به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۳۳۳۳۴

سکه‌های طلا با بسته‌بندی جدید می‌آیند

گروه اقتصادي: چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی از توزیع سکه‌های نیم و ربع بهار آزادی با بسته بندی جدید در اسفندماه به بازار خبر داده بود و هم اکنون با ورود به آخرین ماه سال ۹۲ باید دید که بانک مرکزی چه زمانی را برای آغاز توزیع انتخاب خواهد کرد.
سکه‌های طلا با بسته‌بندی جدید می‌آیند
بعد از ورود سکه های یک گرمی طلا با بسته بندی جدید از مرداد 89 به بازار بانک مرکزی طرح توزیع سایر سکه‌های طلا با بسته‌های جدید و امنیتی را در دستور کار قرار داد و سعی کرد در کنار این قطع سکه سایر قطعات سکه را نیز برای کمک به امنیت مسکوکات در بازار عرضه کند. از آن سال تا کنون بانک مرکزی ضرب سکه‌های طلا با بسته بندی جدید امنیتی را در دستور کار قرار داده و بناست طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی در روزهای پایانی سال جاری نیم و ربع سکه با بسته بندی امنیتی برای اولین بار وارد بازار شود. رئیس کل بانک مرکزی در خصوص زمان ورود سکه تمام بهار آزادی با طرح امنیتی جدید به بازار نیز گفته بود: درباره سکه طرح جدید فعلا احساس نیاز نکردیم ولی هر زمان احساس کنیم نیاز به ورود این قطع سکه با بسته‌بندی جدید است حتما اقدام خواهیم کرد.

پیگیری از مسئولان بانک مرکزی درباره زمان تحقق وعده رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر ورود سکه‌های طلا با بسته بندی جدید به بازار همزمان با ورود به آخرین ماه سال به نتیجه نرسید و باید دید که در هفته‌های پایانی سال 92 آیا بانک مرکزی سکه‌های طلا با بسته بندی جدید را وارد بازار خواهد کرد یا خیر؟ گفتنی است که طبق اعلام مسئولان بانک مرکزی سکه‌های یک، نیم و ربع بهار آزادی به‌ترتیب دارای وزن 126/8، 068/4 و 034/2 گرم هستند و بناست ابعاد بسته‌بندی سکه‌های جدید 74 در 44 میلی‌متر در قطع کارت‌های بانکی و شفاف باشد.

 در سال 1368 مقرر شد طرح روی تمامی سکه های طلا که مزین به تصویر بارگاه آستان مقدس ثامن الحجج و پشت سکه طرح گرافیکی از نام حضرت علی(ع) بود به پرتره امام راحل و تاریخ ضرب بر رو و طرح بارگاه آستان مقدس امام هشتم (ع)در پشت آن تغییر یابد. اما از آنجایی که در دهه 70 بانک مرکزی مجهز به امکانات فنی این کار نبود سیاست مورد نظر تا دهه 80 به تاخیر افتاد و سرانجام در اواخر دهه 80 بانک مرکزی توانست با رفع ایرادات فنی این طرح را روی سکه‌های کوچک تر از ربع سکه هم انجام دهد.

بعد از تغییر طرح روی سکه‌های طلا ضرب بانک مرکزی در اواخر دهه 80 و در مرداد ماه سال 89 سکه‌ای به نام سکه گرمی توسط بانک رمکزی رونمایی شد که دارای ویژگی‌هایی همچون بسته بندی خاص بانک مرکزی و طرحی کاملاً متفاوت با سکه های یک ، ربع و نیم بهار بود. البته شاید مهمترین تفاوت سکه یک گرمی با سایر سکه‌ها حذف تاریخ ضرب روی این سکه‌ها بود چراکه روی سایر قطعات سکه تاریخ ضرب وجود دارد و همین امر در مقطعی موجب برخی سوداگری‌ها درباره سکه طرح جدید و قدیم شده بود و صرافان با تفاوت قیمت این دو قطعه سکه را می‌فروختند.
مرجع : تسنيم