه هر استان به زبان محلی آن استان باشد.

موسوی با بیان اینکه مدیران صداوسیما در استان‌ها نباید برنامه‌ریزی‌شان را بر پایه آمار غلط صورت گیرد، افزود: در استان‌هایی که قومیت های متفاوتی زندگی می کنند باید محتوای برنامه‌های تولید از آن قومی باشد که حداکثر جمعیت را دارد و فرهنگ آن استان متاثر از فرهنگ آن قوم است تا با این کار خرده فرهنگ‌ها و خرده زبان‌ها حفظ شود. به گفته وی، شبکه‌های استانی بر روی ماهواره قرار دارد و بین‌المللی هستند و خاص یک استان نیستند و در شبکه‌های برون مرزی نیز به بحث فرهنگ و تاریخ قومیت ها به خوبی پرداخته می شود. موسوی مقدم گفت: مهمان نواز بودن، روحیه فتوت و جوانمردی و دیگر خصوصیات خوب بختیاری‌ها می‌تواند در شکل گیری یک درام حماسی استفاده شود.

وی ادامه داد: اصالت قوم بختیاری، شیعه یکدست بودن بختیاری، همراهی با نظام، حضور در هشت سال دفاع مقدس، متل ها و مثل های بختیاری، استعداد ها و نخبگان بختیاری، ادبیات و موسیقی بختیاری و حماسه ای که در اشعار آن‌هاست، همگی می‌تواند به صورت فیلم تولید و پخش شود. وی اظهار کرد: موارد بسیار زیاد دیگری از خوبی‌ها این قوم وجود دارد که صدا و سیما می تواند به آن ها بپردازد اما موانعی از قبیل موانع مالی وجود دارد که باید برطرف شود چرا که محدودیتی برای تولید برنامه هایی از قوم بختیاری وجود ندارد.

موسوی مقدم گفت: به صداوسیمای استان چهارمحال و بختیاری نیز تاکید می‌کنم که حتما به تولید و پخش فیلم هایی از تاریخ و فرهنگ این قوم غیور و فرهیخته در برنامه‌ریزی خود بپردازد. وی افزود: بختیاری‌ها با حفظ آرامش خود در زمینه فیلم مذکور بار دیگر نشان دادند که ولایت‌پذیرند و ما هم جبران آن را می‌کنیم و چهره واقعی و ارزش‌های قوم بختیاری را با کارهای فرهنگی در حوزه رسانه نشان می دهیم. موسوی مقدم تاکید کرد: ساخت سریال «بی‌بی مریم» مورد تایید صداوسیماست و از مسئولان استانی می خواهیم که حمایت کننده تولید این سریال باشند تا همه تاریخ بختیاری در آن ظهور پیدا کند.

*** از اهانتی که در سریال «سرزمین کهن» به قوم بختیاری شده، عذر‌خواهی می‌کنم
 قائم مقام معاون امور استاهای صداوسیما نیز گفت: از اهانتی که در سریال «سرزمین کهن» به قوم بختیاری شده است، عذرخواهی می‌کنم. موسوی‌زاده ادامه داد: فلسفه شبکه های استانی توجه به فرهنگ و زبان اقوام است و تولید برنامه های شبکه های استانی باید متناسب با ترکیب جمعیتی و فرهنگی هر استان در شبکه استانی باشد. وی افزود: تولید برنامه به زبان بختیاری در شبکه استان هیچگونه محدودیتی ندارد و این امر باید در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شود تا برنامه‌های شبکه استانی متناسب با خرده فرهنگ قالب استان و جمعیت قالب استان تولید و پخش شود.

