به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۳ ساعت ۲۳:۴۵
کد مطلب : ۳۳۳۰۹
انتقاد ابوالفضل جليلي از مواضع این روزهای حاتمی‌کیا:

آقای حاتمی‌کیا؛ سینما هم فیلمساز بزرگ می‌خواهد

انقلاب و مسوولان در هيچ برهه‌اي براي شما کم نگذاشتند
گروه هنري: ابولفضل جلیلی (كارگردان سينماي ايران) با انتشار نامه‌ای به مواضع این روزهای ابراهیم حاتمی کیا انتقاد کرد. متن این نامه را در ادامه بخوانيد:
آقای حاتمی‌کیا؛ سینما هم فیلمساز بزرگ می‌خواهد
سالهاست که در بسياري از جشنواره‌هاي کوچک و بزرگ دنيا، چه بعنوان فيلمساز و چه بعنوان داور حضور داشته‌ام. در هيچ کجا جز در کشور خودمان و خصوصاً در همين جشنواره فجر نديدم که بعد از پايان مراسم اختتاميه تا ماه‌ها بعد برخي از شرکت کنندگانش تا به اين حد از همه چيز گله مند باشند.
در هر جشنواره‌اي که بودم وقتي مراسم اختتاميه به پايان مي‌رسيد همة شرکت کنندگان مي‌آمدند و از صميم قلب به کسي که جايزه گرفته بود تبريک مي‌گفتند. بعد هم با صفا و صميميت از هم جدا مي‌شدند و هر کس راهي کشور و خانه خودش مي‌شد.

ـ جشنواره امسال به عقيده من با توجه به همه مشکلات بودجه‌اي و غيره‌اي که از قبل به آن تحميل شده بود، به بهترين وجه ممکن حتي چند سر و گردن بالاتر از بسياري از جشنواره‌هاي بزرگ دنيا برگزار شد. خصوصاً که معاونت سينمايي با رياست سازمان سينمايي اش فردي انديشمند، متدين، باسواد چون دکتر ايوبي و مدير جشنواره هم کسي چون عليرضا رضاداد که سوابق درخشانش لااقل براي اهالي سينما ثابت شده است. هر چند امسال فيلم‌هاي مرا نپذيرفت، اما مديري مردمي و با حال و با صفا. بعد هم تمام مسوولان و کسانيکه براي برگزاري جشنواره از صميم قلب کار کردند.

صدا و سيما که به طور زنده و فعال لحظه به لحظه تمام طول برگزاري جشنواره را گزارش کرد ـ خبرنگاران ـ روزنامه‌ها مسوولان انتظامي جشنواره ـ حراست برج ميلاد و بر و بچه‌هاي ارشاد ـ فارابي ـ دفتر جشنواره همه و همه خيلي خوب بودند خيلي –جايزه‌ها هم به عقيده من منصفانه و با صفا تقسيم شد، خصوصاً جايزه‌اي که به آهنگساز فيلم «رستاخيز» اهدا شد، خيلي خوب بود، سيمرغ بلورين فجر ما را با افتخار به آن سوي مرزها برد و بازتاب خيلي خوبي داشت. فقط آقاي حاتمي کيا عزيز که به قول خودشان تاکنون آن همه سيمرغ دريافت کرده‌اند که طاقچه خانه شان ديگر جايي براي سيمرغ شيشه‌اي تازه ندارد! دلگير و عصباني شدند طوريکه از موقعيت شان استفاده کردند و به آقاي رئيس جمهور گفتند: جريان فرهنگي ما مردان بزرگ مي‌طلبد.

به عقيده من در دولت «تدبير و اميد» لااقل در بخش فرهنگي، وزير محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جناب آقاي جنتي و رياست سازمان سينمايي آقاي دکتر ايوبي و مدير جشنواره فجر آقاي عليرضا رضاداد مردان کوچکي نيستند اما اگر به عقيده آقاي حاتمي کيا اينها ايده آل نيستند بايد بگويم که سينما هم فيلمساز بزرگ مي‌خواهد.

