به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۳۳۶۰۶

حضور پررنگ کاراکترهای زن در فیلم‌ها

گروه فرهنگ و هنر:​ با سپری شدن جشنواره‌ی فیلم فجر و در کنار حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن‌ آن، با نگاهی به موضوع فیلم‌های به نمایش درآمده در بخش «سودای سیمرغ»، حضور پررنگ کاراکترهای زن و روایت دغدغه‌های آنها در اکثر فیلم‌ها جلب توجه می‌کند.
حضور پررنگ کاراکترهای زن در فیلم‌ها
«آذر،شهدخت،پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی گرچه یک فیلم خانوادگی است اما همان طور که نام فیلم با اسم یک زن آغاز شده است، نشان می‌دهد بیشتر به موضوع زنان و دختر خانواده می‌پردازد. گوهر خیراندیش در نقش «شهدخت» و مرجان شیرمحمدی در نقش «آذر» به عبارتی قهرمانان این فیلم هستند. «آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت‌الله است. طناز طباطبایی در این فیلم نقش دختری را بازی می‌کند که برای فرار از تنهایی، خودش را با مسائل و مشکلات پسری درگیر می‌کند که به تازگی با او آشنا شده و به امید ازدواج، به او دلبسته است.

«امروز» آخرین ساخته‌ی سیدرضا میرکریمی است. او در این فیلم زن بارداری را نشان می‌دهد که با کمک یک راننده تاکسی به بیمارستان می‌رسد. سهیلا گلستانی و شبنم مقدمی نقش دو زن اصلی این فیلم را بازی می‌کنند. شاید قهرمان اصلی در این فیلم زنان نباشند اما زنانی به تصویر کشیده شده‌اند که با برخی مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. مهناز افشار و پانته‌آ بهرام، نقش دو خواهر را در فیلم «بیگانه» بازی می‌کنند که هر کدام درگیر مشکلات خاص خودشان هستند. خواهر بزرگتر که روان‌پریش است وارد زندگی خواهر کوچکتر می شود و کانون گرم خانواده خواهرش را با بحران مواجه می‌کند. خواهر کوچکتر که باردار است سعی می‌کند در امرار معاش زندگی به همسرش کمک کند. بهرام توکلی کارگردان این فیلم است.

«چند متر مکعب عشق» یک داستان عاشقانه بین دختر افغان و پسر ایرانی است. در این فیلم دغدغه‌ی دختر افغان که مادر ندارد و درباره‌ی مشکلات زنانه‌اش نمی‌تواند با کسی صحبت کند نیز به تصویر کشیده شده است. حسیبا ابراهیمی که در این فیلم نقش دختر مهاجر افغان را بازی می کند، به عبارتی امیدبخش زندگی پدر و نامزدش است. «چند متر مکعب عشق» اولین تجربه سینمایی جمشید محمودی است.

فریدون جیرانی در بخشی از فیلم «خواب زده‌ها» دختر تنهایی را نشان می‌دهد که دنبال حقوق مادر از دست رفته‌اش است. ساره بیات و شقایق فراهانی نقش اصلی دو زن این فیلم را بازی می‌کنند. فیلم «شیفتگی» علی زمانی عصمتی کلا به موضوع زنان می‌پردازد. رویا تیموریان، افسانه چهره‌آزاد، لیلا زارع نقش زنانی را بازی می‌کنند که هر کدام با مشکلات خاص خودشان مواجه هستند، حاجی شاه مجبور است با ظاهری مردانه در جامعه حاضر شود تا از خواهر و دیگر اعضای خانواده‌اش مراقبت کند. قهرمانان این فیلم زنانی هستند که با حفظ آبرو از خانواده‌شان مراقبت می‌کنند.

فیلم «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار نیز با محوریت یک مادر که در انتظار بازگشت فرزندش از جبهه است و بازی ماندگار مریلا زارعی، یک فیلم تاثیرگذار است که به نقش زنان پرداخته است. زنان در فیلم «طبقه‌ی حساس» ساخته کمال تبریزی نیز حضوری موثر دارند.

عباس رافعی در «فصل فراموشی فریبا» مشکلات برجسته زنان در جامعه را به تصویر کشیده است. فریبا یکی از زنانی است که علی رغم بدرفتاری‌های همسرش با وانت او کار می‌کند تا هزینه درمانش را تامین کند. ساره بیات در این فیلم نقش زنی را بازی می‌کند که به تنهایی سعی می‌کند، هزینه درمان همسرش را فراهم کند تا بتواند او را از بیمارستان مرخص کند.

قهرمان فیلم«کلاشینکف» نیز قربانی مسئله ناموسی و مشکلات زنان می‌شود. جوان سربازی که خواهرش مورد اذیت و آزار اشخاص ناشناسی قرار گرفته است، برای انتقام مرتکب قتل می‌شود. سعید سهیلی کارگردان این فیلم است. فیلم سه اپیزودی «گنجشکک اشی مشی»، گرچه فیلمی درباره‌ی نوجوانان است اما به دغدغه‌های زنان می‌پردازد که هر کدام به نحوی با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می‌کنند و به عبارتی قهرمان هر اپیزود زنان هستند که از هیچ کمکی برای خوشبختی فرزندانشان دریغ نمی‌کنند.

«همه چیز برای فروش» ساخته امیر حسین ثقفی در روایت داستانی‌اش، گذری هم به زندگی زنی دارد که از پدر معلولش نگه‌داری می‌کند و برای دریافت پول،ضامن شوهرش شده است.
مرجع : ايسنا