*** پخش سریال «سرزمین کهن» فعلا متوقف شده تا بازنگری شود
مدیر شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: به خاطر اهانت سهوی که در پخش سریال «سرزمین کهن» به قوم بختیاری شده است، عذرخواهی می‌کنم. مجید زین‌العابدین افزود: درون فهمی افرادی که خود از قوم بختیاری هستند با درون فهمی افرادی که فقط تاریخ این قوم را می‌خوانند کاملا متفاوت است. به گفته وی، این تفاوت در درون فهمی موجب به وجود آمدن سوء‌تفاهم‌هایی می‌شود که نمونه آن سریال سرزمین کهن است که بدون قصد و غرض از قبل طراحی شده به تاریخ این قوم اهانت کرده است و اگر اثبات می‌شد که قصد و غرضی در ساخت این سریال یا قصد توهین به قوم بختیاری مدنظر بود با تمام عوامل آن برخورد می شد. زین‌العابدین افزود: اصل تولید این فیلم که مربوط به تاریخ معاصر ایران بود کار فاخری بود اما به علت اهانت‌هایی که در آن به تاریخ بختیاری شده، فعلا متوقف شده است تا مورد بازنگری واقع شود.

*** خواسته‌های اندیشمندان قوم بختیاری
برخی از اندیشمندان قوم بختیاری نیز در نشست با نمایندگان صداوسیما خواسته‌های خود را در پی پخش سریال «سرزمین کهن» مطرح کردند. مشاور عالی استاندار چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: از 9 شهرستان چهارمحال و بختیاری پنج شهرستان بختیاری‌نشین هستند و علاوه بر این 50 درصد دو شهرستان بزرگ دیگر این استان نیز بختیاری هستند. سیامک سلیمانی ادامه داد: بختیاری‌ها نظام جمهوری اسلامی را از خود می دانند و تاکنون به این نظام در عرصه های مختلف خدمت کرده‌اند و تنها قومی بودند که بعد از انقلاب همراه همیشگی این نظام بودند. وی خاطرنشان کرد: رسانه ملی نتوانست همراهی مردم این قوم را با نظام در عرصه های مختلف به خوبی به معرض نمایش بگذارد.

سلیمانی گفت: باید میزگردهایی علمی در رسانه ملی با حضور شعرا و تاریخ نویسان و افرادی که با قوم بختیاری و تاریخ آن سرو کار دارند تشکیل شود تا تاریخ این قوم همانگونه که بوده به ایرانیان و جهانیان شناسانده شود. به گفته وی، باید در این استان اجازه تولید فیلم هایی از تاریخ قوم بختیاری، اجرای همایش هایی مربوط به مشروطه خواهی این قوم و مستنداتی در رابطه با قیام مشروطیت، با حوادث تاریخی و شخصیت های مردمی این قوم ساخته شود.

*** بختیاری ها خواهان ساخت فیلم هایی با محتوای تاریخ و فرهنگ بختیاری هستند

معاون سیاسی و امنیتی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: فرصتی که از پخش فیلم «سرزمین کهن» نصیب قوم بختیاری شده، این است که می‌توانند خواهان ساخت فیلم هایی با محتوای تاریخ و فرهنگ بختیاری شوند. خدابخش مرادی ادامه داد: بختیاری‌ها باید در فیلم هایی که در ارتباط با این قوم ساخته می شوند به عنوان مشاور تاریخی حضور داشته باشند. وی افزود: برای ساخت اینگونه فیلم‌ها نباید فقط به اعتبارات استانی اکتفا شود، بلکه فیلم‌هایی با بار فرهنگی و گویش محلی و تمدن این قوم با کمک رسانه ملی ساخته شود.

مرادی اظهارکرد: از نمایندگان صدا و سیمای کشور انتظار می‌رود، پیام‌رسان اندیشمندانی که از قوم بختیاری در این نشست شرکت کردند باشند تا با نگاه به لایه‌های فرهنگی اجتماعی این قوم سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی در زمینه فرهنگ شفاهی و مکتوب این قوم به درستی صورت گیرد.