فيلمسازي که اگر خودش را سرباز انقلاب و جنگ مي‌داند، معرفت بچه‌هاي جنگ را هم رعايت کند، کمي صبور باشد و اينقدر گله مند نباشد آن هم از مسوولاني که نه تنها براي اولين بار در تاريخ انقلاب تا اين حد مورد حمايت جامعه هنري بوده‌اند بلکه هنوز جاي پايشان محکم نشده. آقاي حاتمي کيا من بعنوان يک رفيق با شما صحبت مي‌کنم. انقلاب و مسوولان در هيچ برهه‌اي براي شما کم نگذاشتند. هر بار فيلمي مي‌سازيد بهترين امکانات کشوري و لشگري در رابطه با سينما را در اختيارتان گذاشته‌اند هميشه هم مورد مهر و محبت بوده و هستيد چه در زمان برگزاري جشنواره با دريافت سيمرغ‌هاي فجر، چه با تقديرها و بزرگداشت هايي که برايتان مي‌گيرند و انجام داده اند.

البته من اين يادداشت را آن زمان که شما با تهيه کننده فيلم «موج مرده» تان در برابر غريبه‌ها و خودي‌ها با يک کيسه راش فيلم آمديد و گفتيد تهيه کننده فيلم تان که از انسانهاي متدين و رفيق انقلاب بودند، فيلم شما را سانسور کرده‌اند و ايشان محترمانه سکوت کردند اما حضار براي شما دست زدند بنويسم اما ننوشتم. به خودم گفتم به تو چه مربوط اما امروز نسبت به بر و بچه‌هاي بسيج و ديگر کسانيکه فقط شما امکان گفتگو با آنها را داريد احساس وظيفه کردم.

آقاي حاتمي کياي عزيز، امروز فيلم شهيد چمران را ساخته ايد با آن همه امکانات اقتصادي و غيره. حتماً لطف خداوند نصيب تان شده، قدر بدانيد و خودتان را به خاطر يک جايزه کمتر يا بيشتر اين قدر عصباني نکنيد. من سالهاست که عاشقانه آرزو دارم زندگي علامه طباطبايي و شهيد حاج حسين خرازي را که با تمام وجودم به اين دو بزرگوار ارادت دارم بسازم. اما هنوز هم بعد از اين همه سال تجربه خودم را لايق نمي دانم. کسي که زندگي شهيد چمران بزرگ را مي‌سازد بايد خيلي صبور باشد.

چمران مرد دل بود، براي ورود به حيطه دل بايد از همه چيز گذشت بايد خون شد. من يک بار اين بزرگوار را از نزديک ديدم بگذاريد برايتان بگويم که او را نمي توان به اين راحتي‌ها تصوير کرد. چمران فراتر از کادر کوچک سينماي معمول است. اما شما اين کار را کرديد. اگر به نظر خودتان موفق شده ايد، همين بس چه سيمرغي بالاتر از اين موفقيت؟

تازه مگر سيمرغي که به قول خودتان به شما نداده‌اند را به چه کسي داده اند؟ کسي که «عاشورا» را به تصوير کشيده نه به کسي مثل من. که در تمام دوران فيلمسازي ام جز يکي از فيلم هايم، تمام پانزده فيلمم با توجه به زير بناي فرهنگي مذهبي شان و با توجه به اينکه در بيش از پنجاه جشنواره بين المللي بزرگ و کوچک موفق بوده و توانسته هر بار پرچم پر افتخار کشورم را به اهتزاز در آورد.

يک بار هم موفق به شرکت در جشنواره فجرمان نشده آن هم به دليل اعمال سليقه مسوولان قبلي.
حتي يک بار هم مورد مهر و محبت قرار نگرفتم و دست آخر همين چند روز پيش مجبور شدم براي جبران هشت سال بيکاري ام تمام فيلمهايم را که حاصل تمام سالهاي عمر فيلمسازي ام هست را در ازاي مبلغي که شايد هزينه ساخت يک سکانس از فيلم‌هاي شما باشد به موسسه رسانه‌هاي تصويري واگذار کنم که تازه بخشي از آن را بعنوان بدهي به همين موسسه بازگردانم که مسوولان قبلي در عالم رفاقت بدهکارم کردند.

هيچ وقت گله نکردم ـ چرا شايد گاهي در جايي شکوه‌اي کردم اما بين خودي‌ها و هميشه در همه جاي دنيا از کشورم و بچه‌هاي جنگ و دفاع مقدس، بچه هايي که با نثار جانشان براي من محيطي امن ايجاد کردند تا بتوانم در سايه آن تمرين فيلمسازي کنم، حمايت کردم و اين کوچک ترين کاري بود که در برابر آن همه عظمت انجام داده‌ام؛ صبوري. آقاي حاتمي کياي عزيز ببخشيد اگر به شما انتقاد کردم ـ از خودم هم زياد تعريف کردم اما قصدم هيچ چيز نبود جز اينکه بگويم اگر انقلاب و دفاع مقدس سربازاني مثل شما دارد سربازاني مثل من هم دارد، هر چند لايق نيستم، اما مدعي هستم.

