به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۴۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۹ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : ۳۳۹۲۶

ماسک​هاي تنفسي، کالای نایابِ چین شدند

گروه بين​الملل: تشدید آلودگی هوا در چین و ادامه یک هفتگی وارونگی هوا در شمال این کشور سبب هجوم مردم برای خرید ماسک‌های تنفسی و خالی شدن انبار فروشندگان از این کالا شد.
ماسک​هاي تنفسي، کالای نایابِ چین شدند
غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون، چهارشنبه گذشته در شهر پکن از مرز 500 پی‌پی‌ام گذشت. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) حداکثر مجاز غلظت آلاینده‌ها را 25 پی‌پی‌ام تعیین کرده است. از سوی دیگر ایستگاه سنجش آلودگی سفارت آمریکا در پکن غلظت آلاینده‌ها را در این شهر 542 پی‌پی‌ام گزارش کرد. گزارش‌های رسمی نیز در شهر «شی‌جیاژوانگ» در استان همسایه «هبی» حاکی از این است که غلظت آلاینده‌ها در این شهر به 661 پی‌پی‌ام رسیده و «شی‌جیاژوانگ» مرکز استان «هِبی» ششمین روز است که در وضعیت هشدار «نارنجی» قرار دارد.

شدت این آلودگی‌ها به حدی است که مردم برای خرید ماسک‌های تنفسی به بازار هجوم برده‌اند به طوری که از مجموع 29 مدل مختلف ماسک‌های تنفسی موجود در بازار، 26 مدل به کلی فروش رفته یا نایاب شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تقاضا برای ماسک‌های تنفسی به حدی است که برخی از تولیدکنندگان اصلی این کالا اعلام کرده‌اند تا ماه آوریل قادر به تامین موجودی مورد نیاز بازار چین نیستند. برخی از فروشندگان نیز تنها ماسک‌های مخصوص کودکان را برای فروش موجود دارند.

بنابر گزارش رسانه‌های چین، افزایش نگرانی از تاثیرات آلودگی هوا بر کودکان باعث شده تا بیشتر مدارس پکن، دانش‌آموزان خود را از بیرون رفتن منع کرده و در فضای بسته نگه دارند. یکی از مدارس نیز روز چهارشنبه را تعطیل اعلام کرد. در چین به دنبال گذشتن شاخص آلودگی هوا از مرز 300، شرایط بحرانی اعلام شده و از مردم خواسته می‌شود از انجام هر گونه فعالیت در فضای آزاد خودداری کنند.
مرجع : ايسنا