به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۳۳۳۷۳
با سفر به اين استان و پوشيدن لباس بختياري

ديدار ضرغامی با بختیاری‌هاي خوزستان

گروه جامعه: رییس سازمان صدا و سیما در دیدار با بختیاری‌ها در شهرستان مسجد سلیمان خوزستان ضمن پوشیدن لباس محلی بختياری، به دلیل موضوعات دربرگیرنده توهین به قوم بختیاری در سریال سرزمین کهن، از این قوم دلجویی کرد.
ديدار ضرغامی با بختیاری‌هاي خوزستان
به گزارش ایرنا، عزت الله ضرغامی در این دیدار که در مسجد جامع شهرستان مسجد سلیمان برگزار شد با اشاره به اینکه استفاده از نام بختیاری در سریال سرزمین کهن اشتباه بزرگی بود که هرگز این اشتباه همکارانم را نبخشیدم، گفت: اشتباه سازندگان این سریال این بود که نام بختیاری به گونه‌ای به کار برده شد که شبهاتی را برای مردم این قوم شریف به وجود آورد. انقلاب اسلامی در طول 35 سال گذشته این قدرت را داشته که بحران‌ها را تبدیل به فرصت کرده و مساله ای که پیش آمده را نمی‌توان بحران یا تهدید نامید، زیرا مردم بختیاری‌ها صاحبان انقلاب و مدافعان ولایت و اسلام هستند.

وی افزود: شرمنده می‌شوم اگر به شهری مثل مسجدسلیمان با آن تاریخ بزرگ بیایم و مردم در جای جای شهر و روستاهای آن به من بگویند، امکان دریافت شبکه‌های جمهوری اسلامی را نداریم. ضرغامی با توضیح داستان سریال سرزمین کهن، ماجرای شخصیت اول این فیلم یعنی رهی بختیاری را تشریح کرد و به تمجید از شخصیت وی که قهرمان این سریال است پرداخت. وی در پایان از حذف برخی بخش‌های این سریال و جایگزینی آن با بسته ای جذاب برای بختیاری‌ها خبر داد و عنوان کرد: زمان را از دست نمی‌دهیم و در آینده زمانی که کل این بحث بختیاری از این داستان حذف شد با همکاری فرهیختگان و همکاران یک مجموعه بسیار جذاب و خوب از بختیاری‌ها در این سریال پخش خواهد شد که اگر بار اول شما آن را ملاحظه کنید اصرار داشته باشید که زودتر مجموعه ای ساخته شود که این موارد در آن دیده شود.

تابناك هم نوشت: رئیس سازمان صدا‌و‌سیما به همراه جمعی از شهروندان مسجدسلیمانی با حضور در مسجد جامع نمره یک این شهرستان، نماز مغرب و عشاء را به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین امینی، امام جمعه این شهر برپا کردند. امام جمعه مسجدسلیمان ضمن خیرمقدم به رئیس صدا‌و‌سیما و ابراز تعجب از حضور بدون اطلاع قبلی ایشان در شهرستان بختیاری مسجد سلیمان، این حرکت رئیس سازمان ‌و حضور سرزده در میان مردم را حرکتی از تیپ حرکت‌های دهه اول انقلاب برشمرد و خواستار توجه رئیس رسانه ملی به دغدغه‌های ایجاد شده در‌باره سریال سرزمین کهن شد و گفت: در این شهر، مردم دو بار به میدان آمدند و اعتراض خود را بدون هر گونه خسارت و مشکلی به شیوه معقول و منطقی بیان کردند. وی با ابراز تأسف از رویدادهای پیش آمده و نقش کارآمد صدا‌و‌سیما در وحدت اقوام، خواستار جلوگیری از وقوع این مسائل در رسانه ملی شد.

