به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۳۳۶۱۸
تشکیل دولت جدید اوکراین به پنج‌شنبه موکول شد

ممنوع‌الخروجي مظنونان کشتار اوکراینی‌ها

گروه بين الملل: پارلمان اوکراین مظنونان کشتار معترضان اعتراض‌های اخیر این کشور را ممنوع‌الخروج کرد.
ممنوع‌الخروجي مظنونان کشتار اوکراینی‌ها

پارلمان اوکراین به رهبری اولکساندر تورچینف، رئیس جمهوری موقت این کشور در جلسه‌ای از سرویس مرزبانی اوکراین خواست تا از خروج مظنونین به دست داشتن در قتل معترضان از اوکراین جلوگیری کند.
پارلمان اوکراین اخیرا طی بیانیه ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری برکنار شده اوکراین را از سمتش عزل کرده و تاریخ انتخابات زود هنگام را 25 مه انتخاب کرد. هرچند محل اختفای ویکتور یانوکوویچ مشخص نیست اما براساس گزارش رسانه‌های محلی، یانوکوویچ احتمالا یا در شبه جزیره کریمه حضور دارد و یا این کشور را ترک کرده است.

در همين حال پارلمان اوکراین اعلام کرد که تشکیل دولت جدید وحدت ملی به روز پنج‌شنبه موکول شده است.
 پارلمان اوکراین در حالی تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداخت که پیشتر قرار بود امروز (سه‌شنبه) دولت جدید تشکیل شود.
اين در حالي است كه گروهی از کارشناسان انگلیسی در تلاش برای شناسایی تک تیراندازان در جریان تظاهرات ضد دولتی در اوکراین به آن کشور سفر کرده‌اند.
کارشناسان انگلیسی کشف جرایم  به منظور مشارکت در تحقیقات جنایی برای تعیین مسئولان کشتار معترضان در جریان تظاهرات روز پنجشنبه گذشته در کی‌یف، پایتخت اوکراین، در این شهر به سر می‌برند.
ماموریت آنان گردآوری و بررسی شواهد و آثار باقی مانده از محل وقوع این حادثه است و احتمال دارد نتیجه تلاش آنان در پیگیری قضایی تک تیراندازانی که مرتکب قتل تظاهرکنندگان شده‌اند به کار گرفته شود.
 کارشناسان انگلیسی  مشغول بررسی خیابان‌های منتهی به میدان استقلال کی‌یف هستند که آثار اصابت گلوله به نقاط مختلف آن همچنان مشهود است.

این کارشناسان  چهار نقطه را شناسایی کرده‌اند که احتمال می‌رود تک تیراندازان از آنها، تظاهرکنندگان را هدف قرار داده باشند. همزمان، هنادی موسکال، نماینده پارلمان اوکراین گفته است که شواهدی در دست است که نشان می‌دهد دستور تیراندازی مستقیم به سوی تظاهرکنندگان از سوی عالی‌ترین سطوح دولت صادر شده بود.
در روزهای اخیر تصاویری از تظاهرکنندگان دولتی انتشار یافته که افرادی را به عنوان تک تیراندازان پلیس دستگیر کرده و برای تنبيه، به محل کشته شدن قربانیان تظاهرات روز پنجشنبه برده‌اند. در عین حال، تصاویری هم در دست است که برخی از نظاهرکنندگان را در حال حمل اسلحه نشان می‌دهد.
در پی این واقعه، معترضان گفتند که دست کم دو تک تیرانداز پلیس را با تفنگ دوربین‌دار در حال تیراندازی مستقیم به سوی مردم غیرمسلح مشاهده کردند. گزارش‌هایی از حضور تک تیراندازان در چند نقطه دیگر نیز انتشار یافت که مخالفان آنان را هم ماموران دولتی دانسته‌اند. پزشکانی که در صحنه حضور یافتند به گزارشگران گفتند که تیراندازی توسط افراد کاملا حرفه‌ای صورت گرفته بود که ناحیه سر، گردن و سینه تظاهرکنندگان را به دقت هدف قرار داده‌ بودند.

