به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۳۳۲۳۷

مشاور روحاني: ضرغامي قانونگرا نيست

گروه سياسي: اعتراض های پیاپی دولت به موضع گیری‌ها و برنامه‌های جهت دار رادیو و تلویزیون، روزهای پایانی سال را به صحنه جدال پیدا و پنهان دولت و ضرغامی تبدیل کرده است اما کسی در صدا و سیما، صدای اعتراض دولت را نمي‌شوند.
مشاور روحاني: ضرغامي قانونگرا نيست
به گزارش تدبير، اوج این اختلاف ها زمانی به چشم خورد که گفت و گوی زنده تلویزیونی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران با یک ساعت تاخیر آغاز شد و تا ساعات پایانی نیمه شب، جنگ رسانه‌هاي حامی دولت و رسانه‌هاي محافظه کار ادامه یافت. همه چیز به خاطر "مجری" گفت و گو بود. فردی که گفته شد صدا و سیما او را نمي‌خواسته و دفتر ریاست جمهوری به بودنش اصرار داشته است. پس از انتشار خبر "ضرغامی مانع پخش برنامه رییس جمهوری شد" از سوی خبرگزاری دولت، رییس صدا و سیما عقب نشینی کرد و تصویر حسن روحانی و مجری مورد مناقشه بر صفحه تلویزیون ظاهر شد.

اما این آغاز دور جدیدی از ماجرای "دولت-صدا و سیما" بود. ضرغامی در ساعات ابتدای بامداد نامه ای به شورای نظارت بر صدا و سیما نوشت و خواهان حکمیت درباره انتخاب مجری شد. دو روز بعد پاسخ مبهم به دفتر روحانی و ضرغامی رسید. پاسخی که مي‌گفت حق انتخاب با صدا و سیما است اما باید با رییس جمهوری مشورت شده و نظر او اعمال شود اما صدا و سیما اعلام کرد 3 روز پیش از برنامه 3 مجری را به نهاد ریاست جمهوری معرفی مي‌کند.


در هفته‌هاي اخیر حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی و یکی از دو نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما از منتقدان اصلی سیاست‌هاي رسانه ملی مقابل دولت بوده است. او به مناسبت‌هاي مختلف از جهت گیری صدا و سیما مقابل دولت انتقاد کرده است. اما به نظر مي‌رسد صدای او به گوش مسئولان رسانه ملی نرسیده، برای همین است که "آشنا" دست به دامان رسانه‌هاي اجتماعی شده است.

پیش از ظهر امروز(شنبه) حسام الدین آشنا مطلبی را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد. در این مطلب به مصوبه ای در مجمع تشخیص مصلحت اشاره شده که صدا و سیما را موظف مي‌کند در صورت توهین به شخص یا تحریف سخنان او، امکانات ویژه ای برای پاسخگویی و توضیح او در صدا و سیما فراهم شود. هر چند او در پایان مي‌نویسد: "آیا تا به حال یک بار سراغ دارید که به این مصوبه عمل شده باشد یا بر اساس آن صدا و سیما اصلاحیه ای را پخش کرده باشد؟"

آشنا در صفحه فیس بوک خود نوشته است: "در جلسه1388/11/23 مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح الحاق یک ماده و پنج تبصره به قانون اساسنامه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود مطرح و پس از بحث و بررسی‌های مبسوط در مورد پیشنهاد کمیسیون علمی،‌ فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک ماده و دو تبصره به شرح ذیل به قانون اساسنامه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان ماده (30) افزوده شد و شماره ماده (30) به ماده (31) اصلاح می‌شود.

ماده30 – چنانچه در برنامه‌های پخش شده سازمان (اعم از خبری، گزارشی، تولیدی در قالب‌های مختلف بیانی – تصویری و نمایشی) از شبکه‌های محلی، سراسری و بین‌المللی و یا در اطلاعیه‌های صادره از سوی آن سازمان، مطالبی مشتمل بر توهین، افترا یا خلاف واقع نسبت به هر شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) باشد و یا به هر نحوی اظهارات اشخاص تحریف گردد مراحل ذیل برای احقاق حق طی خواهد شد.