*** بنیان مشروطه‌خواهی بختیاری‌ها، بنیان شریعت بود
یکی از اساتید دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بنیان مشروطه خواهی بختیاری ها بنیان شریعت بود و سران بختیاری در تصمیم‌گیری برای قیام مشروطیت با علما و روحانیون اصفهان به شور و مشورت پرداختند و حفظ اسلام اولین سیاست آنها در قیام مشروطیت بود. دکتر عباس قنبری افزود: شمشیری که بزرگان در این قیام به دست داشتند از یک طرف به شهادتین "اشهد ان الله الا الی الله" و " اشهد ان محمدا رسول الله" و از طرف دیگر به " لافتی الی علی لاسیف الی ذوالفقار" مزین بود و به نیت 12 امام 12 تن از فرزندان قیام کننده ها در ردیف اول لشکر مبارزاتی قرار داشت. وی ادامه داد: هم چنین مشروطه خواهی بختیاری ها با حضور 110 نفر از بزرگان بختیاری به نیت یاعلی در حرف ابجد که 110 می شود صورت گرفت.

قنبری خاطرنشان کرد: جایگاه مردم بختیاری از دیر باز تاکنون در حوزه فرهنگ، هنر، زبان، یکتاپرستی و منش‌های بلند انسانی، وطن دوستی، فداکاری، یاری مظلومان، ایستادگی در مقابل ظلم بیگانگان که نماد آریوبرزن و رییس علی دلواری است، زبان زد بوده است. به گفته وی، دفاع بختیاری‌ها از انقلاب های آزادیخواهانه پیش از انقلاب و از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پس از انقلاب امام خمینی (ره) تاکنون سندی برای ولایت مداری و شجاعت و میهن دوستی آنان است.


سردبیر هفته نامه زاگرس نیزبا بیان اینکه وقایع اخیر را باید در سه فرآیند زمانی بررسی کرد، گفت: فرآیند زمانی قبل از پخش فیلم، فرایند حین پخش فیلم و فرایند زمانی پس از پخش فیلم شامل این سه فرایند است. لهراسب قلی پور افزود: دوره زمانی قبل از پخش فیلم مربوط به دوره زمانی پیدایش جمهوری اسلامی تا زمان پخش فیلم است که بختیاری ها شاهد اهانت های مکرر نوشتاری، گفتاری و تصویری از رسانه ملی و دولتی بودند. وی ادامه داد: نمونه این اهانت‌ها را می‌توان در اظهارات خسرو معتضد درخصوص بختیاری ها و جریان مشروطه به ویژه اهانت‌های وی به حسنقلی خان و سردار اسعد اشاره کرد.

قلی پور گفت: توسعه نیافتگی مناطق بختیاری از جمله نبود حتی یک کارخانه حتی در یکی از شهرهای بختیاری نشین و نپرداختن به فرهنگ و زبان بختیاری در رسانه ملی و عدم پخش برنامه به زبان محلی حتی در صدا و سیمای استانی نمونه دیگری از بی توجهی به قوم بختیاری در قبل از پخش سریال «سرزمین کهن» است.

وی ادامه داد: بی توجهی به مطالبات بختیاری ها منجر به واکنش اخیر به این سریال شد و صرفا واکنش به سریال مذکور نبوده بلکه خشم فروخفته و مطالبات انباشت شده‌ای بود که این اهانت های فاحش و آشکار در فیلم مذکور زمینه بروز آن‌را فراهم کرد. قلی پور خاطرنشان کرد: در حین پخش سریال سرزمین کهن، بختیاری‌ها با مراجعه به نهادهای مربوطه کاملا مدنی برخورد کردند و خواهان عدم پخش سریال شدند و حتی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار از عوامل صدا و سیما خواستند که این فیلم توقیف شود اما باز هم شاهد پخش آن بودیم.

به گفته وی، پس از پخش سریال هم شاهد دهن کجی به بختیاری‌ها با فیلتر و توقیف ایبنانیوز بودیم که منجر شد گفتمان از حوزه نخبگان به حوزه عمومی انتقال یابد و بیگانگان از آن به نفع خود برداشت کنند و همچنین شاهد بازداشت و دستگیری بختیاری‌های معترض به پخش این فیلم بودیم و این امر باعث عصبانیت بختیاری ها شد.

