به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۳۳۵۳۲

رباتی که همانند موریانه رفتار می کند/ تصاویر

گروه فناوری: محققان هاروارد از موریانه برای ساخت رباتی الهام گرفته اند که در ساخت و سازهای گروهی تاثیر به سزایی دارد.
رباتی که همانند موریانه رفتار می کند/ تصاویر
محققان دانشگاه هاروارد با الهام گرفتن از ساخت و ساز گروهی موریانه ها، اقدام به ساخت رباتی به نام TERMES نمودند که ساخت این ربات اولین گام برای رسیدن به نیروی کار رباتیک به صورت خودکار می باشد و در این صورت نیروی رباتیک می تواند ساختارهای پیچیده را بدون نیاز به کنترل متمرکز، تولید نماید. در حقیقت این ربات بر اساس فلسفه سادگی و تنها با کمک چندین تابع ساده، البته با درجه اطمینان بالا ساخته می شود و هر ربات در مجموع متشکل از 10 سنسور و سه سیلندر می باشد که در این پروژه ربات ها به منظور جابه جایی مصالح ساختمانی طراحی شده اند.

البته لازم به ذکر است که ربات TERMES توانایی این را دارد که هم در محیط های بدون ساختار و مناطق آزاد عمل کند و هم می تواند با ربات های یکسان و تحت یک فرماندهی مرکزی و با هماهنگی مشغول به کار شود. مشخصات ظاهری ربات عبارت است از: قد ربات که برابر با 175 میلی متر ( 6.8 اینچ ) و عرض 100 میلی متر ( 4 اینچ ) و وزنی معادل با 810 گرم است.

ساخت و ساز و طراحی
اکثر اجزای ربات تشکیل شده از قطعاتی که به صورت ماهرانه، توسط چاپ سه بعدی طراحی و تولید شده اند و تیم برای تست توانایی آن ها، بلوک هایی از جنس فوم تهیه کرده است که ربات ها، به راحتی بلوک ها را در کنارهم قرار می دهند، البته لازم به ذکر است که درون ربات ها از آهنرباهای نئودیمیوم استفاده شده است و هم چنین ربات دارای یک بازوی مکانیکی به همراه یک پنجه است تا به وسیله آن بتواند بلوک ها را بلند کند و برای این که بتواند به راحتی بلوک ها را حمل کند در پشتش یک عدد قفسه خالی هم موجود می باشد و علاوه بر موارد گفته شده ربات دارای دو موتور با دنده های فلزی کوچک است تا به وسیله آن بتواند، موقعیتش را در زمان بالا رفتن حفظ کرده و به این ترتیب از لغزش ربات جلوگیری شود.



سرانجام پس از انجام آزمایشات متعدد محققان به یک گروه چهارتایی از ربات های کارگر کوچک به نام whegs ( ربات هایی که ترکیبی از یک چرخ و پا می باشند) را اجازه دادند تا وارد شکاف بلوک های ساختمان شوند و حتی آن ها را به گونه ای طراحی نمودند تا بدون این که ناهمواری های زمین بر روی حرکتشان، تاثیری بگذارد، بتوانند به بالا ترین بلوک هم دسترسی پیدا کنند و در حقیقت whegs در زمانی که می خواهد از یک روزنه یا شیارهای منحنی در ساختمان عبور کند به خود شکل منحنی می دهد و بدون این که سرنگون شود در بین سازه ها حرکت خواهد کرد. در نهایت قرار است که دانشمندان با ترکیب این دو، به رباتی مستقل و قابل اعتماد و با توانایی بالا برای صعود برسند که قادر باشد بلوک های ساخت و ساز را به صورتی خودکار، در کنار یکدیگر قرار دهد.

منافع بالقوه
به جرات می توان گفت که با وجود ربات TERMES ، دیگر نیاز به نظارت مستقیم و ثابت انسان را نخواهیم داشت و پروژه های ساختمانی با سرعت و کارایی بهتری انجام خواهد شد و هم چنین نبود یک واحد مرکزی باعث می شود که ربات ها در مناطق ساخت و سازی که در معرض خطر قرار دارند به راحتی فرستاده شوند و دیگر با از بین رفتن ربات فرمانده، کل کار متوقف نخواهد شد و حتی از این ربات ها می توان در محیط های خشن و خطرناک و یا در یک سیاره دیگر استفاده نمود.
مرجع : هیتنا