به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۳۳۹۹۰

تبدیل سلول پوستی به سلول کارامد کبد

گروه علمی: پژوهشگر ایرانی دانشگاه کالیفرنیا به شیوه نوینی در تبدیل سلول‌های پوستی به سلول‌های بالغ و کارآمد کبد دست یافته است که نتایج این تحقیق امید تازه‌ای برای میلیون‌ها بیمار مبتلا به نارسایی کبدی فراهم می‌کند.
تبدیل سلول پوستی به سلول  کارامد کبد
میلاد رضوانی و همکارانش از موسسه گلداستون و دانشگاه کالیفرنیا در سن فرانسیسکو، موفق شدند ترکیبی از ژن‌های برنامه‌ریزی دوباره و ترکیبات شیمیایی برای تبدیل سلول‌های پوست انسانی به سلول‌های شبیه آندودرم ارائه دهند که در نهایت میتوانند به بسیاری از عضوهای اصلی بدن از جمله کبد تبدیل شوند. محققان دو ماه پس از پیوند سلول‌ها به موش شاهد افزایش میزان پروتئین‌های کبدی انسانی بودند که نشان داد سلول‌های پیوندی در حال تبدیل شدن به سلول‌های عملکردی کبدی هستند.

این پژوهشگران می‌گویند به جای آنکه سلول‌های پوستی را به مرحله آغاز برگردانیم آنها را فقط تا اندکی از مسیر به عقب بر می‌گردانیم و سلول‌های شبه اندودرم تولید می‌کنیم. آنها بر این باورند این گام به آنها اجازه داده تا به منبع بزرگی از سلول‌ها دست بیابند که می‌تواند به راحتی به سلول‌های کبدی تبدیل شوند. دانشمندان سپس مجموعه‌ای از ژنها و ترکیبات را کشف کردند که می‌تواند این سلول‌ها را به سلول‌های کبدی کارامد تبدیل کند.
مرجع : مهر