قلی پور افزود: بختیاری‌ها خواهان برطرف شدن هرچه سریعتر فیلترینگ و رفع توقیف از ایبنانیوز هستند و خواهان اعاده حیثیت از سرادار اسعد دوم حاج علیقلی خان بختیاری هستند و همچنین خواهان پخش فیلم به زبان بختیاری از صدا و سیما هستند. وی گفت: مردم قوم بختیاری باید در کدام استان خود را اکثریت بدانند تا صداو سیمای آن استان به زبان محلی آنان برنامه پخش کند وقتی که در شش استان پراکنده اند و در پایتخت نیز بعد از آذری ها بیشترین جمعیت را دارند و در کشورهای همسایه ایران پراکنده شده اند. قلی پور ادامه داد: اگر نخبگان بختیاری به این نتیجه برسند که سریال «سرزمین کهن» نباید پخش شود باید از پخش آن جلوگیری به عمل آید.

*** مردم چهارمحال و بختیاری خواهان تحقق سخنرانی رییس صدا و سیما در هنگام افتتاح شبکه جهان‌بین هستند
مدیرخانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری نیز گفت: طبق اصل 15 قانون اساسی تدریس زبان مادری و پخش برنامه هایی با گویش محلی در رسانه ها باید صورت گیرد. سعید یوسف پور ادامه داد: این ها حقوقی است که بر اساس قانون اساسی باید برای حقوق اقوام در استان ها تحقق یابد اما تاکنون در چهارمحال و بختیاری زبان محلی آن که گویش بختیاری است نه تدریس شده و نه برنامه ای به این زبان در صدا وسیمای استان پخش شده است. وی ادامه داد: مردم این استان خواهان تحقق سخنرانی جناب آقای ضرغامی در هنگام افتتاح شبکه جهان بین در چهارمحال و بختیاری هستند چراکه ایشان با اشراف کامل به تاریخ بختیاری در سخنرانی خود به استفاده از ظرفیت‌های تاریخی و اشخاص تاریخ ساز این قوم و فرهنگ بختیاری در صدا و سیمای استان سخن گفته اند.

*** تقلیل منزلت بختیاری ها تنها مختص صدوا سیما نیست
سرپرست آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز) در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تقلیل منزلت بختیاری‌ها تنها مختص صداوسیما نیست چند سالی است که دست هایی پنهان سعی در تقلیل منزلت بختیاری ها در سایر بخش های مملکت دارند، و تنها مختص رسانه ملی نیست، نمونه بارز آن موزه مجلس شورای اسلامی است که تاریخ مشروطیت و نقش بختیاری ها در آن به خوبی منعکس نشده است. مینا شیروانی ناغانی ادامه داد: علاوه بر این در کتاب های تاریخی نیز اقدام به تحریف تاریخ بختیاری که در واقع تاریخ ایران زمین است شده است به طوریکه در قیاس محتوایی یک کتاب چاپ دو دهه گذشته با همان عنوان کتاب در چاپ جدید شاهد حذف نقش بختیاری ها در مشروطیت هستیم.

به گفته وی، از نامگذاری یک خیابان به نام سردار اسعد در زادگاه خودش ممانعت به عمل می آید و از برگزاری همایش هایی با عنوان نقش بختیاری ها در مشروطیت جلوگیری می شود. شیروانی ناغانی خاطرنشان کرد: فیلتر کردن تنها رسانه و تریبون بختیاری ها در فضای مجازی به علت انعکاس تحلیل های قوم بختیاری از فیلم «سرزمین کهن» نیز اشتباه دیگری بود که بیگانگان از آن به نفع خود برداشت کنند و در شبکه های اجتماعی غیر مجاز اقدام به ایجاد صفحه ای به نام ایبنانیوز کنند و شروع به عضوگیری در آن صفحه کنند.
مرجع : ايسنا