به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۳۴۰۷۵
رسانه ملي خود را در اختیار یک جناح قرار داده است

صداوسیما نقشش را فراموش کرده است

گروه سياسي: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از عملکرد صداوسیما تاکید کرد: صداوسیما به عنوان رسانه ملی و دولتی مدت‌هاست که نقش ملی خود را فراموش کرده است.
صداوسیما نقشش را فراموش کرده است

علی اکبر اولیا در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص رفتار و مواضع صداوسیما در قبال دولت گفت: صداوسیما به عنوان رسانه ملی و دولتی مدت‌هاست که نقش ملی خود را فراموش کرده و خود را در اختیار یک جناح و گروه سیاسی قرار داده است و همه دیدگاه‌ها را دربر نمی‌گیرد.
نماینده سابق  یزد در مجلس  با اشاره دوران نمایندگی خود در مجلس، خاطرنشان کرد: در مجلس هشتم و زمانی که من نماینده بودم صداوسیما به جای انعکاس نظر هر 290 نفر نماینده، فقط با بیست، سی نفر از نمایندگان در یک جناح سیاسی خاص مصاحبه می‌کرد و از انعکاس نظرات مابقی نمایندگان استنکاف می‌ورزید.

وی با اشاره به تذکر نماینده دولت در شورای نظارت بر صداوسیما به رسانه ملی تصریح کرد: متاسفانه پس از تذکر نماینده دولت به صداوسیما و درخواست دولت مبنی بر اینکه این رسانه، بی‌طرفانه به انعکاس اخبار دولت بپردازد، اما باز مشاهده می‌کنیم که صداوسیما به شورا بی‌اعتناست و جایگاهی برای آن قائل نیست. اولیا ادامه داد: صداوسیما دوست ندارد نقش و جایگاهش مورد واکاوی قرار گیرد و شورای نظارت بر صداوسیما در جایگاه اصلی خویش قرار داشته باشد. بهتر است با توجه به اختلاف‌نظرها و انتقادهای یکی از اعضای این شورا، صداوسیما میزگردی زنده با حضور کارشناسان و اعضای این شورا برگزار کند تا این مسئله روشن شود و مشخص شود که صداوسیما به چه میزان نقش فراجناحی خویش را عهده‌دار است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اهمیت صداوسیما در قانون اساسی ابراز داشت: صداوسیما از آنجایی که انحصاری است و باید مورد نقادی و نظارت جدی قرار گیرد تا کارش را صحیح‌تر و بی‌عیب‌تر انجام دهد، چرا که این رسانه، فقط رسانه یک گروه یا جریان در ایران نیست؛ بلکه این رسانه متعلق به همه ملت ایران است. وی افزود: اعتقاد دارم اگر سوءتفاهی اگر در جامعه وجود دارد مسوولیت آن برعهده صداوسیماست؛ چراکه صداوسیما نتوانسته است این فرصت را فراهم بیاورد تا نظرات همه مردم و همه گروه‌ها در جامعه انعکاس یابد و این عدم انعکاس، موجب افت و کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود.

عضو فراکسیون خط امام در مجلس هشتم به برنامه مجلس برای اصلاح اساسنامه و قانون صداوسیما اشاره کرد و بیان کرد: گویا مجلس قصد دارد تا قانون اداره صداوسیما را اصلاح کند. امیدوارم اصلاح قانون صداوسیما با مشارکت فکری همه گروه‌ها و صاحب‌نظران صورت بگیرد و اگر این قانون درست اصلاح شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات حل گردد.
اولیا در پاسخ به این سوال که آیا تغییر ریاست صداوسیما می‌تواند مشکل صداوسیما را عوض کند؟ گفت: تغییر ریاست می‌تواند موثر باشد؛ ولی باید برای رفع مشکل نگاه سیستماتیک و ساختاری داشته باشیم تا در یک محیط تعاملی اشکالات رفع گردد و قائل به شخص نباشیم و سازوکارها طوری باشد تا صداوسیما فراتر از جناح‌ها و اشخاص، به وظیفه خویش عمل کند.