به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۲ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۳۳۰۶۹

سرانجام آرامش به بازار بورس تهران بازگشت

گروه اقتصادي: بورس اوراق بهادار تهران که در یک ماه گذشته با نزول‌های سنگین دست و پنجه نرم کرده بود، در هفته گذشته به تعادل قابل قبولی رسید و در مسیر طبیعی حرکت کرد.
سرانجام  آرامش به بازار بورس تهران بازگشت
 بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته بعد از اعمال شرایط جدید از سوی سازمان بورس در خصوص محدودیت عرضه و نیز جلسه فعالان بازار با وزیر اقتصاد و قول وزیر به حمایت از بورس و درنهایت بحث های داغ نمایندگان درخصوص نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی شاهد جو آرام‌تری بود و با افزایش 2.3 درصدی رو به رو شد. به این ترتیب یکی از مهم ترین بحثهای این هفته که تمرکز سهامداران را به خود معطوف کرده بود، ابهام شورای نگهبان درخصوص نرخ خوراک 15 سنتی و ارجاع این مصوبه به مجلس بود که درنهایت منجر به تصویب نرخ خوراک 13 سنتی برای گاز مصرفی پتروشیمی‌ها و اجرای فاز دوم هدفمندی از ابتدای سال 93 شد.

هرچند این اخبار تحولات مثبتی برای بازار سرمایه به شمار نیامد اما با رفع برخی از ابهامات، بازگشایی نماد شرکتهای پتروشیمی و نیز زمینه تطبیق قیمت‌ها با متغیرهای اقتصادی جدید و شفاف شدن محاسبات فعالان بورس در خصوص چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها را فراهم می کند. علاوه بر این یکی از مهم‌ترین تصمیمات بازار برای صیانت از سهامداران خرد در هفته گذشته، کنترل موقت حجم عرضه‌ها و روند منفی بازار با محدود کردن حجم فروش روزانه از هر کد معاملاتی به 50 هزار سهم یا دو درصد حجم مبنا بود که واکنش های زیادی را در پی داشت به طوری که عنوان شد با اجرای این طرح ولع سهامداران برای فروش بیشتر شده و مکانیزم عرضه و تقاضا مختل می شود.

با این حال در بازار متعادل هفته گذشته ارزش و حجم معاملات با کاهش 1.1 و 22 درصدی مواجه شد و 2 هزار و 131 میلیون سهم به ارزش 10 هزار و 472 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. همچنین دفعات معاملات با رشد 48 درصدی مواجه شد و تعداد خریداران نیز نسبت به هفته گذشته 77 درصد افزایش یافت و به 85 هزار و 130 نفر رسید. علاوه بر این در هفته گذشته شاخص بورس پس از مدتها نزول روند صعودی خود را آغاز کرد و با افزایش هزار و 850 واحدی مواجه شد و از 79 هزار و 136 واحد به 80 هزار و 986 واحد رسید. به این ترتیب با رشد 2.34 درصدی شاخص بورس از ابتدای سال تا کنون، شاخص بورس رشد 42 هزار واحدی را تجربه کرد و بازدهی این بازار به 113 واحد رسید.
مرجع : ايسنا