به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۳۴۹۶۸

ربات‌هايي كه رازدار انسان خواهند شد

گروه فناوري: محققان انگلیسی با هدف بررسی نحوه تعامل انسان با ربات‌های شبه‌انسانی و طراحی الگویی برای حفظ حریم خصوصی، قصد دارند از ربات «مائو» در فضاهای عمومی شهر بریستول انگلیس استفاده کنند.
ربات‌هايي كه رازدار انسان خواهند شد
حضور ربات‌ها در زندگی مردم طی چند سال اخیر بشدت افزایش پیدا کرده است؛ بطور مثال ربات‌های شبه انسانی برای کمک به افراد سالمند یا دچار ناتوانی جسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ربات‌ها علاوه بر کاربرد در محیط‌های خطرناک از جمله برای پاکسازی نیروگاه‌های اتمی یا حضور در فضا، تا دهه آینده به خیابان‌ها نیز راه پیدا می‌کنند. ربات‌های شبه‌انسانی از توانایی جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و تحلیل داده‌ها از روی حرکات و فعالیت‌های انسان برخوردار هستند و افزایش میزان حضور این ربات‌ها می‌تواند خطرساز باشد. محققان انگلیسی با هدف بررسی نگرانی‌های موجود در خصوص نقض حریم خصوصی افراد همزمان با جایگزین شدن و حضور ربات‌ها در بخش‌های مختلف زندگی انسان، پروژه‌ای را با بودجه تحقیقاتی 3.5 میلیون دلار آغاز کرده‌اند.

در این پروژه که با همکاری محققان دانشگاه‌های آکسفورد، بث، اکستر، کوئین مری لندن و آزمایشگاه رباتیک بریستول انجام می‌شود، واکنش مردم به عناصر رباتیک در فضاهای عمومی و عواقب حضور ربات‌ها در بین مردم مورد بررسی قرار می‌گیرد. محققان به همین منظور قصد دارند در سال 2015 یک ربات شبه‌انسانی پیشرفته به نام نائو (NAO) را در بریستول مورد آزمایش قرار دهند؛ یافتن‌ راه‌هایی برای پیشگیری از سرقت یا هک شدن اطلاعات ذخیره شده بر روی این ربات، اصلی‌ترین چالش محققان محسوب می‌شود.

به گفته دکتر «ایان بروان» مدیر مرکز امنیت سایبری دانشگاه آکسفورد و از محققان ارشد پروژه ربات نائو، این ربات شبه‌انسانی در عین ذخیره‌سازی اطلاعات بصری و شنیداری، هویت افراد را به هیچ عنوان افشا نخواهد کرد. بررسی نحوه تعامل انسان با یک ربات شبه‌انسانی با چهره دوستانه، میزان اعتماد مردم به یک ماشین هوشمند، واکنش احساسی نسبت به عکس‌العمل‌های ربات، بخشی از این مطالعه سه ساله را تشکیل می‌دهند که به حفظ حریم خصوصی افراد در زمان حضور پرشمار ربات‌ها کمک می‌کند.
مرجع : ايسنا