به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۳۵۴۶۹

بازگشت مشتریان واقعی به بازار خودرو

گروه اقتصادي: هفته آخر اسفند است و زمان براي خريد كالايي مانند خودرو محدود به نظر مي‌رسد؛ اما با اين وجود فعالان بازار از معاملات راضي نيستند. به گفته فعالان بازار خودرو، معاملات نسبت به هفته‌هاي قبل كاهش پيدا كرده است؛ درحالي‌كه با توجه به قرار گرفتن در روزهاي پاياني سال، انتظار برای خرید خودرو بیشتر بود.
بازگشت مشتریان واقعی به بازار خودرو
يكي از فعالان بازار در اين رابطه مي‌گويد: قيمت‌ها بعد از مدت‌ها ثبات، طي هفته‌هاي گذشته كمي افزایش یافت؛ اما معاملات هم‌پاي افزايش قیمت‌ها پيش نرفته و به همين دليل بازار كمي آرام شده است. به تعبير اين فعال بازار در حال حاضر قيمت‌ها هنوز توفاني است؛ درحالي‌كه معاملات بيشتر شبيه يك توفان فروكش كرده‌ است.

با اين تفاسير بازار خودرو در هفته‌اي كه گذشت، بسيار آرام بوده و تقاضا براي خريد خودرو هيچ شباهتي به بازار شب عيد سال‌هاي قبل ندارد. آرامش بازار خودرو در حالي است كه به نظر مي‌رسيد بعد از اينكه خودروسازان اعلام كردند افزايش قیمت‌ها در سال آينده قطعي است، مشتريان براي خريد خودرو در آخرين روزهاي امسال شتاب بيشتري به خرج دهند، اما در عمل چنين اتفاقي رخ نداد، با اين وجود آيا دليل كم بودن معاملات بازار اين است كه هنوز مشتريان خودرو به كاهش قيمت‌ها در سال آينده اميدوار هستند؟ يا اينكه خودروهای داخلی بیش از این گنجایش افزایش قیمت را ندارند؟

يك فعال بازار عقيده دارد معمولي بودن معاملات در بازار شب عيد امسال به اين دليل است كه پول‌هاي سرگردان از بازار خودرو خارج شده‌اند و معاملاتي كه در حال حاضر در جريان هستند، فقط توسط مشتريان بازار خودرو رقم مي‌خورد. به اين ترتيب قيمت‌ها كه زماني در بازار خودرو بسيار حبابي شده بودند، حالا به سقف خود رسيده‌اند و همين موضوع نيز دست‌ها دلال‌ها را از اين بازار كوتاه كرده است زيرا با وجود چنين قيمت‌هايي ريسك معاملات بسيار زياد شده است.

به نظر مي‌رسد معاملاتي كه در حال حاضر در بازار جريان دارند، آينه‌اي باشند براي نشان دادن مشتريان واقعي بازار، مشترياني كه تعداد آنها نسبت به سال‌هاي قبل بسيار كاهش يافته است. پيش از اين خودروسازان و كارشناسان از كاهش قابل توجه مشتريان صنعت خودرو به واسطه افزايش قيمت خودرو و از بين رفتن قدرت خريد آنها خبر داده بودند، موضوعي كه باتوجه به كاهش معاملات حالا به خوبي مي‌توان آن را مشاهده كرد.

وارداتي‌هاي با ثبات
اما سري بزنيم به بازار خودرو، بازاري كه با وجود افزايش قيمت‌ها خريد و فروش در آن كمي سخت شده است اما به هر حال به واسطه وجود بخشي از مشتريان كه هنوز قدرت خريد خود را از دست نداده‌اند، معاملات كمابيش در آن جريان دارد. هرچند خودروهاي داخلي طي هفته‌هاي گذشته با افزايش قيمت همراه بوده‌اند، اما آن‌طور كه از بازار وارداتي‌ها خبر مي‌رسد آنها تغيير چنداني نداشته‌اند و همچنان روي قيمت‌هاي قبلي ثابت مانده‌اند.

بر همين اساس خودروي هيوندايي سوناتا طي هفته گذشته 130 ميليون تومان قيمت داشته و آزرا نيز با 195 ميليون تومان قيمت به فروش مي‌رود. خودروهاي شاسي‌بلند خانواده هيوندايي؛ يعني ‌IX55 و IX35 به ترتيب قيمت‌هايي برابر با 218 و 138 ميليون تومان دارند كه نسبت به هفته‌هاي گذشته تغييري در پي نداشته است.

