به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۳۳۹۹۵

داستان نمایشگاه‌ بهاره؛ ارزان و بی‌کیفیت

گروه اقتصادی: با تکرار اشتباهات سال‌های گذشته، نمایشگاه‌های بهاره با حداکثر بی‌نظمی و عدم رعایت موارد بهداشتی اقدام به عرضه کالاهایی می‌کنند که شاید ارزان باشد اما با کیفیت نیست.
داستان نمایشگاه‌ بهاره؛ ارزان و بی‌کیفیت
برخی از مقاطع سال به دلیل افزایش تقاضا با برخی افزایش قیمت‌ها مواجه می‌شود به همین دلیل وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در دو مقطع بازگشایی مدارس و ایام پایانی سال، اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا می‌‌کند. نمایشگاه عرضه مستقیم کالا سیاست نخ‌نما شده‌ای است که به صورت یک رویه تکراری و بدون هیچگونه نوآوری در نحوه برگزاری آن با اشکالات فراوان هر سال تکرار می‌شود. هفتم اسفندماه 4 نمایشگاه بهاره در شهر تهران با حضور مسئولان صنفی و برخی مسئولان دولتی کار خود را آغاز کردند.

از مهم‌ترین مواردی که در نمایشگاه امسال می‌توان به آن اشاره کرد، بی‌نظمی در اجرای نمایشگاه، نبود یک مکان مناسب با رعایت اصول بهداشتی، نبود مکان مناسب برای نماز، عدم عرضه غذای با کیفیت و محیطی سرشار از آلودگی‌های فراوان برای عرضه کالاهای موردنیاز مردم برای ایام پایانی سال است. در مراسم آغاز به کار یکی از نمایشگاه‌ها از معاون برنامه‌ریزی استان تهران در خصوص بی‌نظمی حاکم در برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و همچنین در شأن نبودن برگزاری چنین نمایشگاه‌های سؤال شد، او اظهار داشت:‌به دنبال برگزاری نمایشگاه‌های دائمی عرضه کالا هستیم در این زمینه با سرمایه‌گذاران زیادی صحبت و مقدمات اولیه با شهرداری تهران انجام شده است و طی هفته آینده جلسه دیگری با شهرداری خواهیم داشت.

وعده‌ای را که نعمت‌الله ترکی داد، وعده تازه‌ای نیست چرا که در سال‌های اخیر مسئولان دولتی و صنفی در پاسخ به این سؤال که برگزاری نمایشگاه‌های بهاره با این کیفیت در شأن مردم ایران نیست، وعده ایجاد نمایشگاه‌های دائمی با کیفیت مناسب را داده‌اند، اما واقعیت ماجرا این است که حتی دائمی شدن این نمایشگاه‌ها هم نمی‌تواند بخشی قابل توجهی از نیاز مردم را برآورده کند. لذا انتظار می‌رود در راستای طرح اصلاح نظام توزیع که پروژه‌های آن همچنان نیمه‌کاره مانده است، بتوان فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را با تشویق بخش خصوصی با انگیزه و کارآمد در کلانشهرها افزایش داد و با نظارت کافی بر قیمت و کیفیت این فروشگاه‌ها برگزاری نمایشگاه‌های فصلی را برای همیشه تعطیل کرد.

به هرحال واقعیت این است که گروه خاصی از خانواده‌ها که ناگزیرند حساب دخل و خرج زندگی خود را با دقت و وسواس داشته باشند از نمایشگاه‌های یاد شده استقبال می‌کنند. یکی از شهروندان که در صف خرید گوشت منجمد بسته‌بندی ایستاده است، درباره انگیزه آمدن به نمایشگاه‌می‌گوید: واقعیت این است که حتی دو هزار تومان ارزانتر خریدن هر کالایی برای خانواده ما مهم است و سعی می‌کنیم کالاهای موردنیاز خود را با کمترین قیمت از چنین محل‌هایی تهیه کنیم.

