به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۱۰
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۳۴۴۱۹
استفاده از نیروی نظامی آخرین گزینه است!

پوتین: گزینه نظامی ما كاملا قانونی است!

گروه بين‌الملل: در حاليكه روسيه با تجاوز نظامي، شبه جزيره كريمه اوكراين را عملا به تصرف خود در آورده است ولاديمير پوتين مدعي شد كه استفاده از نیروی نظامی آخرین گزینه است!
پوتین: گزینه نظامی ما كاملا قانونی  است!
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، رئیس‌جمهور روسیه امروز (سه‌شنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: آنچه در اوکراین رخ می‌دهد در حقیقت کودتا علیه قانون اساسی است. رئیس‌جمهور روسیه گفت: آنچه در اوکراین رخ می‌دهد شورش برای تغییر اوضاع در این کشور است. کودتای اوکراین غیرقانونی بود و در واقع قبضه مسلحانه قدرت بود. باید برای تغییر اوضاع از شیوه‌های قانونی استفاده کرد.

پوتین افزود: ویکتور یانوکوویچ در توافقنامه‌ای که با حضور نماینده ما و بازرس حقوق بشر امضا شد، تمامی اختیارات و قدرت خود را واگذار کرد اما در پاسخ مخالفان ساختمان‌های دولتی را تصرف کردند و به او فرصتی برای برگزاری انتخابات مجدد ندادند. چرا آنها کشور را به هرج و مرج کشاندند؟ آیا می‌خواستند قدرت خودشان را نشان دهند؟ می‌خواستند شرافت کسی را تضعیف کنند؟ البته مردم خواهان تغییر هستند اما در فضای پس از شوروی فقط اساس قانون اساسی برای چنین تغییراتی قابل قبول است. من کسانی را که در میدان هستند درک می‌کنم؛ اگر چه اقدام ‌آنها را برای این شیوه تغییر حکومت حمایت نمی‌کنم. این افراد تغییرات شدید و ناگهانی را می‌خواستند. افراطگرایان تمایل دارند که قدرت خود را نشان دهند اما نتایج معکوسی به دست ‌آورده‌اند. هیچ چیزی بهتر نشد، فساد به سطح بی‌سابقه رسیده است. شورش اوکراین یک کودتای مغایر با قانون اساسی بود.

وی ادامه داد: اقدامات تظاهرکنندگان در حقیقت امنیت شرق و منطقه را تهدید کرد. اوکراین در حال حاضر با مشکلات اقتصادی و بحران فساد روبرو است و دولت کنونی اوکراین غیرقانونی است. کسانی که خود را قدرت قانونی می‌خوانند باید در شکل‌دهی آینده کشور مشارکت می‌کردند. پارلمان نسبتا مشروع است البته رئیس‌جمهور موقت رئیس‌جمهور قانونی نیست و از نقطه نظر قانونی یانوکوویچ که حاکمیت حقوقی دارد، همچنان رئیس‌جمهور است.

رئیس جمهوری روسیه عنوان داشت: من فکر می‌کنم که تصمیم دولت موقت برای انحلال دادگاه قانون اساسی غیرقانونی بود. چطورمی‌توان در یک پرونده باز جنایی وقتی که مشروعیت قانونی وجود ندارد حکم صادر کرد؟! این با استانداردهای اتحادیه اروپا مغایرت دارد. مهمترین چیز این است که به مردم اوکراین حق تصمیم گیری در مورد سرنوشتشان داده شود.

پوتین ادامه داد: باید درباره مانور دریای بالتیک بگویم که این مساله هیچ ربطی به بحران اوکراین نداشت. اما چه چیز باعث استفاده از نظامیان روسی در اوکراین شد؟ نگرانی اصلی من میزان رخ‌دادها در اوکراین است که ملی گرایان و افراط گرایان همچنان در آن دخیل هستند. آیا این آن چیزی است که شما دموکراسی می‌خوانید؟ وقتی که افراط‌گراها ساختمان‌های دولتی را تصرف کردند کسی آنجا نبود بلکه تعدادی مردم عادی بودند. آنها هم با تیراندازی‌ها کشته شدند. تعدادی زنده زنده در آتش سوختند، این بسیار وحشتناک است. بیشتر مقامات کنونی اوکراین غیرقانونی هستند و باید خود اوکراینی‌ها سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