Fathi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۰:۱۲
عالی جواب دادی. (208834)
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۲:۲۱
آقایی که اولین بار است فامیل شما را می شنوم ؛
حاتمی کیا بزرگ است...
همینکه شما برای بزرگ کردن خودتان به نقد ایشان متوسل می شوید...
بد جور آب به لونه مافیا ریختی آقای حاتمی کیا ... (208945)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۵:۵۰
آقای محترم
جلیلی هم در بزرگی بزرگتر از حاتمی کیا نباشد کوچکتر نیست..مشکل از شماست که نه سینما را دنبال میکنی نه برندگان ایرانی سایر جشنواره های معتبر خارجی را.
احتمالا شما فقط تلویزون نگاه می کنی....!!!! (208999)
pd
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۶:۴۱
خی معلومه ، من که سینما را هم دنبال نمی کنم اما بارها نام ایشان را شنیده ام ، پس ایشان بزرگ هستند که همه ایشون را می شناسند ...مثلا علی دایی را ( به اسم )پدر من هم که در عمرش فوتبال ندیده می شناسد...چرا ؟ (209008)
امیر
United States
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۸:۰۱
ابوالفضل جلیلی رو اگه نمیشناسید پس معلومه فیلمباز نیستید.توی ژاپن حتی از ایران معروفتره (209033)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۶:۰۰
بزرگي به رفتار و گفتار و عمل است نه به اسم .
آقاي حاتمي كيا بزرگ است اما با اين برخوردها و صحبت ها خود را كوچك مي كند (209000)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۰:۲۷
جلیلی،مجیدی،کیارستمی،نادری و فرهادی نخل و خرس و اسکار طلا گرفتند و اینگونه حق بجانب سخن نگفتند. حاتمی کیا که فیلمهاش فقط شیشه برده!!! (208836)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۹:۰۹
حاتمی کیا خودی است بنابراین همه باید به به و چه چه کنن! (208886)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۲:۴۰
یه خورده حافظمون رو قوی کنیم و به یاد بیاریم که چه کسانی از موسوی حمایت و بعد از انتخابات انتقاد کردن....
بعد بگیم خودی کیه...!؟ (208953)
نوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۲:۰۰
حاتمی کیا با ماست با مردم همونطوری که بعد از 88 گزارش یک جشنو ساخت.همیشه فیلماش گزنده است.من فیلماشو دوست دارم و دلم می سوزه سیاست زدگی بیش از حد ما ایرانی ها روی همه ی ابعاد زندگیمون اثر میذاره. البته این از ویژگی های جهان سومه. (209141)
صبور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۲:۴۲
انگار یه چند تا جایزه هم ایشون بردن غیر از این شیشه ها...
برو آمارشو بگیر بعدا نظر بزن....
چون حرف مخالف زده وانتقادکرده داریم اعدامش میکنیم... (208956)
1359
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۴:۰۴
حرفاتون آدمو یاد گروگانای آژانس می زنه. چقدر مثل اونا شدید. (208978)
1359
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۱:۵۵
خداییش چند نفر از شما تا حالا تونسته یک فیلم از کیارستمی ،جلیلی و نادری رو تا ته تماشا کنه. من منکر هنر این دوستان نیستم اما مشکل کارشون اینه که مهمترین وجه سینما یعنی قصه گویی توی آثارشون نیست. چیزی که حاتمی کیا خوب بلده. تو رو خدا اینقدر راجع به همه چیز با عینک سیاست و خودی وغیرخودی قضاوت نکنید (209139)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۳:۱۱
اگر فرهادی و دیگران خرس و اسکار و... گرفتند از کیت بکینسل وامثالهم ابراهیم کسی بود که جایزه بلبل عاشق گرفت از سید مرتضی که گفت ابراهیم جان ای بلبل عاشق جز برای شقایق ها نخوان
ابراهیم که میگوید دغدغه من سینما نیست خواهشا درک کنید. (209169)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۱:۲۹
دمت گرم. حرف ما رو زدي به اين آقاي پر ادعا (208853)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۱:۴۳
ساده ،پرمعما، سلیس، روان جواب دادی.. دمت گرم...+++ (208856)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۱:۴۵
