به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : ۳۴۳۴۹

دفاع از سیاست‌های اوباما در قبال ایران

گروه سياسي: وزیر امور خزانه‌داری آمریکا با حمایت از سیاست‌های باراک اوباما، رییس‌جمهور این کشور در قبال ایران، گفت: تا زمانی که غرب به راه‌حل جامع و نهایی برای پایان دادن به مساله برنامه‌های هسته‌ای ایران برسد به تحریم‌های سخت خود علیه این کشور ادامه خواهد داد.
دفاع از سیاست‌های اوباما در قبال ایران

جک لو  طی سخنرانی‌اش در کنفرانس سیاستگذاری سالانه لابی صهیونیستی آی‌پک در واشنگتن، گفت: هیات نمایندگی آمریکا آماده است که برنامه‌های هسته‌ای محدود در ایران را بپذیرد که در حال حاضر فقط صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. وی ادامه داد: این یک مساله اعتمادسازی نیست بلکه مساله آزمایش و تایید است، آزمایش و تایید همه چیز. در این میان وزارت خزانه‌داری آمریکا که وظیفه اجرایی کردن تحریم‌های این کشور را بر عهده دارد همچنان به تحمیل گسترده‌ترین، قدرتمندترین و جدیدترین تحریم‌های اقتصادی در تاریخ ادامه می‌دهد.

وزیر امور خزانه‌داری آمریکا همچنین در سخنانش مدعی شد: امروز برای اولین بار در طول یک دهه گذشته پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران متوقف شده است و بخش بیشتر تحریم‌های ما علیه ایران همچنان در جای خود قرار دارد.
 این ادعا در حالی است که بر اساس گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غنی‌سازی 5 درصدی در ایران پس از اجرای توافق ژنو همچنان ادامه دارد.

به نوشته روزنامه اورشلیم پست، یک توافق اولیه میان ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در نوامبر سال 2013 به دست آمد که بر اساس آن ایران متعهد شد در ازای کاهش برخی از تحریم‌های غرب بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به طور موقت تعلیق کند. این کشورها فرصت دارند در طول شش ماه مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران را ادامه دهند. جک لو همچنین در سخنانش با اشاره به وضعیت اقتصادی کنونی ایران، گفت که انتقادات علیه این توافق اولیه به این دلیل که این توافق موجب بهبود اقتصاد ایران در طول مدت زمان این توافق شده به طور آشکارا غلط است. وزیر امور خزانه‌داری آمریکا در این باره گفت: ما می‌دانیم که تاجران برای فعالیت‌های اقتصادی با ایرانی‌ها گفت‌وگو می‌کنند اما آمریکا با مجازات‌های سخت، سریع و عملی به آنها پاسخ خواهد داد. وی علاوه بر این با تاکید دوباره بر ادعای نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، متذکر شد که آمریکا به ایران این پیام را داده است که تحریم‌های جدید در صورتی که راهکارهای دیپلماسی شکست بخورند اجرایی خواهند شد و اقدام نظامی مورد بررسی قرار خوهد گرفت تا مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود.

جک لو اظهار کرد: اگر لحظه استفاده از ابزارهای خشونت‌آمیز برسد جهان باید بداند که ما برای پیگیری دیپلماسی همه کار کرده‌ایم و اتفاق‌نظر بین‌المللی در این خصوص نقشی اساسی برای موثر بودن تحریم‌ها دارد.

مرجع : ايسنا