محمدرضا مکوندی، استاد دانشگاه و رئیس ستاد گرامیداشت شهید شیرعلی مردان خان بختیاری، با تشکر از حرکت رئیس رسانه ملی، درباره حضور بدون اطلاع مسئولان محلی و استانی در مسجد سلیمان خطاب به ضرغامی گفت: تحقیقات متخصصان تبار‌شناسی همچون دکتر بناب، دال بر سکونت یازده هزار سال بختیاری‌ها در جنوب غربی ایران است. بختیاری‌ها دارای خصایص بی‌بدیلی همچون وطن پرستی و بیگانه ستیزی در حکم قومی یکپارچه شیعه هستند. وی افزود فتح تهران و پایان دادن به حکومت استبدادی محمد علی شاهی توسط سردار فقید بختیاری،سردار اسعد تنها یکی از افتخارات این قوم اصیل ایرانی است..

وی افزود: در سریال سرزمین کهن به آسانی به سردار فقید قوم، توهین می‌شود. جناب ضرغامی، چرا این سریال تولیدی شما از وجود کار‌شناسان برجسته بختیاری بهره نبرد و افرادی که سررشته‌ای از فرهنگ بختیاری ندارند، در این زمینه صاحب نظر می شوند؟ چرا صدا‌و‌سیما از اسطوره‌های قوم بختیاری همچون ابوالقاسم خان، علیمردان خان و سردار اسعد ـ که وجه مشترک همه آنها، بیگانه ستیزی بوده، تولیدات سینمایی ندارد؟!

در ادامه دکتر مسعود شهبازی، رئیس دانشگاه آزاد مسجد‌سلیمان با اشاره به خدمات صدا و سیما و تشکر از حضور ضرغامی در مسجد‌سلیمان حضور ایشان در منطقه بختیاری مسجد سلیمان را گرامی داشت و گفت: به رغم رنجشی که از صدا‌و‌سیما حاصل شد، ولی چون پا بر فرش مردم بختیاری نهادی، مردمی که به نجابت و بزرگی زبانزد هستند، مقدمتان را گرامی می‌داریم. در ادامه،‌ برخی دیگر‌ از شهروندان مسجدسلیمانی نیز دیدگاه‌های خود را درباره رخدادهای‌اخیر بیان کردند و سپس محمد رضا مکوندی، رئیس دفتر دکتر محسن رضایی با تشکر از حرکت رئیس رسانه ملی در خصوص حضور سرزده در مسجدسلیمان و پذیرش بی‌دقتی‌های صورت گرفته در رسانه ملی و تأکید بر احقاق حقوق بختیاری‌ها و تأکید بر پرداخت جدی رسانه ملی به دغدغه‌های قوم شریف بختیاری از طرف دکتر محسن رضایی، دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت و به دست امام جمعه محترم حجت‌الاسلام والمسلمین امینی یک دست چوغا بختیاری را به ضرغامی اهدا کردند.

ضرغامی با تشکر از حسن‌نظر مردم شریف بختیاری گفت: ‌اگر خدای ناکرده اشتباهی در این کار بوده، از توهینی که به مردم بختیاری شده، به خداوند متعال پناه می‌برم. خطای فاحش ‌در این سریال تلویزیونی، نامگذاری ‌خانواده‌ای بدنام به نام بختیاری ‌بوده که برخورد قاطعی با عوامل و سهل‌انگاری انجام گرفته شده است. وی با اشاره به آگاهی نداشتن مسئولان استانی و شهرستانی از سفر اخیرش به مسجدسلیمان و عزیمت به این شهر با خودروهای سواری کرایه گفت: به میان مردم عزیز بختیاری آمدم تا بدون هیچ همراهی، سخنانشان را بشنوم.

وی در ادامه با تشکر از دیدگاه‌های نخبگان بختیاری در این جلسه ـ که حاوی نکات فراوانی بود ـ تأکید کرد: با بهره‌گیری از نظریات کار‌شناسان بختیاری‌، از تکرار مسائل مشابه ‌جلوگیری خواهیم کرد و‌ انشاءالله همان گونه که دوستان در سخنانشان اشاره کردند، با توجه به ویژگی‌های قوم عزیز بختیاری‌ به عنوان قومی سراسر شیعه‌ وطن‌دوست و بزرگانی بیگانه‌ستیز که در این راه به شهادت رسیدند، نسبت به تولید فیلم‌هایی با محتوای غنی محلی مرتبط با موضوعات یاد شده اقدام ‌می‌کنیم.

