به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۲ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۳۵۵۱۷

اوقات فراغت جوانان شده قلیان و سیگار!

گروه جامعه: یک روانشناس گفت: امروزه جوانان آنقدر دچار آسیب‌های روحی مانند مشکلات هویت‌یابی هستند که به اوقات فراغت خود چندان اهمیت نمی‌دهند و برخی از آنان در این ایام به مصرف قلیان و سیگار می‌پردازند. در واقع اوقات فراغت در حیطه تصور جوانان کمرنگ شده است.
اوقات فراغت جوانان شده قلیان و سیگار!
دکتر مهدی بیاتی افزود:‌ دولت اگر دغدغه‌های جوانان را در زمینه‌هایی مانند سربازی و تحصیل رفع کند، آنان می‌توانند اوقات فراغت خود را به خوبی در کنار خانواده سپری کنند. این در حالیست که بسیاری جوانان در حال حاضر با خانواده خود ارتباط عاطفی ندارند و تعداد خانه‌های مجردی افزایش یافته است. بیاتی با اشاره به وضعیت خانواده‌های ایرانی اظهار کرد: برخی از خانواده‌ها برای جوانان برنامه خاصی ندارند چون گرفتار مشکلات هستند از سوی دیگر سبک زندگی و شیوه‌های ارتباطی نیز با گذشته تفاوت پیدا کرده است و فرزندانی که رابطه خوبی با والدین خود ندارند، بیشتر احتمال دارد دچار بزهکاری و مشکلات اجتماعی شوند.

جوان باید به نیازهای عاطفی و روانی خود پاسخ مثبت ‌دهد

وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی دولت باید مسکن و شغل را برای افراد جامعه فراهم کند، تاکید کرد: جوان باید مراحل جوانی را طی کند و از زندگی لذت ببرد و بتواند به نیازهای عاطفی و روانی خود پاسخ مثبت ‌دهد، اگر دولت طبق قانون اساسی نیاز افراد به مسکن و اشتغال را تامین کند و آنان دغدغه‌هایی مانند گرفتن وام ازدواج را نداشته باشد، فرصت برقراری ارتباط موثر با خانواده خود را پیدا می‌کنند. این روانشناس افزود: اگر امنیت روانی خانواده تامین و به نیازهای اساسی جوانان پاسخ داده شود، برخورد همدلانه در خانواده جای توبیخ فرزندان را بگیرد و خانواده‌ها وجود نیازهای فطری جوانان را بپذیرند، جوانان می‌توانند اوقات فراغت خوبی را همراه خانواده خود سپری کنند.

وی اضافه کرد:‌ خانواده‌ها باید بپذیرند که جوانان نیاز‌های فطری دارند که باید در زمان خود برآورده شود و در صورتی که توانایی برآوردن آنها را ندارند به این نیازها احترام بگذارند. بیاتی در پایان گفت: ممکن است نوع لباس پوشیدن جوانان با سایر افراد متفاوت باشد. بنابراین باید به جای توبیخ کردن آنان به نیازهایشان احترام بگذاریم چرا که این کار باعث استحکام بیشتر رابطه جوان با اعضای خانواده‌اش می‌شود.
مرجع : ايسنا