به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۲:۰۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب : ۳۴۶۸۱
دستور اوباما براي اعمال برخي محدودیت‌ها عليه روسیه

اوکراین: کریمه جزو قلمرو اوکراین بوده و خواهد ماند

گروه بين‌الملل: باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، مجوز اعمال برخي محدودیت‌های اقتصادي و دپپلماتيك عليه روسیه را صادر کرد.
اوکراین: کریمه جزو قلمرو اوکراین بوده و خواهد ماند
نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که شبه جزیره کریمه جزو اصلی قلمرو اوکراین است و برگزاری هرگونه همه پرسی در مورد جدایی این شبه جزیره از اوکراتین پایه و اساس قانونی ندارد. آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین در کنفرانسی خبری در بروکسل خاطر نشان کرد: این همه پرسی تصمیمی غیرقانونی است و هیچ پایه و اساس قانونی ندارد. چگونه مي‌شود در يك منطقه اشغال شده توسط يك ارتش خارجي، رفراندوم برگزار كرد؟ از دولت روسیه می‌خواهم که از آنهایی که خواستار جدایی کریمه از قلمرو اوکراین شدند، حمایت نکند.

نخست وزیر جدید اوکراین، بحران اوکراین را بحران کل اروپا توصیف کرد و گفت: مسئله اوکراین فقط بحران بین روسیه و اوکراین نیست بلکه بحران در اروپا است و باید کشورهای اروپایی به صورت هماهنگ عمل کنند و باید بدانند که در این خصوص، مسئولیت مشترک دارند. آرسینی یاتسینیوک افزود: ما بر گزینه نظامی تمرکز کرده‌ایم. اما نتیجه کار به این بستگی دارد که آیا روسیه آماده است این مناقشه حل و فصل شود.
نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که کی یف آماده است تا با اتحادیه اروپا در سریعترین زمان ممکن توافق نامه امضا کند. وی تصریح کرد: دولت اوکراین متعهد به امضای این توافق نامه است و ما می خواهیم این توافق نامه در سریع ترین زمان ممکن امضا شود. وی همچنین از اتحادیه اروپا به دلیل تصمیم برای اختصاص بسته کمک مالی به اوکراین قدردارنی کرد.

نمایندگان پارلمان شبه جزیره اشغال شده كريمه اوکراین توسط روسيه، به پیوستن به روسیه رای دادند و معاون نخست وزیر کریمه اعلام کرد کریمه آماده است در صورتی که روسیه با پیوستن کریمه به این کشور موافقت کند، روبل را به عنوان واحد پول خود اعلام کند.

در عین حال یکی از مقامات پارلمان شبه جزیره کریمه اعلام کرد پارلمان محلی کریمه که طرفداران روس در آن اکثریت دارند پنجشنبه از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه الحاق به روسیه و همچنین برگزاری همه پرسی را برای 16 مارس در خصوص این شبه جزیره اوکراینی برای تایید این الحاق، درخواست کرد. گریگوری ایوف نماینده پارلمان کریمه گفت رای دهندگان در این همه پرسی باید بین الحاق به فدراسیون روسیه یا خودمختاری کاملا تقویت شده یکی را انتخاب کنند. پارلمان این جمهوری خودمختار تا کنون برگزاری همه پرسی را برای 30مارس پیش بینی کرده بود اما فقط تقویت خودمختاری را پیش بینی مي‌کرد.

همه پرسی در مورد وضعیت اوکراین؛ ۲۵ اسفند

شبکه العربیه هم  خبر داد ولادیمیر پوتین قرار است درخواست نمایندگان پارلمان شبه جزیره کریمه اوکراین را برای پیوستن به روسیه بررسی کند. دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد ولادیمیر پوتین از درخواست پارلمان محلی کریمه برای پیوستن به فدراسیون روسیه آگاه شده است.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه از اروپایی ها خواست «‌بیشترین فشار ممکن را بر روسیه وارد کنند » تا «‌ تنش کاهش پیدا کند و راه برای گفتگو درباره بحران اوکراین باز شود.»
اولاند با بیان اینکه توسل به تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه همچنان یک « گزینه » است، از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا خواست « به یک شکل سخن بگویند و عزم و اهداف یکسانی داشته باشند.

دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه هم دریافت تابعیت را توسط روس‌ زبان‌ها که در روسیه یا شوروی سابق زندگی کرده‌اند، ساده‌تر می‌کند. این اظهارات، پیامی برای غرب است دال بر اینکه روسیه در خصوص اوکراین کوتاه نمی‌آید. هدف از این اقدام، نشان دادن بی‌اعتنایی روسیه به درخواست‌های غرب از این کشور برای کوتاه آمدن بر سر اوکراین است.

در همین حال یوزاس اولکاس وزیر دفاع لیتوانی اعلام کرد: آمریکا که نظارت بر حریم هوایی منطقه بالتیک را در چارچوب ناتو برعهده دارد، تصمیم گرفته است شش فروند هواپیمای جنگنده اف -15 دیگر را برای این کار به این منطقه اعزام کند. این هواپیماها قرار است عصر پنجشنبه وارد لیتوانی شوند.
کشورهای ناتو به نوبت نقش محافظت از حریم هوایی کشورهای بالتیک را که هواپیماهای نظامی کافی در اختیار ندارند، برعهده دارند.

رئیس پارلمان اروپا: احتمال تحریم روسیه

رئیس پارلمان اروپا با تاکید بر حمایت قاطع از اوکراین و احتمال تحریم روسیه گفت: فهرستی از تحریمها که مي‌تواند اعمال شود. اگر تحریمها اجتناب ناپذیر شود باید دقیق و هدفمند باشد که سبب تجدیدنظر طرف مقابل شود. وی ادامه داد: امیدواریم بسته کمکهای یازده میلیارد یورویی برای اوکراین آماده شود.

رئیس جمهوری رومانی : رومانی باید در گفتگوها باشد
ترایان باسسکو رئیس جمهوری رومانی گفت: رومانی، کشور همسایه اوکراین و نزدیک ترین عضو اتحادیه اروپا به کریمه، مي‌خواهد در گفتگوها برای حل و فصل مناقشه بین کیف و مسکو شرکت کند.
رئیس‌جمهوری رومانی از آمریکا و انگلیس خواست تا به تعهدات خود به عنوان ضامن امنیت و تمامیت ارضی اوکراین عمل کنند.