به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۹ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۳۳۸۸۱
همه گزينه‌ها در باره سوريه در دست بررسي است

حمله‌شديد جان‌کری به روسيه بخاطر سوريه

گروه بين‌الملل: وزیر امور خارجه آمریکا با متهم کردن روسیه به افزایش حمایت‌هایش از دولت سوریه، تاکید کرد که اتخاذ هیچ گزینه‌ای در رابطه با پرونده سوریه دور از ذهن نیست.
حمله‌شديد جان‌کری به روسيه بخاطر سوريه
کری گفت: در سوریه صدها نفر در یک شب مرگبار، هنگامی که یک دیکتاتور آسمان را با گاز سمی مسموم کرد، کشته شدند. اولین استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی توسط «دیکتاتوری در سوریه» صورت گرفت که تلاش کرد آرمان‌های مردمش را سرکوب کند. جان کری، روسیه را متهم کرد که حمایت‌های خود از دولت سوریه به شکل چشمگیری افزایش داده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه "ام اس ان بی سی" آمریکا گفت: به نظر ما کمک‌های روسیه به دولت سوریه سازنده نیست و به تلاش‌ها برای تغییر دادن نظر مسکو در قبال آنچه در سوریه می‌گذرد، لطمه وارد می‌کند. کری گفت: در ششم ماه آتی میلادی و در حاشیه نشستی که درباره لیبی در شهر رم برگزار خواهد شد، با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آمریکا دیدار خواهم کرد و مسائل سوریه را با هم بررسی می‌کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه به جای هرگزینه دیگری گفت: دخالت نظامی آمریکا در سوریه خطرات بسیاری دارد. کری با اشاره به بحران‌های ویتنام و بوسنی ادامه داد: مذاکرات سیاسی و پایان دادن به بحران‌های بزرگ نیاز به زمان طولانی دارد و نباید انتظار داشت که فورا به نتیجه برسد. وی ادامه داد: رئیس جمهوری آمریکا تمامی گزینه‌ها در رابطه با پرونده سوریه را در دست بررسی دارد و انتخاب هیچ گزینه‌ای در این زمینه دور از ذهن نیست.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره افزایش فشار نمایندگان پارلمان برای دخالت نظامی آمریکا در سوریه گفت: دخالت نظامی آمریکا در سوریه بدون اجازه شورای امنیت و رضایت جامعه جهانی بسیار دشوار است. قوانین معینی وجود دارد که باید به آنها احترام گذاشته شود. اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد علاوه بر حمایت سیاسی گسترده مسکو از دمشق، ارتش روسیه همتای سوری خود را با سلاح‌های پیشرفته‌ای مجهز کرده که باعث شکست مخالفان سوریه در برخی جبهه‌ها در خاک سوریه شده است.