با تمام احترامي كه براي آقاي حاتمي كياي عزيز قائلم و با وجود اينكه هنوز موفق به ديدن فيلم " چ " به كارگرداني ايشان نشده ام ولي آرزو مي كردم ايكاش فيلم رشادتهاي آن مرد بزرگ دوران همانكه شهادتش بقول بنيانگذار فقيد جمهوري اسلامي خميني بت شكن ره انسان ساز شديعني فيلم زندگي شهيد چمران را گروهي از كارگردانان كه پختگي بيشتري داشتند مي ساختند اي كاش!! (208857)
1359
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۴:۰۶
چون حاتمی کیا این روزا مثل ما فکر نمی کنه کوچیک شده. سینمای جنگ بهتر از حاتمی کیا نداره. ای کاش یک ذره انصاف می داشتید ای کاش (208979)
ماهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۸:۲۳
چمران دریای آرام، حاتمی کیا نوشابه گازدار! (208877)
نوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۲:۰۴
ادب مرد به ز دولت اوست.
بیشتر برای اونایی تاسف می خورم که میشین به منفی و مثبت دادن به یه نظر بدون اینکه حتی فکر کنن. (209143)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۸:۳۵
ایشون خیلی قوی و مسلط هستند. (208880)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۸:۵۶
به این می گن یک پاسخ کامل و جامع و در عین حال مودبانه. (208885)
سلیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۹:۱۴
عجیب نیست کسانیکه همیشه از رانت استفاده کرده و هرچه را خواسته اند در اختیارشان قرار گرفته اگر روزی بر خلاف عادت چیزی راکه دوست دارند و به آن نرسند مثل بچه های لوس بخواهند با قهر به خواسته خود برسند . (208888)
هرکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۹:۴۴
اقای حاتمی کیا اگه واقعا دلت برای سینما میسوزه خودتو خوب فرض نمیکردی بقیه رو بد . من نمیدونم چرا اقا حاتمی کیا فکر کرده انقلابیه .البته ناگفته نماند اینا روزا همه خودشونو عقل کل میدونن (208894)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۰۹:۵۶
آقای حاتمی کیا انسان شریفی ایت ولی این روزها بازیچه گروهی خاص شده است آنها که این روزها برایش مراسم تجلیل میگیرند ناخواسته راه تحلیل را بر رویش بسته اند اونباید مغرور این دست زدنهای و هورا کشیدنها شود (208900)
دا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۳:۲۷
در جامعه ما همیشه مردم دنبال اسطور میکردند کسی که در مقابل زر و روز و تزویر بایستند ولی واقعیت آنست که حاتمی کیا اسطوره نیست.او حرفش را زده است که اهل سیاست نیست.او هم مثل دیگران عافیت طلبی دارد سکوت هشت ساله اش این را اثبات میکند.اینکه به سمت دیگری چرخش پیدا میکند در حالی که اصلا آنها را هم قبول ندارد .و آنها هم حاتمی کیای مورد نظر خود را میخواهند که در خدمتشان باشد.برای حاتمی کیا احترام قائل هستیم .تواقعات ما از کسی که عافیت طلب است نابجا است. (208971)
شفق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۱:۴۳
به نظر من حاتمی کیا طبق عقیده و فکرش میسازه و درست یا غلط ابایی هم از کسی نداره.
تعجب من از کساییکه برای گزارش یک جشنش هورا میکشیدن و حاتمی کیا رو در حد اسپیلبرگ میبردن بالا، حالا با یه اظهار نظر اونهم بدون اینکه در مورد فیلمش بحث کنند، میکشنش پایین.
حاتمی کیا یه فیلمسازه، نه بیشتر نه کمتر (208930)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۱:۴۷
ایشان در اندازه ای نیست که در خصوص حاتمی کیا اینجوری حرف بزنه (208933)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۵:۰۷
همه اندازه خوشون را دارن. لذا همه حق اظهار نظر دارن. همینور که شماهم داشتید. اصلا چرا باید هم دیگه را بکوبیم.
هرکس هرجای دنیا زندگی میکنه تا وقتی به ایران عشق میورزه خودی (208989)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۲:۴۲
دمت گرم عالی بود (208955)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۲:۴۸