پوتین تاکید کرد: در حال حاضر روسیه از قدرت نظامی علیه اوکراین استفاده نمی‌کند و یانوکوویچ همچنان رئیس جمهوری قانونی اوکراین است. اما امکان استفاده از قدرت علیه اوکراین همچنان مطرح است. نباید به تغییرات غیرقانونی که در اوکراین صورت می‌گیرد تشویق کرد و اعلام می‌کنم که یانوکوویچ هیچ دستورغیرقانونی را صادر نکرده است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: زمانی که مردم اوکراین از ما درخواست کمک کردند به خودمان این حق را دادیم که به کمک آنها برویم. ما معتقدیم و معتقد خواهیم بود که اوکراین نه تنها نزدیک‌ترین همسایه ما بلکه کشور برادر ماست. من به این نتیجه رسیده‌ام که ارتش اوکراین و روسیه از مرزهای متفاوتی حفاظت نمی‌کنند، هر دوی آنها در یک جهت هستند. ما معتقدیم که نباید در شرق اوکراین مداخله کنیم. ما نمی‌خواهیم دخالتی در این منطقه داشته باشیم اما اعتقاد ما بر این است که شهروندان اوکراین حق دارند خودشان آینده کشورشان را انتخاب کنند. استفاده از نیروی نظامی آخرین گزینه ماست اما ما حق انجام این اقدام را برای خود محفوظ می‌داریم. پوتین افزود: شهروندان روسی مقیم در شبه جزیره کریمه طی ایام گذشته هدف اقدامات ناقض حقوق زیادی قرار گرفتند و باید همگان در اوکراین از حقوق برابر برخوردار باشند. ما تصمیم گرفته‌ایم که از منافع خود در شبه جزیره کریمه محافظت کنیم اما حتی یک گلوله نیز در این راه شلیک نشده است.

وی ادامه داد: اکنون چند کلمه‌ای درباره بازارهای اقتصادی می‌گویم، سیاست همواره تاثیراتی بر بازار داشته است اما این تاثیرات همواره موقتی بوده‌اند و این بازارها قبل از حوادث اوکراین نیز شاهد ناآرامی‌ها و بی‌ثباتی بودند. در مورد نشست جی هشت سوچی باید بگویم که مکالمات تلفنی من با رهبران جهان اطمینان بخش بوده است اما باید چیزهایی را علنا مطرح کنم برای مثال من از شرکایمان می‌پرسم آیا فکر می‌کنید آنچه در لیبی، افغانستان و سوریه انجام داده‌اند پایه و اساس قانونی داشت؟ شرکای ما در آمریکا همواره می‌گویند که اهداف ژئوپلیتیک دارند و منافع ملی مطرح است و اگر کسی با موضع آنها موافقت نکنند بلافاصله می‌گویند یا با مایی یا علیه ما! اما موضع ما متفاوت است، ما کاملا براساس قانون کار می‌کنیم. این یک ماموریت انسان دوستانه است و هدفی برای دیکته کردن چیزی را نداریم اما اگر بدانیم حقوق انسان‌ها نقض می‌شود نمی‌توانیم ساکت بنشینیم. اگر شرکای ما به نشست گروه هشت در سوچی نیایند انتخاب خودشان است، ما همواره از آنها در سوچی استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: چند جمله در مورد تحریم‌ها، کسانی هستند که از برخی تحریم‌ها حرف می‌زنند و برخی درباره پیامدهای آن فکر می‌کنند به خصوص در دنیای مدرن که همه چیز و همه کس به یکدیگر ارتباط دارند. من تاکید می‌کنم تمامی تهدیدها علیه روسیه نتایج منفی خواهد داشت و خسارات و تبعات آن دوجانبه خواهد بود. روسیه در برابر اهانت به افراد بی گناه ساکت نخواهد نشست و حتی اگر روسیه تصمیم داشته باشد گزینه نظامی را اجرایی کند اقدامش قانونی است. وی همچنین تاکید کرد که طرف مقابل از کودتای غیرقانونی در اوکراین حمایت می‌کند.