به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۳۵۳۴۸

تاملي بر تاكيد رييس‌جمهور بر مبارزه با فساد

گروه سياسي: سخنان مدبرانه آقاي روحاني در جمع دست‌اندر كاران رسانه بار ديگر قدرت و تاثيرگذاري مطبوعات آزاد را نزد همگان عيان كرد. رسانه‌ها در حقيقت چشم بينا، گوش شنوا و نهايتا زبان گوياي جامعه‌اند، نارسائي و كمبود در هر يك از اين اجزاي سه گانه مي‌تواند، ضربات جبران نا پذيري را برپيكر جامعه وارد نمايد. ديدن و چشم فرو بستن به هر بهانه اي، ميتواند برچالش‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و حتي سياسي كشور بيفزايد و مالا به افزايش آمار فساد منجر گردد.
تاملي بر تاكيد رييس‌جمهور بر مبارزه با فساد
حميد نجف

نمونه بارز اين ادعا را مي‌توان در گزارش تكان دهنده سازمان شفافيت بين‌الملل مشاهده كرد. بر مبنای این گزارش، ایران در میان ١٧٧ کشور با کسب ٢۵ امتیاز از مجموع ١٠٠ امتیاز، در رده ١٤٤ قرار گرفته است. این در حالیست که در سال ٢٠١٢ ایران با ٢٨ امتیاز در رده ١٣٣ قرار داشت. اين يعني ده پله سقوط طي يك سال، يعني فساد گسترده‌تر، نابرابري و فقر بيشتر و از همه مهمتر نارضايتي عميق‌تر. افغانستان، کره شمالی و سومالی هرکدام با کسب ٨ امتیاز در صدر فاسدترین کشورهای جهان و دانمارک، زولاند نو و فنلاند هم در جمله سالم ترین کشورهای جهان قرار دارند.

فین هاینریش، یک پژوهشگر سازمان شفافیت بین‌الملل گفته است: فساد اداری و اقتصادی قبل از همه کشورهای فقیر را هدف قرار می‌دهد. سازمان شفافیت بین الملل مي‌گوید: برمه از جمله کشورهایی است که بدلیل تغییرات دمکراتیک در نظام سیاسی و تعهد در رعایت شفافیت، وضعیت بهتری نسبت به سال‌های قبل پیدا کرده است.

به هر حال با مروري مختصر در اخبار تلخ يكي دو سال گذشته، در مي‌يابيم كه اين گزارش زياد بي‌راه نمي‌گويد. فساد معضلي بزرگ است كه ريشه آن در يك زمين سازگار به راحتي رشد نموده و مسير خود را پيدا مي‌كند، هرچه این مسیر به سمت مراکز حساس مدیریتی پيش رود، به میزان نا‌کارآمدی بخشهاي مختلف جامعه افزوده مي‌شود و هر چه از آن دور تر شود بر سلامتي و بهبود اوضاع كمك مي‌كند.

در اين بين ارزش و قدرت رسانه و مطبوعات آزاد در پيشگيري و مبارزه با فساد اداري و اقتصادي، اظهر من الشمس است. خبرنگاران به عنوان سربازاني گمنام، مي‌توانند در خط مقدم مبارزه با فساد به ايفاي نقش بپردازند و ضريب ريسك پذيري و موفقيت مفسدين اقتصادي را تا حد زيادي كاهش دهند. پرسشگري مداوم، نظارت دقيق و پايدار و همينطور اطلاع رساني به موقع، مي‌تواند به تدريج موجبات كوتاهي دست دزدان و غارتگران بيت المال را به دنبال آورده و در دراز مدت از ميزان پرونده‌هاي مفتوح قوه قضائيه در اين رابطه بكاهد.

هر چند دزدان، غارتگران و شبكه مافيايي نهفته در بخشهاي مختلف كشور در اين راستا مقاومتهايي خواهند كرد و خشكاندن اين درخت تنومند كار ساده‌اي به نظر نمي‌رسد، اما چشمان تيز بين رسانه‌ها مي‌تواند ضريب ريسك اين دست درازيها را تا حدود زيادي بالا ببرد. اين مبارزه قبل از هر چيز نيازمند صراحت، شجاعت و عزم ملي است و البته همراهي تمامي اركان سه قوه با رسانه‌ها را مي‌طلبد.

اين مبارزه در حقيقت جنگ با تمام كساني است كه با غارت بيت المال دست در جيب مردم دارند. آناني كه با حربه مكر و ريا به اركان مديريتي كشور نفوذ كرده و به جاي خدمت كمر به خيانت بسته‌اند. دزداني كه به نامه شناسايي و معرفي ويژه‌خواران بر روي ميز، نيشخند مي‌زنند و مردم و دولتمردان تدبير و اميد را به تمسخر مي‌گيرند. بهتر است رسانه‌ها با يك لبيك به فراخوان رياست محترم جمهور پيش قراولان عرصه جهاد در برابر فساد باشند.

Z
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۴:۱۹
يعني رسانه ها بدون اينكه جرمي ثابت شده باشه بايد آبروي افراد رو ببرن

آقا مملكت قانون داره - مگه رسانه ها ميتونن حكم بدن - خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا (212996)
هاشمي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ۱۵:۱۱
رسانه ها جز اطلاع رساني كار ديگري از دستشان بر نمي آيد
اين كار عزم و اراده ملي مي خواهد (213016)