دوستان خوب وارد شوخی فریبنده ای نشوید آقای حاتمی کیا نگاه و نوع جهان بینی ایشان از نوع و طعم اعتدالیست که رییس جمهور محبوبمان برآن تاکید دارند حالا در این جریان شاید انتقادهایی وجود داشته باشد که به نظرم یه مقدار البته تند هم بود راستش از آقای حاتمی کیا یه مقدار بعید میومد ولی یادمان باشد ایشان یکی از برترین کارگردانان ایران هستند که هیچ گاه فیلم های پر معنایی همچون به رنگ ارغوان و موج مرده و ارتفاع پست و آژانس شیشه ای و ...اگر خوب فیلم های ایشان را دیده باشید متوجه نوعی نگاهی عمیق بر پایه اعتدال ... (208959)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۲:۵۷
" ابن الوقت " این صفت ماست . وقتی " از کرخه تا راین " رو ساخت و با هاش اشک ریختیم ، یا وقتی " آژانس شیشه ای " شد جز یی از گفتگوی هر روزه مان و با اون خودمون رو سنجیدیم ، حاتمی کیا گل سر سبد محافل مون بود حالا چه شده است ما را ؟ قبلن کما بیش هکین حرف ها رو در مورد آقای جلیلی می زدیم و حالا در مورد حاتمی کیا . چقدر سیاست زده شده ایم که تفکر مخالف خودمون رو تاب نداریم . هرچند که این طرز حرف زدن از حاتمی کیا بسیار دور از انتظار بود . چه این طرفی چه اون طرفی " ابن الوقت " شدن مضر جامعه ست (208963)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۳:۲۹
"صدا و سيما که به طور زنده و فعال لحظه به لحظه تمام طول برگزاري جشنواره را گزارش کرد"ایشون ظاهرا از تلویزیون نمیدیدن جشنواره رو وگرنه افتضاح آقای ضرغامی رو نمی گفتن زنده و لحظه به لحظه (208973)
00000
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۵:۱۶
چی شد آقای جلیلی اینطور موافق همه چیز شده ؟؟؟؟؟؟؟؟ بهار اینقدر یکجانبه نباش (208993)
کهنه سرباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۵:۲۸
تمام فیلمهای حاتمی کیا کاسبی ماهرانه با عواطف و احساسات پاک ایرانیان به نفع یک لباس خاص و برای فتح گیشه است ... از آژانس شیشه ای تا موج مرده که انواع دولتمردان را با ابزار عاطفه و پوپولیسم تقسیم بندی سفید و سیاه کرد ......، از کرخه تا راین تا بوی پیراهن یوسف که ساختارخانواده ها را به سمت دلخواه خودش طبقه بندی سفید و سیاه کرد .... ایشان اتفاقات جامعه و تاریخ جنگ را با ابزار هنر به خوبی به نفع یک نهاد خاص مصادره میکنند .... همین و بس ... انوقت پولش را او میبرد و اتوبان پیشرفت از این نمایش را آن لباس ... (208995)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۸:۵۴
امیدوارم که سرویس فرهنگی بهار از این نوشته درس بگیرد...
در چند روز اخیر هجوم بهار به حاتمی کیا بوی سیاسی کاری و غرض ورزی و تاخت و تاز از نوع احمدی نژاد داشت
اما وقتی یک هنرمند دیگر مثل ابوالفضل جلیلی از همکار خود انتقاد می کند همه چیز فرق دارد... رنگ فرهنگ دارد
از بزرگوارانی مثل جلیلی و حاتمی کیا درس بگیریم... از حرف هایی که حاتمی کیا در دفاع از درویش و کمال تبریزی زده است درس بگیریم (209060)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۰:۱۷
ابوالفضل جلیلی دیگه کیه (209092)
بهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۰:۱۷
حاتمی کیا کمی حساس شده درست میشه. (209093)
خوبان
United States
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۰:۵۱
جلیلی فیلمسازی شریف و بزرگ مرد کشور مان هستند. (209106)
نت
Germany
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۳:۰۹
آخی امسال اصلا چشاتون قشنگ میبینه (209168)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۳:۱۴
ابراهیم جان ای بلبل عاشق...
ابراهیم صراحتا میگوید دغدغه سینمایی ندارد خواهشا درک کنید. (209172)
علی
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۳:۵۰
از آقای جلیلی باید پرسید شما چه آثار درخشانی در سینمای ما تولید کرده اید و آیا تمام فیلمهایتان ارزش هنری و معنوی یک سکانس از فیلمهای حاتمی کیا را دارد که ارزش مادیش را مقایسه میکنید؟!!! (209183)
بختیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۳:۵۲
آقای حاتمی کیا اگر سیمرغ بلورین فجر شیشه است.
برای بدست آوردن این شیشه ها بد اخلاقی چرا؟ (209186)