مخالفت  با اعطای چک سفید به اوکراین

نمایندگان پارلمان انگلیس هشدار دادند، مشارکت انگلیس در اعطای وام اضطراری 19 میلیارد پوندی به اوکراین کاملا غیرقابل پذیرش است. این در حالی است که اخیرا ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس به قانونگذاران این کشور گفته بود انقلاب نوپای اوکراین اگر که کمک‌های چند میلیاردی از جامعه بین‌المللی دریافت نکند، ممکن است در عرض چند هفته سقوط کند.
با این وجود نمایندگان حزب محافظه‌کار و حزب کارگر انگلیس در مجلس عوام این کشور به طور مشترک به وزرای دولت این کشور هشدار دادند، انگلیس باید تا زمانی که اوکراین با مشکل دیرینه فساد در این کشور مقابله نکند، از اعطای مبالغ هنگفت به آن خودداری کند. این اظهارات پس از آن مطرح شد که اوکراین خواهان دریافت کمک اضطراری برای اقتصاد متزلزلش شد.
الکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین هشدار داد، کی‌یف ممکن است در صورت عدم دریافت مبلغ 19 میلیارد پوند طی دو سال آینده در پرداخت بدهی‌هایش قصور کند.

با این وجود ویلیام هیگ که قرار است در واشنگتن مذاکراتی در خصوص وضعیت اوکراین انجام دهد، اظهارنظر جورج آزبورن، وزیر دارایی انگلیس را در خصوص این که انگلیس می‌خواهد به اوکراین چک سفید امضا دهد، رد کرد.
بیل کش، نماینده محافظه‌کار انگلیس نسبت به کشیده شدن کشورش به داخل وام تحت حمایت اتحادیه اروپا به اوکراین هشدار داد و گفت، هزینه‌های بالقوه این اقدام برای مالیات‌دهندگان انگلیسی به حدی ترسناک است که آن را کاملا غیرقابل پذیرش می‌کند.
همچنین جک استراو، وزیر امور خارجه دولت سابق حزب کارگر انگلیس نیز گفت: فساد مزمن در اوکراین اکنون به حدی گسترده است که باید هرگونه کمکی به این کشور تا زمانی که شرایطی بسیار سخت‌گیرانه در زمینه تضمین عدم اتلاف آن ارائه شود، معلق شود.

تیموشنکو برای معالجه به آلمان می‌رود
نخست‌وزیر سابق اوکراین و رهبر حزب سرزمین پدری اعلام کرد، وی قصد دارد برای معالجه به آلمان برود.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در جریان مکالمه تلفنی با یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین و رهبر حزب سرزمین پدری از وی دعوت کرد تا به آلمان رفته و در کلینیک چریتی مورد معالجه قرار گیرد.
تیموشنکو در 11 اکتبر سال 2011 میلادی به اتهام سوء‌استفاده از قدرت به هفت سال زندان محکوم شد.

تیموشنکو اواخر دسامبر سال 2011 از زندان به یکی از مراکز توانبخشی در منطقه خارکف منتقل شد. وی 18 اوت سال 2011 میلادی یعنی دو هفته پس از دستگیری‌اش بیمار شد. تیموشنکو تاکید کرده که وی توسط پزشکان خصوصی مورد معاینه قرار گرفته است. وی 9 مه سال 2012 میلادی پذیرفت تا برای درمان به بیمارستان راه آهن خارکف منتقل شود.
مخالفان اوکراین خواستار آزادی تیموشنکو و معالجه وی در خارج از کشور شده بودند. تیموشنکو پس از تصویب قطعنامه‌ای توسط پارلمان اوکراین از چند روز اخیر از زندان آزاد شده است.

مرجع : ايسنا