به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۳۳۳۱۷
اين بار روسيه و چين هم راي مثبت دادند

تصويب قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه

گروه بين‌الملل: پانزده عضو شورای امنیت به پیش نویس قطعنامه‌اي که توسط اردن، لوکزامبورگ و استرالیا سه کشو عضو غیردایم شورای امنیت تهیه شده بود، رای موافق دادند.
تصويب قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه
این قطعنامه خواستار ارسال کمک‌هاي فوری به مناطق جنگزده سوریه و پایان بمباران مناطق مسکونی شده است. دبیرکل سازمان ملل از صدور قطعنامه شورای امنیت برای کمک‌هاي انسانی به مردم سوریه استقبال و ابراز امیدواری کرد که این قطعنامه زمینه ارسال کمک‌هاي انسانی به مردم جنگزده را فراهم آورد.

به گزارش ایرنا، بان کی مون که روز شنبه پس از تصویب این قطعنامه در جلسه شورای امنیت سخن مي‌گفت، اظهار امیدواری کرد که این قطعنامه تا حدودی از درد و رنج مردم سوریه بکاهد. وی اظهارداشت این قطعنامه مورد نیاز نبود؛ چراکه موضوع کمک‌هاي انسانی نیازی به بحث و مذاکره و تصویب قطعنامه نداشت و قوانین بین المللی دراین باره به حد کافی روشن است.

وی وضعیت سوریه را بسیار خطرناک و ناامید کننده دانست و از اعضای شورای امنیت خواست با همکاری با یکدیگر به پایان بحران کمک کنند. بان کی مون از کاربرد سلاح‌هاي سنگین و بمباران هوایی مناطق مسکونی سوریه انتقاد کرد و گفت که سازمان ملل از هدف قرار دادن غیرنظامیان، خانه‌هاي مسکونی، بیمارستان و مدارس و سواستفاده از کودکان در جنگ سوریه نگران است. دبیرکل سازمان ملل همچنین از خدمات هلال احمر سوریه تقدیر کرد و خواستار افزایش کمک بین المللی برای مردم سوریه شد.

وی تاکید کرد که سازمان ملل به شدت از محاصره غیرنظامیان توسط نظامیان سوریه و شورشیان به عنوان یک تاکتیک نظامی نگران است و خواستار پایان محاصره مردم غیرنظامی در آن کشور است. پانزده عضو شورای امنیت صبح شنبه به وقت محلی به پیش نویس قطعنامه‌اي که توسط اردن، لوکزامبورگ و استرالیا سه کشو عضو غیردایم شورای امنیت تهیه شده بود، رای موافق دادند. این قطعنامه خواستار ارسال کمک‌هاي فوری به مناطق جنگزده سوریه و پایان بمباران مناطق مسکونی شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، روسيه و چين که طی اين مدت با قطعنامه‌ها در خصوص مساله سوريه مخالفت مي‌کردند، اکنون به اين قطعنامه رای مثبت داده اند. اين قطعنامه از طرف‌هاي درگير در بحران سوريه و به ويژه حکومت سوريه خواسته است تا اجازه دهند که کمک‌هاي انساندوستانه به دست غيرنظاميان در اين کشور برسد. این قطعنامه همچنین از حکومت سوریه و مخالفان مسلح خواسته به بمباران غیرنظامیان پایان دهند.

لويی جی يی،‌سفير چين در سازمان ملل متحد گفته است، پکن عميقا نگران وضعيت انسانی در سوريه است و از طرف‌هاي درگير مي‌خواهد اين قطعنامه را به اجرا بگذارند. طبق اين قطعنامه در صورتی که حکومت سوريه اجازه ندهد که کمک‌هاي انساندوستانه به دست غيرنظاميان برسد، اقداماتی عليه حکومت سوريه درنظر گرفته خواهد شد. قطعنامه همچنين از دبيرکل سازمان ملل متحد خواسته است که طی ۳۰ روز آينده گزارشی از روند اجرای اين قطعنامه به شورای امنيت ارائه کند.

درجريان مذاکرات بين اعضای شورای شورای امنيت، بخش هايی از اين قطعنامه دچار تغيير شده و اقدامات تنبيهی چون تحريم و ارجاع پرونده ناقضان به دادگاه بين المللی جنايی از آن حذف شده است.