به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۲۲
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۳۳۲۶۷
دست راست تیموشنکو رئیس پارلمان شد

بانوي نارنجي اوكراين از زندان آزاد شد

گروه بين‌الملل: سخنگوی نخست‌وزیر پیشین اوکراین از آزادی وی در پی رای موافق پارلمان خبر داد.
بانوي نارنجي اوكراين از زندان آزاد شد
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی «یولیا تیموشنکو» رهبر انقلاب نارنجي‌پوشان و نخست‌وزیر پیشین اوکراین اعلام کرد که وی از زندان آزاد شد. پارلمان اوکراین با 322 رای مثبت به آزادی «یولیا تیموشنکو» نخست‌وزیر اوکراین بدون تائید رئیس جمهور رای دادند. در همين حال، نمایندگان پارلمان اوکراین امروز «اولکساندر ترچینوف» از متحدان «یولیو تیموشنکو» نخست‌وزیر اسبق را به عنوان رئیس پارلمان برگزیدند. به گزارش رویترز، «اولکساندر ترچینوف» امروز از سوی نمایندگان اوکراینی به عنوان رئیس پارلمان این کشور انتخاب شد. ترچینوف که از متحدان اصلی و دست راست «یولیو تیموشنکو» نخست‌وزیر اسبق به شمار می‌آید پس از آن به ریاست پارلمان برگزیده شد «ولادیمیر ریباک» که متحد «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور بود تحت فشار مخالفان، از ریاست پارلمان استعفا داد.

مخالفان یانوکوویچ که امروز با ورود به اقامتگاه ریاست‌جمهوری این محل را به تسخیر خود درآورده‌اند، از پارلمان خواسته‌اند با تصویب طرحی، رئیس‌جمهور را ملزم به استعفا کند. این در حالی است که سران مخالفان دیشب با امضای توافقی با یانوکوویچ به خواسته خود مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام دست یافتند. پارلمان اوکراین دیشب با آزادی «یولیو تیموشنکو» موافقت کرد. نمایندگان همچنین وزیر کشور را به دلیل خشونت در برخورد با معترضان برکنار کردند.

بحران در اوکراین از سه ماه قبل و در پی خودداری دولت این کشور از امضای پیمان آزاد تجاری با اتحادیه اروپا به دلیل مشروط شدن این طرح به آزادی تیموشنکو آغاز شد. معترضان حامی اتحادیه اروپا، در این مدت با حضور مداوم در میدان استقلال کی‌یف، تلاش کردند با حمایت غرب دولت را به عقب‌نشینی وادار کنند. هرچند رئیس‌جمهور اوکراین دیشب با سران مخالفان توافقنامه صلح امضا کرد، تظاهرات‌ها امروز همچنان ادامه یافت.