به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۳۳۶۲۱
رویترز: عراق از ایران 195 میلیون دلار اسلحه و مهمات می‌خرد

ابهام در‌امضاي قرارداد‌‌تسلیحاتی‌ایران و‌عراق

گروه سياسي: رویترز در گزارشی مدعی شد: عراق 195 میلیون دلار از ایران اسلحه و مهمات می خرد.

رویترز در گزارشی اعلام کرد به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد ایران و عراق توافقنامه ای به ارزش 195 میلیون دلار برای خرید و فروش سلاح امضا کرده اند. این اقدام مخالف تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه فروش سلاح ایران است. براساس این اسناد، دو کشور در اواخر نوامبر گذشته و چند هفته پس از بازگشت نوری مالکی نخست وزیر عراق از سفر به واشنگتن این توافقنامه امضا شده است.
سخنگوی نخست وزیر عراق نیز امضای این توافقنامه را تایید یا رد نکرد اما گفت: با وجود مشکلات امنیتی فعلی در عراق چنین توافقی قابل درک است. علی موسوی اضافه کرد: ما علیه تروریسم می‌جنگیم و می‌خواهیم در این جنگ پیروز باشیم. هیچ چیز ما را از خرید سلاح یا مهمات از هر کشوری منع نمی‌کند. علاوه بر این، کل موضوع این است که ما برای مبارزه با تروریسم مهمات می‌خریم. رویترز اضافه کرد: دولت ایران هر گونه اطلاعی از توافقنامه فروش سلاح به عراق را رد می‌کند.
در صورت تایید این خبر، این نخستین قرارداد رسمی فروش سلاح از ایران به عراق خواهد بود.

موضع آمریکا

وزارت خارجه آمریکا هم در این باره اعلام کرد: گزارش‌های مربوط به این خبر را بررسی می‌کند.
جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت:  اگر این خبر، درست باشد نگرانی‌های خطرناکی را برمی‌انگیزد. وی افزود: ارسال سلاح از ایران به هر کشور دیگری نقض مستقیم قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که علیه بخش تسلیحات ایران تحریم‌هایی را اعمال کرده است. ما تلاش می‌کنیم جزئیات این موضوع را از دولت عراق کسب کنیم تا تضمین به دست آوریم که مقامات عراقی محدودیت‌های قانون بین المللی علیه تجارت اسلحه با ایران را درک می‌کنند.
ساکی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا فکر نمی‌کنید این اقدام به دلیل کُندی واشنگتن در تحویل سلاح و مهمات به عراق صورت می‌گیرد گفت: واشنگتن به حمایت از بغداد متعهد است و به عراق تسلحیات وتجهیزات نظامی امنیتی و خدمات آموزشی به ارزش بیش از 15 میلیارد دلار ارائه کرده است. یک مقام آمریکایی هم گفت: چنین توافقی برای خرید و فروش سلاح میان عراق و ایران می‌تواند تلاش‌های آمریکا برای گفتگو با تهران را پیچیده‌تر کند.
قراردادهای تسلیحاتی میان ایران و عراق، باعث ناخرسندی آمریکاست.

جزئیات قرارداد

 رویترز در ادامه می‌نویسد قرار دادها شامل هشت قرار داد به شرح زیر است:

1-  مهمات برای سلاح‌های سبک و متوسط به ارزش 75 میلیون دلار
2- مهمات برای تانک و توپ و خمپاره به ارزش 57 میلیون و 178 هزار دلار
3- سلاح‌های سبک و متوسط و پرتابگرهای خمپاره به ارزش 25 میلیون و 436 هزار دلار
4- مهمات توپخانه 155 میلیمتری به ارزش 16 میلیون و 375 هزار دلار
5- عینكهای دید در روز و شب و مهمات دستگاه‌های شونده به ارزش 7 میلیون و 320 هزار دلار
6- تجهیزات مقابله در برابر حملات شیمیایی به ارزش 6 میلیون و 676 هزار دلار
7- تجهیزات ارتباطاتی به ارزش 3 میلیون 795 هزار دلار
8- مهمات اسلحه " ام 12 " 20 در 120 میلیمتری آمریکایی به ارزش 3 میلیون دلار

موضع سازمان ملل

یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد نزدیک به کمیته مجازات (تحریم‌ها) ایران وابسته به شورای امنیت به شرط عدم افشای نامش گفت: از توافق فروش سلاح ایران و عراق اطلاع داریم. ما از این موضوع نگرانیم.

انتخاب میان آمریکا و ایران

دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق از حدود دو ماه پیش تاکنون درگیر زدو خورد شدیدی با افراد مسلح نزدیک به القاعده در استان الانبار است. عراق بخش اعظم سلاح و مهمات خود را از آمریکا می خرد علاوه بر این خریدهای تسلحیاتی از روسیه و دیگر کشورها داشته است. یکی از نمایندگان پارلمان عراق هم که خواست نامش فاش نشود گفت: نوری مالکی نخست وزیر عراق با اقدام به دنبال انتقاد از آمریکاست. آمریکا در تحویل دادن سلاح و مهمات به عراق بسیار کُند است. اگر فروشگاهی به شما کالایی را نفروشد اگر پول کافی داشته باشید آن کالا را از فروشگاه دیگری می خرید. موضوع به همین سادگی است. یکی از افسران ارشد در ارتش عراق هم گفت: ایران بهترین منبع برای خرید سریع سلاح است چرا که برخی از سلاح مورد استفاده ارتش عراق همان سلاح تولیدی در ایران است که از جمله می توان به اسلحه های سبک، خمپاره اندازها، مهمات توپخانه و تانک ها اشاره کرد.ایران هم اکنون مهمات اسلحه های خودکار آمریکایی ام 12 مورد استفاده ارتش عراق را تولید می کند.

پیمان تسلیحاتی بین ایران و عراق منعقد نشده است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: چنین قراردادی درباره تسلیحات که اعلام شده  بین ایران و عراق منعقد نشده است .البته در صورتی که عراقی ها نیاز نظامی داشته باشند و از ما تقاضا کنند ، ما با توجه به توانی که داریم این مسئله را بررسی خواهیم کرد. حسن دانایی فر در گفتگو با مهر درباره اخبار منتشر شده در خصوص انعقاد پیمان تسلیحاتی بین ایران و عراق که آمریکا نیز نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است ، گفت: چنین قراردادی درباره تسلیحات که اعلام شده  بین ایران و عراق منعقد نشده است.

 

مرجع : مهر