سانتافه مدل 2014 نيز با قيمت 179 ميليون تومان در بازار معامله مي‌شود. اما ‌I30 هم كه نمونه هاچ‌بک اين خانواده است، قيمتي برابر با 101 ميليون تومان و ياريس هاچ‌بک نيز 85 ميليون تومان قيمت دارد. اسپورتيج هم به‌عنوان شاسي‌بلند خانواده كيا 140 ميليون تومان ارزش دارد و سراتو نيز روي 112 ميليون تومان ثابت بوده است. اما دو خودروي تويوتا؛ يعني اوريون و كرولا به ترتيب در بازار اين هفته 202 و 128 ميليون تومان قيمت داشته‌اند.

آرامش خودروهاي داخلي
هرچند به گفته فعالان بازار خودرو، قيمت‌ها ثبات در پيش گرفته‌اند، اما اين ثبات قيمت در حالي رخ داده است كه طي هفته‌هاي گذشته با داغ شدن معاملات قيمت‌ها با افزايش همراه بوده‌اند.
بر همين اساس منحني رشد معاملات با منحني رشد قيمت‌ها اصلا هماهنگ نبوده است و حالا هم معاملات به صورت معمولي در جريان هستند.

206‌ تيپ 5 كه در كارخانه قيمتي برابر با 34 ميليون و 650 هزار تومان دارد در بازار با قيمت 37 ميليون و 700 هزار تومان به فروش مي‌رسد. مدل صندوقدار اين خانواده هم كه در حال حاضر در ايران خودرو به توليد مي‌رسد در بازار قيمتي برابر با 36 ميليون و 900 هزار تومان دارد،؛ درحالي‌كه قيمت آن در كارخانه 35 ميليون و 100 هزار تومان است. اما ديگر فرانسوي بازار؛ يعني تندر90، در مدل ‌E2 كه در ايران خودرو به توليد مي‌رسد در بازار 37 ميليون و 500 هزار تومان معامله مي‌شود و تندر 90 پارس خودرو نيز 100 هزار تومان گران‌تر خريد و فروش مي‌شود. مدل E1 اين خودرو نيز 33 ميليون و 800 هزار تومان قيمت دارد.

پژو 405 بنزيني نيز در بازار 27 ميليون و 800 هزار تومان است و مدل دوگانه‌سوز آن هم 31 ميليون و 200 هزار تومان ارزش‌گذاري شده است. پژو پارس سال هم كه در كارخانه 30 ميليون تومان قيمت دارد، در بازار 4 ميليون و 200 هزار تومان گران‌تر به فروش مي‌رسد. پارس يورو4 هم با قيمت 35 ميليون و 100 هزار تومان در بازار قابل خريد و فروش است.

اما راناي ال.ايكس با موتور‌TU5، 32 ميليون و 400 هزار تومان قيمت دارد. سمند ال.ايكس نيز در مدل دو ايربگ خود و با استاندارد آلايندگي يورو2، برابر با 28 ميليون و 500 هزار تومان است و مدل دوگانه‌سوز آن هم 30 ميليون و 200 هزار تومان قابل معامله است.

اما سري به خانواده پرايد هم بزنيم تا ببينيم قيمت‌هاي اين خانواده در چه حالي است. پرايد 111 در مدل اس.اي با قيمت 19 ميليون و 400 هزار تومان به فروش مي‌رسد؛ درحالي‌كه قيمت اين خودرو در كارخانه حدود 16 ميليون و 400 هزار تومان است.

پراید 131 در مدل SX، 17 ميليون و 400 هزار تومان معامله مي‌شود و 132 مدل SX نيز 18 ميليون و 200 هزار تومان قيمت دارد. مدل دوگانه‌سوز آن نيز با پرداخت 19 ميليون تومان قابل معامله است. خودروي تيبا نيز در مدل فول خود 23 ميليون و 200 هزار تومان در بازار ارزشگذاري شده است. اما تيانا، خودروي ژاپني كه در پارس خودرو مونتاژ مي‌شود، طي هفته گذشته در بازار برابر با 150 ميليون تومان معامله مي‌شده و مگان فول آپشن نيز 87 ميليون تومان است.
مرجع : دنياي اقتصاد