به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۳۵۷۰۵

بازار داغ طلا در بحبوحه بحران اوکراین

گروه اقتصادي: با ادامه نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به تحولات بحران اوکراین که تقاضا برای پناه مطمئن سرمایه را افزایش داده است، قیمت جهانی طلا روز جمعه به بالاترین سطح در شش ماه گذشته صعود کرد.
بازار داغ طلا در بحبوحه بحران اوکراین
هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در بازار نیویورک با 6.60 دلار یا 0.5 درصد افزایش، به 1379 دلار رسید که بالاترین رقم نهایی معاملات از 9 سپتامبر بود. جان کری، وزیر خارجه آمریکا و همتای روسی‌اش سرگی لاوروف جمعه در مورد همه پرسی پایان هفته در مورد جدایی کریمه از اوکراین دیدار کردند اما این دیدار پس از پنج ساعت گفت‌وگو بی‌نتیجه بود و سرمایه گذاران را همچنان نامطمئن نگه داشت.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، بحران سیاسی اوکراین عامل صعود طلا در هفته‌های اخیر بوده و نقش این فلز را به عنوان پناه مطمئن سرمایه در برابر آشفتگی جهانی بارز می‌کند. طلا برای برخی از سرمایه گذاران در شرایط بی‌ثباتی سیاسی دارایی مطمئن‌تری نسبت به ارزهایی مانند دلار یا اوراق بهادار است.طلا در هفته گذشته به دلیل نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصاد چین سه درصد صعود کرد و روز جمعه با انتشار آمار ضعیف تقاضای مصرفی در آمریکا، حمایت شد.

همچنین بازار در انتظار نشست سیاستگذاری دو روزه بانک مرکزی آمریکا در 18 و 19 مارس است. انتظار می‌رود این بانک میزان خرید ماهانه اوراق قرضه را 10 میلیارد دلار دیگر کاهش دهد. تعدیل این برنامه یکی از عوامل منفی برای طلا بوده و موجب کاهش 28 درصدی قیمت آن در سال گذشته شد. تردیدهای جهانی سرمایه گذاران را به سوی طلا بازگردانده است به طوریکه ذخایر اس پی دی آر گولد تراست که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای جهان است، 2.1 تن در پنج شنبه گذشته افزایش یافت و به 813.30 تن رسید.
مرجع : ايسنا