به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۷ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۳۳۷۱۹

آینده بازار مسکن و اما و اگرهایش

گروه اقتصادي: بازار مسکن در سال آینده رونق می‌گیرد و دولت نیز باید برنامه‌هایی برای نیازمندان مسکن داشته باشد چراکه اگر نتوانیم برنامه‌ اصولی مبتنی بر نیاز‌های واقعی مسکن‌سازان و نیازمندان مسکن ارائه دهیم بازار با اندکی افزایش قیمت همراه می‌شود.
آینده بازار مسکن و اما و اگرهایش
يک کارشناس مسکن گفت: سال آینده با رونق معاملات مسکن همراه خواهد شد اما این موضوع نشان از کمبود مسکن در کشور نیست بلکه باید اقشار نیازمند مسکن شناسایی شوند و برای آنها مسکن مناسب در نظر گرفته شود. به گفته نصر‌الدین الیاس‌زاده مقدم رکود، رونق و اقتصاد مسکن ارتباط مستقیمی با برنامه‌های دولت از جمله وام مسکن دارد که در اختیار سازندگان فردی و گروهی قرار می‌گیرد. وی افزود: چه سازندگان مسکن و چه خریداران همواره دچار رونق و رکود بازار می‌شوند.

به گفته الیاس‌زاده مقدم سال جاری که به گفته برخی با رکود اقتصادی به ویژه در بخش مسکن همراه بود، تحت تاثیر حباب ایجاد شده قیمت‌ها در سال گذشته همراه شد و منجر به وجود قیمت‌های غیرواقعی شد. این مدرس دانشگاه افزود: باید سرمایه‌های کشور به سمت ساخت و ساز پیش رود اما نه به صورت حرکت سرمایه‌ها با پروژه‌هایی هم‌چون مسکن مهر؛ چراکه در سال‌های اخیر سرمایه‌های دولتی به سمت ساخت‌وساز مسکن مهر هدایت شد اما در پایان با استقبال کمی مواجه بود. وی افزود: در حال حاضر مشاهده می‌شود ساکنان مسکن مهر در ساختمان‌هایشان با نارضایتی زندگی می‌کنند و در این مناطق زندگی واقعی صورت نگرفته است.

الیاس‌زاده مقدم معتقد است: باید برنامه‌های مسکن با تمام عوامل سازنده در نظر گرفته شود تا رونق و رکود به حالت طبیعی در هر سال ایجاد شود نه به صورت حبابی صورت گیرد. این مدرس دانشگاه با بیان این‌که در سال گذشته رونق و رکود مسکن به گونه‌ای بود که پس از افزایش ناگهانی قیمت مسکن، قیمت‌ها در حال برگشت بود، گفت: باید از حرکت تبلیغاتی و برنامه‌های بدون پشتوانه از سوی دولت جلوگیری شود. وی اظهار کرد: در حال حاضر نیز بازار مسکن با رکود همراه نیست چراکه در امسال رونق چندانی به وجود نیامد بلکه قیمت‌ها با افزایش همراه شد.

الیاس‌زاده مقدم با بیان این‌که برای تامین مسکن اقشار مختلف جامعه برنامه‌ مدونی نداریم، افزود: باید برای کم‌درآمدها، میان‌درآمد‌ها و پردرآمد‌ها برنامه‌های مدونی در سال آینده تدوین شود. این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که وام واقعی می‌تواند بازار مسکن را مناسب کند، گفت: وام‌ها باید با قیمت‌های واقعی بازار برابر باشد چراکه در حال حاضر وام‌های در اختیار تک‌سازان و تک‌خریداران با قیمت‌های واقعی برابری نمی‌کند. به گفته‌ وی قیمت مسکن در شرایط فعلی بالا است و وام‌های موجود نمی‌تواند هزینه‌ درصد قابل توجهی از یک خانه را پوشش دهد.

الیاس‌زاده مقدم با بیان این‌که اگر کف قیمت یک واحد مسکونی را متری دو میلیون تومان در نظر گیریم، گفت: یک واحد 50 متری نیازمند حداقل 100 میلیون تومان است که این رقم برای خانواده‌های جوان قابل پرداخت نیست. این مدرس دانشگاه افزود: طی سال‌های اخیر قیمت‌ها با افزایشی روبرو شده که خانواده‌ها بیشتر به دنبال سرپناه بودند. وی با اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی هم‌چون مسکن اجتماعی و افزایش تسهیلات مسکن تصریح کرد: به نظر می‌رسد این برنامه‌ها به صورت عملیاتی‌تر و مبتنی بر نیاز مسکن ایران در نظر گرفته شده است و راه‌حل‌ها و راهبرد‌ها برای رسیدن به این اهداف در بلند‌مدت صورت می‌گیرد.

الیاس‌زاده مقدم معتقد است: باید در بازه زمانی شش ماهه به دولت فرصت دهیم تا این برنامه‌های خود را اعمال کند و رونق به این بازار برگردد تا رویکرد‌ها، کارآمدتر شود. این مدرس دانشگاه با اشاره به حداقل زمان ساخت یک واحد مسکونی که حدود یکسال و نیم است، گفت: باید برای اقشار مختلف جامعه مسکن مورد نیاز تامین شود. وی اظهار کرد: به دلیل وجود دوره انتقال و تغییر و تحولات موجود در اقتصاد مسکن سال گذشته و امسال مسکن با تغییراتی همراه بود و این نشان‌دهنده‌ نگاه دولت قبلی و دولت فعلی است. الیاس‌زاده مقدم تاکید کرد: باید تفاوت میان تولید مسکن در کشور و انباشت آن و شناسایی بازار مسکن از نظر رونق و رکود به خوبی شناسایی شود و هر دو این موارد به سمت بازار تولید برای اقشار کم‌درآمد موازی شود.
مرجع : ايسنا