به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۳۵۴۶۷

ايران و عمان قرارداد صادرات گاز امضا کردند

گروه اقتصادي: وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد صادرات گاز به کشورعمان گفت: با امضای این قرارداد ایران وارد بازار خرده‌فروشی گاز شد.
ايران و عمان قرارداد صادرات گاز امضا کردند
بیژن نامدار زنگنه در حاشیه امضای این قرارداد افزود: بعد از گذشت زمانی بسیار طولانی و پس از ملاقات‌های زیادی که با وزیر نفت و گاز عمان داشتیم، نهایتا در جلسه شهریور ماه سال جاری در جریان سفر سلطان قابوس به تهران، قرار نهایی را گذاشتیم و امروز پس از هفت ماه، بالاخره قرارداد صادارت گاز ایران به عمان منعقد شد. وی حجم این قرارداد را 10 میلیارد متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت: خط لوله صادراتی از طریق رودان در استان هرمزگان به سهار در عمان وارد می‌شود و بعد به شبکه داخلی عمان وصل می‌شود. زنگنه تصریح کرد: ما برای اولین بار وارد بازار خرده فروشی عمان می شویم و برعکس قراردادهای دیگر، در قیمت با آقایان تفاهم نکرده‌ایم و مقرر شده که وارد بازار خرده‌فروشی شویم.

وزیر نفت تصریح کرد: بر اساس این قرارداد، شرکت مشترکی با سهام مساوی ایرانی - عمانی ثبت می‌شود و این شرکت کار بازاریابی و عملیات راهبری و تعمیر و نگهداری خط لوله را بر عهده می‌گیرد. به گفته وی، تمام خط لوله در بخش خشکی و دریایی و تاسیسات انتقال به طور کامل و صد درصد توسط طرف عمانی تامین می‌شود و بازپرداخت آن از محل درآمدهای حاصل از فروش گاز تامین خواهد شد.وزیر نفت افزود: این گاز هم می‌تواند در عمان عرضه شود و هم با بازاریابی شرکت مشترک ایرانی – عمانی، به کشورهای همسایه صادر شود. زنگنه در باره زمان‌بندی این قرارداد گفت: انتظار می‌رود در مدت کمتر از سه سال این پروژه عملیاتی شود؛ این قرارداد مراحل مختلفی دارد که در این موافقت‌نامه توسط شرکت ملی صادرات گاز و وزارت نفت امضا شده است.

زنگنه در ارتباط با میزان سرمایه‌گذاری این قرارداد گفت: میزان سرمایه‌گذاری باید بعد از مطالعاتی که خواهد شد، مشخص شود؛ همانطور که ذکر شد تمام پول از طرف عمان تامین می‌شود؛ با این حال پیش‌بینی می‌شود میزان سرمایه‌گذاری این طرح نزدیک به یک میلیارد دلار باشد. وی طول خط لوله صادراتی را 350 کیلومتر ذکر کرد که شامل 200 کیلومتر خط دریایی و 150 کیلومتر خط در خشکی می‌شود. زنگنه ادامه داد: گاز صادراتی به عمان از میدان گازی پارس جنوبی و از خطی که برای صادرات به پاکستان به سمت ایرانشهر می‌رود، منشعب می‌شود.
مرجع : ايرنا