به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۳۴۹۹۴
1213 تذکر مجلس به دولت یازدهم

تذكر به رييس‌جمهور؛ مجلس‌نهم ركورددار شد

گروه سياسي: معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی در تشریح عملکرد نظارتی مجلس در سه ماه گذشته، گفت: نمایندگان مجلس در سه ماه اخیر مجموعا 1213 تذکر به وزرا و رئیس جمهور دادند که از این میان رئیس جمهور مخاطب بیشترین تذکر بوده است!
تذكر به رييس‌جمهور؛ مجلس‌نهم ركورددار شد
به گزارش مهر در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی حسین مظفر معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی گزارشی از عملکرد این معاونت در سه ماه گذشته ارائه داد. نماینده تهران در مجلس گفت: از آذرماه تا اسفندماه جمعا 4 قانون به رئیس جمهور ابلاغ شده که رئیس جمهور یکی از این قوانین را در مهلت قانونی 5 روزه و 3 قانون را با تاخیر جمعا به مدت 33 روز به روزنامه رسمی ابلاغ کرده است.

وی در خصوص نظارت بر اجرای قوانین و عملکرد مسئولان و دستگاههای اجرایی گفت: مجلس شورای اسلامی در سه ماه اخیر ضمن وضع قوانین به ضرورت تهیه و تصویب 11 مورد آیین نامه اجرایی و سایر مقررات توسط هیات وزیران حکم کرده که تاکنون هیچ کدام به تصویب نرسیده است از سوی دیگر از تعداد 83 آیین نامه مربوط به قانون برنامه پنجم توسعه و 42 مورد تهیه و ابلاغ شده است و تعداد 41 مورد هنوز تهیه نشده است.

معاون نظارت مجلس اظهار داشت: در سه ماه گذشته در مجموع نمایندگان 1213 مرتبه به اعضای هیات وزیران دولت یازدهم تذکر داده اند که رئیس جمهور بیشترین و وزیر دفاع کمترین تذکر را دریافت کرده اند. بررسی مقایسه ای عملکرد نظارتی مجلس در موضوع تذکرات نشان می دهد میزان تذکر نمایندگان به وزرا و رئیس جمهور 15 درصد کاهش یافته است. مظفر افزود: به ترتیب رئیس جمهور با 196 تذکر، وزیر راه و شهرسازی با 141 تذکر، وزیر صنعت معدن و تجارت با 120 تذکر و وزیر کشور با 98 تذکر بیشترین تعداد تذکر را به خود اختصاص داده اند.

وی در بخش دیگری از ارائه این گزارش در خصوص سئوال از وزرا و رئیس جمهور گفت: در سه ماهه اخیر مجموعا 191 سئوال به هیات رئیسه تحویل شده که 9 سئوال در مراحل مختلف به صورت انصراف و یا اقناع نمایندگان خاتمه یافته، یک سئوال با درخواست نماینده سئوال کننده به حالت تعویق درآمده و 179 سئوال در مراحل مختلف رسیدگی در کمیسیون و 2 سئوال با عدم اقناع نمایندگان آماده طرح در صحن علنی است. در این میان وزیر کشاورزی با 28 سئوال مخاطب بیشترین سئوال بوده و از وزیر دفاع هیچ سئوالی نشده است. لازم به ذکر است در مجموع تعداد کل سئوالات نمایندگان مجلس نهم از دولت یازدهم به 467 رسیده است.

معاون نظارت مجلس در تشریح روند بررسی تحقیق و تفحص در مجلس گفت: در سه ماهه اخیر مجموعا 12 تقاضای تحقیق و تفحص به هیات رئیسه تحویل شده که در مراحل رسیدگی است.
وی ادامه داد: در مجموع در عمر 18 ماهه مجلس نهم تعداد 81 تقاضای تحقیق و تفحص به هیات رئیسه تقدیم شده است که پرونده 41 تقاضا همچنان مفتوح بوده، 9 پرونده نیز در نزد هیات رئیسه است و 30 پرونده مختومه شده است.

وي در خصوص بررسی شکایت مردم در کمیسیون اصل نود گفت: تعداد 1174 فقره شکایت دریافت شده که به کارگروه ها ارجاع داده شده است. 67 پاسخ دستگاهها برای شکات احصاء شده است، 468 مورد شکایت به دلیل عدم ارتباط به کمیسیون اصل نود راهنمایی شده است، 28 مورد شاکی و متشاکی به کمیسیون دعوت شده اند و 539 مورد شکایت پاسخ داده شده است.

نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۳:۳۳
آنزمان که دولت نهایت بی محلی را به مجلس روا میداشت و کار خود را بدون توجه به مجلس انجام میداد این نمایندگان محترم کجا تشریف داشتند ؟ مگر نه اینست که بقول سعدی شیراز " زبان بسته بکنجی نشسته ..." (211567)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۴:۰۲
روحانی بایداستیضاح وبرکنارشود. (211584)
قاق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۴:۳۳
اگه نصف این تذکرات که در طی این چند ماه به دولت جدید داده شد و بی دلیل و بادلیل وزرا به مجلس فراخوانده شدند در زمان دولت مهرورزی! صورت می گرفت شاید (البته شاید) حال و روز مملکت اینی نبود که امروز هست! هرچند رئیس دولت مهرورزی بارها چه در گفتار و با زبان و چه در عمل ثابت کرد که برای مجلس ( حتی با اکثریت طرفدار خودش) هم ارزشی قائل نیست و برای صحبتهای آقایان تره هم خرد نمیکرد! خدا عالمه. شاید کار درستو ایشون میکرد! (211593)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۴:۴۵
کمی منصف باشید این اتفاق از کشف بزرگ مجلس خبر می دهد . بالاخره نمایندگان مثلا مردم (وکیل الدوله های دولت قبل) پس ازچند سال تحقیق و تفحص دولت را پیدا کردند .آخر تا همین چند ماه پیش دولت را گم کرده بودند .البته این کشف را هم اخیرا صدا و سیما بعد از هشت سال تلاش در کارنامه خود ثبت نموده است. (211597)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۱۵:۰۹
اگر خوب عمل می کردند این همه تذکر نکمی گرفتند (211602)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ ۲۳:۴۹
همینکه از این مجلس تحمیلی تذکر می گیرند. نشانه مردمی بودن دولت است. (211751)