به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۳۴۴۴۰
يك ماده از قانون «شوراهای شهر و روستا» زير سئوال رفت!

ديوان عدالت، دوره شهرداري را نامحدود كرد؛ قاليباف ماند

گروه سياسي: رئیس دیوان عدالت اداری از رد شکایت 2 وکیل نسبت به مصوبه شورای شهر و ابقای قالیباف به عنوان شهردار تهران خبر داد و گفت: این حکم قطعی است.
ديوان عدالت، دوره شهرداري را نامحدود كرد؛ قاليباف ماند
محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری گفت: شکایت علیه مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص انتخاب قالیباف به عنوان شهردار تهران (براي بار سوم) در کمیسیون تخصصی دیوان عدالت مطرح و شکایت مطابق با قانون تشخیص داده نشد و با رد شکایت وکلا، قالیباف در سمت شهرداري تهران براي سومين دوره ابقاء شد. رئیس دیوان عدالت اداری همچنین گفت: حکم 10 روز قبل صادر شده و در حال حاضر پس از قطعی شدن، آن را اعلام کرده‌ایم.

به گزارش بهارنيوز، در قانون تشکیل شوراهای شهر و روستا مصوب سال 1369 صراحتا به ممنوعیت تعیین یک نفر برای بیش از دو دوره متوالی اشاره شده و قانون اصلاحی سال 1375 نیز آن را نقص صریح یا ضمنی نکرده است و پس از انتخاب محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران برای سومین بار متوالی، چند حقوقدان با شکایت در دیوان عدالت اداری خواستار ابطال این انتخاب شورای شهر شدند که درخواست صدور دستور موقت برای لغو حکم شهرداری قالیباف از سوی قاضی پرونده مردود و پرونده برای رسیدگی ماهیتی به کمیسیون تخصصی دیوان عدالت اداری ارجاع شد.

به اين ترتيب و با حكم ديوان عدالت اداري، عملا محدوديت براي انتخاب شهردار شدن افراد توسط شوراهاي شهر لغو شده است كه البته با متن صريح مصوبه سال 69 در تضاد مي‌باشد ولي به نظر مي‌رسد با اين حكم عملا قانون مذكور به بايگاني خواهد رفت و دوره‌هاي شهرداري بي نهايت و نامحدود خواهد شد. امري كه البته براي حقوقدانان مسئله را همچنان لاينحل باقي خواهد گذاشت كه چگونه مي‌توان با وجود يك قانون مصوب عام، ديوان رايي كاملا متضاد با آن صادر كند و بر نامحدودبودن دوره شهرداري، صحه بگذارد در حاليكه در قانون تشکیل شوراهای شهر و روستا مصوب سال 1369 صراحتا به ممنوعیت تعیین یک نفر برای بیش از دو دوره متوالی اشاره شده است!