- مدعی می‌تواند اعتراض خود را کتبا به سازمان صداوسیما منعکس نماید. سازمان صداوسیما در صورت قبول اعتراض ظرف 24 ساعت پاسخ را به صورت عادلانه و حداقل دو برابر زمان اصل مطلب که از پنج دقیقه کمتر نباشد در همان برنامه و ساعت و در همان شبکه به صورت رایگان پخش نماید.

- چنانچه سازمان صداوسیما از اجرای مصوبه شورای نظارت خودداری نماید و یا شاکی نسبت به نظر شورای نظرات معترض باشد بنا بر شکایت شاکی، شعبه خاصی که به این منظور تشکیل می‌شود، نسبت به موضوع خارج از نوبت (حداکثر یک هفته) رسیدگی و حکم مقتضی را بر اساس این قانون صادر خواهد نمود، صداوسیما مکلف است نظر دادگاه را ظرف 24 ساعت اجرا کند و در صورت عدم اجرای حکم، متخلف به مجازات مستنکف از اجرای حکم دادگاه محکوم خواهد شد. شورای نظارت موظف است برای تحقق وظایف مندرج در این قانون سازوکار لازم را فراهم سازد.

تبصره 1- اگر سازمان علاوه بر پخش پاسخ مذکور، مطالب یا توضیحات مجددی را که متضمن توهین، افتراء یا تحریف باشد، پخش نماید، ذینفع حق پاسخگویی مجدد دارد. پخش قسمتی از پاسخ یا افزودن مطالبی به آن در حکم عدم پخش است.

تبصره 2- مصوبه مذکور مانع از پیگیری مستقیم شاکی نسبت به سایر جمات کیفیت از طریق دادگاه نخواهد بود.

آیا تا به حال یک بار سراغ دارید که به این مصوبه عمل شده باشد یا بر اساس آن صدا و سیما اصلاحیه‌ای را پخش کرده باشد؟" بدون شک، مسئولان صدا وسیما به خصوص رییس این نهاد پاسخی به اظهارات مشاور حسن روحانی نخواهند داد. نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما نیز گویا دستش به جایی بند نیست. برای همین شاید از این پس، بیشتر شاهد "شکایت مجازی" دولتی‌ها از رسانه‌هاي در اختیار محافظه کاران باشیم. رسانه‌ای که در ماه‌هاي پایانی ریاست "ضرغامی" هم بنا ندارد به جریان رقیب فرصتی برای ابراز وجود دهد.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ۱۴:۱۸
احسنت ضرغامی اگر قانون گرا بود درسال 88که احمدی نژاداین همه به بزرگانی چون آیت الله هاشمی ،ناطق نوری و خانم رهنورد تهمت زد باید اجازه میداد تااین افراد از خودشون دفاع کنند (208691)
adab
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ۱۵:۱۴
فکرنکنم بعد از دوره ی ایشون هم چیزی تغییر کنه. (208703)
سانمیک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ۱۵:۳۱
وقتشه دیگه رسانه میلی ملی بشه. (208704)
خوش اخلاق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ۲۱:۴۱
این رسانه نه ملیه و نه قانونگرا،اخرین شاهکارشم پخش زنده نشدن بازی فولاد،السد در جام باشگاههای اسیا و روانه کردن مردم به سوی ماهواره ها.
این نوع رفتارها به وحدت و انسجام ملی خدشه وارد میکنه و باعث بدبینی میشه .
از این رفتارها به خدا پناه میبریم ،جوابشو تو همین دنیا میگیرید.
میگم نکنه از اینکه پخش سرزمین کهن رو متوقف کردیم خیلی سوختید... (208792)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ۱۵:۳۶
بهار گرامی
1-چرا برای اکثر اخبارت به طور کلی بخش کامنت گذاری رو حذف کردی؟لااقل تعداد اونهایی رو که قابل انتشار نیستند در بخش غیر قابل انتشار بنویس
2-تقویمت رو از کجا خریدی که اشتباه فاحش داره ؟ تحویل سال 20:27 دقیقه است و با یک جستجوس ساده برات مشخص میشه (208705)
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ۲۰:۳۷
جایگزین کلمه ی صدا و سیما کلمه ی صدا و تبلیغات است (208761)
چمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ۲۰:۴۰
اينها فرا قانونيند. اينها از ما بهترانند. قانون كيلو چند؟ گفتنش هم ارتداده، ميگي نه تاحالا يكبار پاسخ شنيديد؟ (208764)