به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۴ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۳۴۴۸۰
بهبود قابل توجه رتبه تهران؛

سنگاپور گرانترین و بمبئی ارزانترین شهر دنیا

گروه اقتصادي: گزارش سال ۲۰۱۴ واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) درباره هزینه زندگی در ۱۳۱ شهر مهم دنیا نشان می‌دهد که سنگاپور گرانترین و بمبئی در هند ارزانترین شهرهای دنیا هستند و تهران که در سال گذشته در رتبه ۱۲۲ قرار داشت امسال با جهشی قابل توجه به رتبه ۶۵ صعود کرده است.
سنگاپور گرانترین و بمبئی ارزانترین شهر دنیا
به گزارش بي بي سي، با وجود احساس نامنی اقتصادی و تورم، کاهش ارزش ین باعث شد تا توکیو و اوزاکا که پارسال گرانترین شهرهای دنیا بودند جای خود را به سنگاپور بدهند. قدرت دلار سنگاپور بعلاوه هزینه‌های بالای استفاده از خودروی شخصی و بالا بودن بهای قبض‌ها باعث شد تا این شهر-کشور جنوب شرقی آسیا در صدر جدول قرار گیرد. اروپا هم یکی از گرانترین مناطق دنیا برای زندگی است و زندگی در سه شهر اروپایی پاریس، اسلو و زوریخ بعد از سنگاپور بیشترین فشار را به جیب شهروندانش می‌آورد. سیدنی استرالیا پنجم است و بعد نوبت به توکیو می‌رسد.

ده شهر گران دنیا

ده شهر ارزان دنیا
از رتبه
۱۳۱ تا ۱۲۲

سنگاپور

بمبئی

پاریس

کراچی

اسلو

دهلی‌نو

زوریخ

دمشق

سیدنی

کاتماندو

کاراکاس

الجزیره

ژنو

بخارست

ملبورن

پاناماسیتی

توکیو

جده

کپنهاگ

 

این گزارش دو سالانه که هزینه زندگی در نیویورک را بعنوان معیار در نظر می‌گیرد با درنظر گرفتن قیمت ۱۶۱ نوع کالا یا خدمات رده‌بندی خود را تنظیم می‌کند. از جمله این هزینه‌ها می‌توان به قیمت غذا، نوشیدنی، وسایل خانه، وسایل شخصی، اجاره خانه، قبض‌های مختلف، رفت و آمد، شهریه مدرسه خصوصی و تفریح اشاره کرد. در مجموع قیمت پنجاه هزار کالای مختلف برای تهیه این گزارش که سی سال منتشر مي‌شود محاسبه می‌شود.

خود نیویورک امسال در این رده بندی رتبه ۲۶ را بدست آورده است. لندن هم رتبه پانزدهم را اشغال کرده است. گزارش امسال نشان می‌دهد که آسیا و استرالیا در کنار بعضی مناطق اروپا در رشد هزینه‌های زندگی سرآمد دیگر نقاط دنیا هستند بنابراین ده شهر گران دنیا را شهرهایی از آسیا، استرالیا و اروپا تشکیل مي‌دهند.

بهبود نگاه به شهرهای اروپایی که بطور ساختاری گران هستند، در کنار ظهور شهرهای محوری در آسیا به این معنی است که این دو منطقه بیشترین شهرهای گران دنیا را در خود جای داده‌اند اما بسیاری از ارزانترین شهرهای دنیا هم در آسیا هستند، بخصوص در شبه قاره هند.

دهلی نو و بمبئی از ارزانترین شهرهای دنیا هستند، اما هزینه زندگی در بمبئی عمدتا بدلیل نابرابری شدید اقتصادی پایین مانده است. دمشق پایتخت سوریه بالاترین سقوط را در این جدول داشته و اکنون چهارمین شهر ارزان دنیاست که دلیل آن ناامنی شدید و جنگ داخلی در سوریه است.