به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۶ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۳۴۷۴۴

پل صفوی اثری دیگر از بیستون جهانی

گروه جامعه: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: پل صفوی یکی دیگر از آثار کم نظیر مجموعه ثبت جهانی شده بیستون است.
پل صفوی اثری دیگر از بیستون جهانی
علیرضا مرادی بیستونی گفت: بالا دست پل بتونی کنونی که بر سر راه صحنه به کرمانشاه واقع است، پل آجری عظیمی از بناهای عصر صفوی دیده می شود.وی افزود: این پل بر سر راهی است که در زمان صفویه از قزوین به همدان و کرمانشاه کشیده شده بود و به بغداد مستعمل می‌شد. این راه از قزوین به همدان از آنجا به اسدآباد، کنگاور و از کنگاور به صحنه و بیستون که تا امروز بر دینور آب پل آجری آن باقی است می رفت و از آنجا به کرمانشاه که هنوز پل آجری عظیم آن که به پل کهنه مشهور است برجاست و از آنجا به ماهیدشت می رفت که از پل آجری می گذشت و به اسلام آباد غرب و سرمیل می رسد.

مرادی بیستونی تصریح کرد: از سرمیل تا سرپل ذهاب راه شاه عباسی تا امروز در دامنه کوه و تپه‌ها باقی است. این راه از سرپل به قصر شیرین و از آنجا به خانقین می رفته است. این مقام مسئول تصریح کرد: درازای پل بیستون ۱۱۵ متر و پهنای آن با احتساب جان پناه طرفین ۶۹۰ سانتیمتر است. پهنای جان پناه هر یک ۳۷ سانتیمتر و بلندی آنها از سطح پل ۵۰ سانتیمتر است که از آن فقط قسمتی باقی است. وی افزود: در طول پل دو دهنه اصلی و دو دهنه کوچکتر در شرق دهانه‌های اصلی قرار دارد. چشمه‌های پل از شرق به غرب، چشمه اول به دهانه ۵۰۰ سانتیمتر و بلندی آن از سطح آب تا تیزی طاق ۵۵۰ و تا سطح پل ۸۷۰ سانتیمتر قطر پایه اول ۷۸۰ سانتیمتر است.

مرادی بیستونی ادامه داد: چشمه دوم به دهانه ۴۹۰ و بلندی آن تا تیزی طاق ۶۲۰ و تا سطح پل ۱۰۰۰ سانتیمتر است. قطر پایه دوم ۷۹۰ سانتیمتر است. چشمه سوم به دهانه ۱۱ متر و بلندی آن تا تیزه طاق ۹۵۰ و تا سطح پل ۱۰۸۰ سانتیمتر است. اختلافی که این چشمه با چشمه‌های دیگر دارد این است که طاق این چشمه ریخته و هنگام تعمیر آن به جای جناقی، طاق هلالی زده شده است. قطر پایه سوم ۸۲۰ سانتیمتر است. چشمه چهارم دهانه‌اش ۱۰۵۰ و بلند آن تا تیزی 10.11 متر است و تا سطح پل 60.12 سانتیمتر است. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: وجود این اثر در کنار دیگر آثار تاریخی بیستون بر غنای جهانی بودن این شهر افزوده است.
مرجع : ايسنا