لبو فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۷:۳۱
سخنرانی از این مضحک تر نخوانده بودم . مخصوصآ قسمت آبنباتی آن که آقای ضرغامی به اطفالی بنام ایل شریف بختیاری بخشید . توهین سریال یک طرف توهین سخنرانی طرف دیگر.
جالب اینکه از خودی ها به ایشان از طرف بختیاری ها هدیه هم می دهند!!!! (209020)
کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۰:۰۶
برادران بختیاری، همه خوزستانیها و دوستداران محیط زیست ایران:
ایستادگی و حضور هوشمندانه در برابر طرحهای غیرکارشناسی انتقال اب از سرشاخه های "کارون" تا توقف کامل انها فراموش نشود.
ما با اتحاد میتوانیم "کارون تمدن ساز"رانجات دهیم.
بهشت اباد را متوقف کنید... (209085)
رودم كارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۲:۰۳
اگر واقعا اين تلاش در جهت انتقال آب شرب از حوزه هاي آبريزكارون در مناطق بختياري است چرا با اين همه هزينه هاي كمر شكن و غير عاقلانه !!؟ بيايند به هر تعداد كارخانه صنعتي مدرن تهيه آب آشاميدني سالم ، گوارا و بهداشتي كه مي خواهند در شهرستانهاي كوهرنگ ،شهر كرد،گندمان، چلگرد،ايذه، ناغان وووو... و در احجام و بسته بنديهاي مناسب ايجاد كنند و هر مقدار كه مي خواهند براي هر جاي وطن با قطار و هواپيما و كاميون انتقال داده و عرضه بدارند به محيط زيست آسيبي نمي رسد اشتغال زايي و محروميت زدايي هم در پي دارد. (209142)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۲:۴۸
با اینکه از لحاظ سیاسی و خیلی مسائل دیگه 180 درجه با ضرغامی اختلاف نظر دارم ولی انصافا به عنوان یک بختیاری این حرکتش به دلم نشست.بیاین این فرهنگ رو جابندازیم که اگه کسی کار اشتباهی انجام داد عذرخواهیش رو بپذیریم و اجازه بدیم اشتباهشو جبران کنه (209160)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۷:۳۴
پوپولیسم

