به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۸:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۳۵۴۱۶

3 تصمیم برای سلامت مردم در سال 93

گروه سلامت: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت به سه تصمیم اساسی برای سلامت مردم در سال 93 اشاره کرد و گفت: رژیم غذایی مطلوب، تحرک کافی و ترک سیگار این سه تصمیم مهم وزارت بهداشت برای سلامت مردم است که برای تحقق آن‌ها برنامه‌هایی خواهد داشت.
3 تصمیم برای سلامت مردم در سال 93
دکتر بهزاد دماری که به مناسبت اعلام برنامه‌های وزارت بهداشت برای سال 93 ترتیب داده شده بود، ادامه داد: علاوه بر اینکه از مردم درخواست می‌کنیم برای ترک سیگار تحرک کافی و رژیم غذایی مطلوب مشارکت کنند اجبار و الزامی نیز در این زمینه خواهیم داشت. رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه این سه عامل خطر مرگ و میر بسیاری ایجاد کرده‌اند، گفت: 70 درصد بار بیماری‌های کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است که باعث مرگ سالانه 150 هزار نفر می‌شود و این آمار 60 درصد از مجموع مرگ و میرهای کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

دماری ادامه داد: امروز دیابت، هفت میلیون و 500 هزار نفر، فشار خون 10 میلیون نفر، چاقی و اضافه وزن 25 میلیون نفر، مبتلا دارد و کمردرد 7.5 درصد بار بیماریهای کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین افسردگی، آسم و بیماریهای مزمن تنفسی 12 درصد مردم را گرفتار کرده است. همگی بیماری‌های یاد شده ریشه در عوامل مشترک دارند که اگر در دستور کار قرار بگیرد بسیاری از آنها ریشه کن خواهند شد. وی با بیان اینکه 33 درصد مردم (17 میلیون نفر) کم تحرکی دارند، گفت: 88 درصد مردم نیز مصرف پنج نوبت میوه و سبزی را در برنامه غذایی خود رعایت نمی‌کنند. شش میلیون نفر سیگاری در کشور داریم که با احتساب افرادی که قلیان می‌کشند به حدود 11 میلیون نفر می‌رسد.

دماری با بیان اینکه ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی زندگی انسان بر روی یکدیگر تاثیر دارند، گفت: نمی‌شود فقط با پند و اندرز رفتارهای صحیح را در میان مردم نهادینه کرد. به عنوان مثال افرادی که از کودکی تحرک نداشته‌اند یا غذاهای ناسالم مصرف کرده‌اند نیازمند تغییر در اراده‌اند و مدیریت فردی موثر مهمترین راهکار ترک این عادات ناسالم محسوب می‌شود. به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت باید برای شش حیطه آموزشی و فکری، سلامت جسم، خانه و خانواده، کار و فعالیت اجتماعی، بعد مالی و شغلی و حیطه اخلاقی و معنوی برنامه ریزی کنیم تا بتوان به حیطه رفتارهای سالم ورود پیدا کنیم.

دماری با تاکید بر اینکه رژیم غذایی نامطلوب، استعمال دخانیات و کم تحرکی ریشه در ضعف مدیریت و اراده افراد دارد و باید سعی کنیم برای ترک آنها بسترهای لازم را فراهم کرده و مشوق‌هایی برای آن در نظر بگیریم، اظهار کرد: برای گروه سنی پنج تا شش سال بر اساس برنامه ریزی‌های علمی که صورت پذیرفته است یک ساعت فعالیت فیزیکی در روز توصیه می‌شود.

وی افزود: برای گروه سنی 18 تا 64 سال نیز 150 دقیقه فعالیت متوسط در هفته که استاندارد جهانی است توصیه می‌شود. در واقع نیم ساعت تحرک در پنج روز هفته که معیار آن افزایش 20 درصدی ضربان قلب است می‌تواند تاثیر زیادی در حفظ سلامت افراد داشته باشد. برای سالمندان نیز 150 دقیقه فعالیت توصیه می‌شود که باید زیر نظر پزشک مربوطه صورت پذیرد. وی با بیان اینکه قطعا پیشگیری از بروز بیماری‌ها به کاهش هزینه‌های زندگی می‌انجامد، گفت: چرا باید سالانه دو هزار میلیارد تومان صرف درمان سرطان کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: باید یک برنامه ریزی تغذیه‌ای برای خانواده‌ها داشته باشیم. امروز 60 درصد جمعیت کشور ماهی مصرف نمی‌کنند در حالی که توصیه اکید داریم باید ماهی را یک تا دو وعده در برنامه غذایی گنجاند. دماری با اشاره به اینکه آداب مصرف میان وعده‌ها دستخوش تغییرات جدی شده است، گفت: صبحانه نخوردن یا مصرف دیرهنگام وعده نهار تاثیرات نامطلوبی دارد که البته در این خصوص در حال برنامه ریزی و رایزنی با دستگاه‌های مختلف از جمله نهاد ریاست جمهوری هستیم تا تدبیری برای تغذیه شاغلین در محل کار اندیشیده شده و به اجرا دربیاید.

وی ادامه داد: همچنین مصرف نمک در طول روز باید تا 15 گرم باشد اما اکنون آمار مصرف نمک در ایران بسیار بالاست. با توجه به اینکه 10 میلیون فرد مبتلا به فشار خون در کشور داریم لازم است از میزان مصرف نمک کاسته شود. دماری در بخش دیگری از سخنانش درباره استعمال دخانیات توضیح داد: مصرف سیگار اعتیادآور است و نمی‌توان توصیه کرد افراد یک شبه آن‌را ترک کنند. درمان نیکوتین توسط پزشکان و همچنین برگزاری جلسات رفتار درمانی از جمله راهکارهایی است که مشغول بررسی آن هستیم تا بتوانیم به ترک سیگار در افراد کمک کنیم. البته الزامات هر سه تصمیم رژیم غذایی صحیح، تحرک کافی و ترک سیگار، مدیریت فردی و دریافت مشاوره مناسب است.

وی افزود: باید درباره قانون منع مصرف دخانیات در اماکن عمومی نیز به طور جدی‌تر ورود پیدا کنیم. رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه باید بسترهای لازم برای ورزش عمومی فراهم شود، اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس مطالعات صورت پذیرفته 66 مانع برای پیاده روی افراد در سطح خیابان‌ها وجود دارد که باید توسط دستگاه‌های مجری از جمله شهرداری برطرف شود.

وی در انتها در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر تاکید وزارت بهداشت برای مصرف میوه و سبزیجات به رغم وجود سموم در این محصولات گفت: مطالعات نشان داده آلودگی در محصولات کشاورزی وجود دارد البته وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی را در زمینه کاهش آلودگی در محصولات کشاورزی در دست دارد که ظرف یک تا دو سال آینده به نتیجه خواهد رسید البته سموم در محصولاتی نظیر خیار، گوجه، سیب زمینی و پیاز بیشتر است اما چون پوست آنها هنگام مصرف جدا می‌شود خطر بسیاری به دنبال نخواهد داشت.
مرجع : ايسنا