او اضافه می‌‌کند: مجبور هستیم که گوشت منجمد برزیلی را به قیمت 17 هزار و 500 تومان خریداری کنیم، چرا که گوشت تازه قیمتی دوبرابر این دارد و با حقوقی که دریافت می‌کنیم امکان خرید گوشت تازه گرم برای ما وجود ندارد. شهروند دیگری که تنقلات شب عید را خریداری کرده است، در پاسخ به این سؤال که چرا فقط مواد خوراکی خریده‌اید و خبری از پوشاک نیست، می‌گوید: کیفیت پوشاک ارائه شده در نمایشگاه مورد علاقه ما نیست، اما چون قیمت آجیل و مواد غذایی در اینجا مناسب است، اقدام به خرید این موارد کرده‌ایم.

بانگاهی به مراجعه مردم متوجه می‌شویم که عمده خرید‌های صورت گرفته از نمایشگاه بهاره به مواد غذایی و همچنین به تنقلات شب عید ختم می‌شود. سالن‌های عرضه پوشاک نسبت به سالن‌های مواد غذایی خلوت‌تر است. یکی از مواردی که در خرید مواد غذایی باید به آن توجه کرد، خرید محصولات با کیفیت با برندهای معتبر است، اما عمده کالاهای اساسی عرضه شده در نمایشگاه بهاره از برندهای متفرقه است و حتی در مواد بهداشتی و شوینده‌ها نیز به ندرت کالاهایی با برندهای معتبر عرضه می‌شود.

ازدحام مردم در مقابل دستگاه‌های خودپرداز نمایشگاه بهاره از دیگر مواردی است که توجه را جلب می‌کند. تعداد کم این دستگاه‌ها و ارائه آنها توسط یک بانک باعث شده است تا ازدحام زیادی وجود داشته باشد، مشکلی که هر سال جلب توجه می‌کند. عدم ارائه غذای‌های بهداشتی از دیگر نکاتی است که مردم در نمایشگاه بهاره نسبت به آن شکوه می‌کنند. دو شهروند جوان درحالی که در حال خرید غذای فست‌فود هستند، با ما وارد صحبت می‌شوند، آنها می‌گویند کیفیت غذاهای ارائه شده چندان مطلوب نیست اما ما مجبور هستیم که همین غذاها را بخریم.

یکی از آنها می‌گوید: ما غرفه دار این نمایشگاه هستیم و چون امکانات سرمایشی و گرمایشی نداریم نمی‌توانیم از خانه غذا بیاوریم لذا مجبور به خرید همین غذاها هستیم.  یکی از غرفه‌‌دارهایی که برچسب قیمت استفاده نکرده است می‌‌گوید: چون روزهای اولیه نمایشگاه‌ است فرصت نصب برچسب‌ها را نداشته است. او  می‌گوید: برای یک غرفه 10 متری برای 10 روز دو میلیون تومان اجاره داده‌ایم. به این موضوع باید توجه کرد که برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست نباید برای سودجویی برخی از صنوف و یا مسئولان برگزاری نمایشگاه باشد، چرا که هرچقدر در این نمایشگاه‌ها تسهیلات بیشتری باشد در نهایت به قیمت تمام شده پائین‌تر منجر می‌شود.

نمایشگاه‌های بهاره که از آن برای تنظیم بازار عید استفاده می ‌شود در غیاب نظارت مسئولان به ابزاری برای سودجویی و سوء استفاده برخی برای عرضه اجناس بی کیفیت تبدیل شده است، حال آنکه انتظار می رفت در دولت تدبیر و امید تحولی در داستان های تکراری و هرساله نمایشگاه بهاره را شاهد بود و شان و شخصیت مردم در مراجعه به این مکان‌ها به رسمیت شناخته شود، تکرار نقایص هر ساله این مسئله را یادآور می شود که وزارت صنعت از سیاست‌های بهتری برای تنظیم بازار ایام پرتقاضای سال استفاده کند، ابزاری که اگرچه سیاستگذار آن دولت است اما متولی آن بخش خصوصی است که با نظارت دقیق خدمات شایسته به مردم عرضه می‌کند.
مرجع : فارس

جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۱۱:۲۷
گوشت بره گرم را آنهايي مي خورندكه بجاي حرف زدن فرياد مي زنند. بقيه گوشت منجمد مي خورند،بجاي حرف زدن زمزمه مي كنند. (210096)