احمدی نزاد دوم ! (209021)
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۷:۳۵
به نظر من اين كار درستيه (209022)
ايران وطنم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۷:۳۸
به فال نيك مي گيريم ! با كسب اجازه از تمام هم ايلي هاي عزيزم بايد بگم كه مطالبات بختياري ها از صدا و سيما و شخص آقاي ضرغامي در محدوده قوميت نمي گنجد .بلكه اكثربختياري ها بعنوان جزئي از ملت دلاور ايران خواهان آنند كه آقاي ضرغامي از تمام كساني كه بنوعي در اين چهار سال اخير چه در حصرو چه در يسر و بواسطه عواملي افراطي در سيما وصدا بدون دليل و حكم محكمه پسند به آبرويشان آسيب رسانده شده نيز رسما عذر خواهي كرده و حلاليت بطلبد. (209023)
زاهدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۷:۵۴
لطفا این موضوع رو پیگیری کنید
ما اصالتا شیرازی هستیم ولی زاهدان زندگی میکنیم
تو سوز سرمای زمستون امروز بالاخره نفت آوردن
ولی به ما ندادن گفتن
شما چون شناسنامتون مال شهر دیگه ای هست بهتون نفت تعلق نمیگیره!!!
ما 30 سال هست اینجا هستیم
آخرم این جوابمون!
یعنی چی آخه !
لطفا بگین یکی بررسی کنه این چه جوک جدیدی هست راه انداختن! (209028)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۷:۵۴
طرفندهاي سازشكارانه آقاي رضائي، فردا هم كانديد مي شود،تا بنفع افراطي ها راي خراب كند. (209029)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۸:۰۴
آبی که ریخته شدبه جوی برنمی گرددجناب ضرغامی! (209034)
ج....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۸:۰۶
آقاي ضرغامي،آقاي رضائي اصالت وقدمت بختياري ها،بالاتر از شما وسردار اسد و هر كس ديگريست. بس است مردم را بحال خود بگذاريد. فكر حرمت بختياري ها هستيد ؟ ديگر كانديد نشويد. تا سپاسگزارتان باشيم. (209037)
شیرسنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۸:۰۷
مردم بختیاری رالطفاساده اندیش نپنداریدباپوشیدن لباس بختیاری کارناپسندتان راتوجیه نکنید. (209038)
ی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۸:۳۱
الحق و الانصاف خوب نقشش را بلد هست (209047)
سعید
United States
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۱۸:۳۷
پایتخت 3 هم باید متوقف بشه و ضرغامی از 11 میلیون شمالی عذرخواهی کنه (209052)
شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۰:۰۹
چقدر راحت میشه سر مردو گول مالید!! (209086)
شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۱:۰۳
حالا خوب دارن جمش می کنن اصلا فکرشو نمی کردن بختیاری اینجوری باشه بنازم به این غیرت (209115)
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۱:۰۹
باز هم می گویم مردم راضی نمی شوند سریال سرزمین کهن واقعا باید متوقف شود خواهشمندیم که اقای ضر غامی بیش از این خود را توجیه نفر مایید. (209118)
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۱:۱۹
آقای سعید
اینقدر بی ظرفیت نباش
اگه سریال مشکل داری بود قسمت دومش ساخته نمیشد ...حالا هم که دارن قسمت سومشو میسازن
اینقدر بی ظرفیت نباشین ...
آقای سیروس مقدم و کمال تبریزی و خیلی از کارگردانای بزرگ دیگه همین که توی این صدا و سیمای کوفتی دارن سریال میسازن ما باید کلاهامونم بندازیم هوا
ضرغامی واقعا عملکردت افتضاحه ... (209123)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۱:۴۵
وی در پایان از حذف برخی بخش‌های این سریال و جایگزینی آن با بسته ای جذاب برای بختیاری‌ها خبر داد...

واقعا فکر کرده با بچه طرفه؟؟ بیا یه دونه شکلات بگیر بچه جون نق نزن دیگه اهههه... (209133)
به اشك بوسم اين زمان زچكمه اش غبار را!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۱:۵۴
دلاوران بختياري مانند ديگر دلاوران اقوام ايران نام دربي نشاني يافته اند و در گمنامي نزد سرودهاي ايل دهان به دهان و سينه به سينه راه و رسمشان منتقل مي شود !! احترام سردار اسعد و جناب آقاي رضايي بجايش محفوظ است اما چون اين ايل با اصالت و اتفاقا مورد بغض مستبدان تاريخ را نشناخته اند سعي مي كنند........ خير آقايان اين قوم حيرت انگيز شورا مدار و عقل مدار است و نخواهيد توانست بفهميدش !!!؟! (209137)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۲:۴۱
تمدن بختیاری بیدی نیست ک با این بادا بلرزه. زنده باد ایل غیور بختیاری (209156)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۲:۵۹
بهارجان براي هانيه توسلي چرا نظر خواهي نگذاشتي؟ اين قهرمان مليه. نه اين دلالان .....! (209163)
بچه مسجدسلیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ۲۲:۵۹
بابا من مسجد نمره یک (جامع) بودم .مامور زیاد بود ولی کسی خبرنداشت.دیدم وضع شهر ماموربازاره .فرداش تو اخبار شنیدم ضرغامی اومد ه .ولی این کارا فایده نداره (209164)