به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۲ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۳۳۰۷۸

قیمت زمین با کاربری مسکونی در تهران

گروه اقتصادي: رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران متوسط قیمت زمین با کاربری مسکونی در تهران را متری چهار تا چهار و نیم میلیون تومان اعلام کرد.
قیمت زمین با کاربری مسکونی در تهران
حسام عقبایی گفت: در بازار زمین رابطه بین عرضه و تقاضا به رابطه‌ای نامتعادل و نامتوازن است به این علت که تقاضای ساخت‌وساز زیاد و عرضه زمین از طرف مالکان محدود است و این موضوع باعث شده کاهش قیمتی که در بازار معاملات مسکن و آپارتمان شاهد بودیم عملا در بازار زمین اتفاق نیفتد. وی با اشاره به مقاومت قیمت‌ها در بازار زمین برای هم راستا شدن با روند کاهشی قیمت مسکن و حتی افت نسبی اجاره‌بها اظهار کرد: آنچه باعث شده هم‌اکنون حباب در بازار زمین شکل بگیرد شامل خاصیت ذاتی بازار زمین و مقرراتی است که از طرف شهرداری برای ساخت‌وساز اعمال می‌شود، است.

عقبایی در تشریح دلایل وجود حباب در بازار زمین اظهار کرد: با حجم وسیع ساخت‌وسازهای یکی دو سال اخیر در تهران، تقاضای پرحجمی برای خرید زمین خام یا ساختمان‌های قابل تخریب در بازار شکل گرفت در حالیکه کمبود زمین که همواره در سال‌های گذشته نیز احساس می‌شد، نبود تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار زمین را طی این مدت تشدید کرد و اثر همین ناموازنه را امروز در بازار به شکل حباب قیمت شاهد هستیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه کمبود فایل فروش زمین در مقابل تقاضای بسازوبفروش‌ها شرایط بازار زمین را فعلا برای کاهش قیمت فراهم نکرده است، گفت: تسهیلاتی که در قالب طرح تفصیلی جدید تهران به برخی قطعات و زمین‌ها از بابت میزان تراکم یا نوع کاربری ارائه می‌شود و تفاوت‌هایی که بین این تسهیلات در قطعات مختلف اعمال می‌شود تاحدودی باعث نوسان کاذب ارزش معاملاتی زمین‌ها در برخی محله‌ها و مناطق شهر تهران بخصوص مناطقی که ساخت‌وساز در آنها رونق دارد، شده است.

به گفته وی در هر صورت زمین یکی از اصلی‌ترین عوامل تامین مسکن و بطور کلی ساخت‌وساز است و شهرداری با توجه به موقعیت خاص اراضی و کاربری‌های متفاوتی که براساس طرح تفصیلی جدید شهر تهران برای آنها تعریف کرده با سازندگان در حال تفاهم و اعطای امتیازات متعددی است. از سوی دیگر دایره این تفاهمات و توافقات آنقدر گسترده است که این انگیزه را برای شهرداری ایجاد کرده که به عنوان محلی برای تامین منابع اداره شهر، ابزاری برای صدور مجوز تراکم ایجاد کند.

عقبائی گفت: اگر شهرداری این گونه توافق‌ها را متوقف کند و تبعیضی در این زمینه قائل نشود و با رویکردی برابر در اعطای تراکم به اراضی پایتخت رفتار کند، در کنترل قیمت زمین می‌تواند نقش موثری ایفا کند. رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است: برای کنترل قیمت زمین باید شرایط رقابتی در بازار برقرار شود و شهرداری و دولت با سیاست‌هایی همچون اخذ مالیات‌ در معالات به شکل سوداگری و سایر مکانیزم‌های تنبیهی و تشویقی، نسبت به تنظیم قیمت زمین اقدام کنند.
مرجع : ايسنا