به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۸:۵۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۵۵۵۴
آب گران‌تر از برنج است

چرا در استان‌های غیرشمالی برنج می‌کاریم؟

گروه اقتصادي:​ برنج به عنوان گیاهی آب‌بر فقط باید در نقاطی که این محصول در آن‌جا دارای مزیت نسبی است کشت شود چراکه ارزش آب در نقاط خشک بسیار بیشتر از تولید مقطعی برنج بوده و جای سوال است چرا در استان‌های غیر شمالی برنج می‌کاریم.
چرا در استان‌های غیرشمالی برنج می‌کاریم؟
بهمن محمدی، کارشناس کشاورزی اظهار کرد: کشت برنج در نقاط خشک و نیمه خشک مرکزی و غربی ایران به هیچ وجه اقتصادی نیست زیرا باعث هدررفت منابع آبی می‌شود لذا تولید آن در این نقاط توصیه نمی‌شود. وی افزود: برنج، گیاهی آب‌بر است و فقط باید در نقاطی که دارای مزیت نسبی هستند کشت شود. ارزش آب در نقاط خشک بسیار بیشتر از تولید مقطعی برنج است. این کارشناش کشاورزی با بیان این‌که ایجاد الگوی کشت بر اساس استعداد و شرایط اقلیمی مناطق مغفول مانده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید اقدامی جدی در این خصوص انجام دهد.

محمدی ایجاد شرایط و ارائه تسهیلات به کشاورزان در مناطق خشک را برای جایگزین کردن محصولی که ضمن آب‌بری کمتر هم‌طراز با برنج برای آنها درآمد داشته باشد ضروری دانست. به گفته وی در حال حاضر هرکس هر محصولی را که دلش می‌خواهد کشت می‌کند و کمتر به نیاز کشور توجه می‌شود؛ بنابراین محصولات تولید شده که مازاد مصرف داخلی است هدر می‌رود. این کارشناس کشاورزی ادامه داد: برعکس این قضیه نیز اتفاق می‌افتد و به دلیل نبود فرآیند تولید تا مصرف، یک محصول در مقطعی نایاب می‌شود. نماینده دوره هفتم و هشتم مجلس با بیان این‌که تولید باید بر اساس منابع زیستی و کشاورزی پایدار صورت گیرد، افزود: قیمت بالای برنج از یک سو و استفاده کشاورزان از آب ارزان و کافی در نقاط خشک از سوی دیگر باعث گرایش کشاورزان به این محصول شده است.
مرجع : ايسنا