به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۳۵۷۴۴

مدل مناطق آزاد در ایران برعکس دنیاست

گروه اقتصادي: مدیر عامل منطقه آزاد انزلی گفت: مدل ایجادی مناطق آزاد در ایران با دنیا متفاوت است. این موضوع به این گونه است که در دنیا ابتدا زیرساخت‌ها آماده می‌شود اما در ایران نخست مناطق آزاد شکل گرفته بعد زیرساخت آن‌ها آماده می‌شود.
مدل مناطق آزاد در ایران برعکس دنیاست
رضا مسرور  اظهار کرد: با تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه هستیم. این در حالی است که کشوری مانند چین از طریق توسعه شرکت‌های مدیریتی صادرات در سال 2012 میلادی 2205 میلیارد دلار صادرات داشته است.

معافیت مالیاتی در منطقه آزاد انزلی
وی خاطرنشان کرد: در گذشته بازرگانان منطقه انزلی از معافیت مالیاتی بهره مند نبودند که این موضوع در یک ماه گذشته محقق شد اما معافیت مالیاتی شامل ارزش افزوده نیست.

ثبات قیمت کالای مسافر از 15 سال گذشته
او با اشاره به این‌که از 15 سال گذشته هر فردی می‌تواند 80 دلار کالا از مناطق آزاد خارج کند، یادآور شد: طبق روال قانونی از یک ماه گذشته کالای همراه مسافر در چرخه اقتصادی منطقه آزاد انزلی وارد شده که در کنار آن برای حمایت از محصولات استان مانند چای و برنج عوارض مطابق با سرزمین اصلی را وضع کرده‌ایم.

عقد 9 تفاهم نامه همکاری با دستگاه‌های دولتی
مسرور از امضای 9 تفاهم نامه همکاری با دستگاه‌های دولتی برای رفع مشکلات و تامین زیرساخت‌های منطقه خبر داد و گفت: از مشکلات منطقه می‌توان به کمبود آب شرب، عدم تقدم و تاخر در زیرساخت‌ها، انبارداری و نمایشگاه‌ها اشاره کرد. وی تاکید کرد: در برنامه توسعه سال آینده هفت میلیارد تومان برای ساخت انبار در نظر گرفته شده که در کنار آن با وجود متراژ 3200 هکتاری منطقه آزاد انزلی در خشکی و 1800 هکتاری آن در آب دنبال افزایش متراژ خشکی تا 9600 هکتار هستیم.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی ادامه داد: این منطقه ظرفیت تبدیل شدن به هاب برای کشورهای آسیای میانه و CIS را دارد اما برای هاب شدن این منطقه باید زیرساخت‌ها تکمیل شود. او از تردد هیات‌های تجاری در منطقه آزاد انزلی خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم تا کریدور چین، بندر آبتائو و بندر انزلی را راه اندازی کنیم.این کریدور باعث می‌شود تا واردات از کشور چین به ایران که سالانه حدود شش میلیارد دلار است با زمان و هزینه کمتری انجام شود.

رشد 70درصدی سرمایه‌گذاری در 11 ماهه امسال
وی ادامه داد: در 11 ماهه امسال 850 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 70 درصد رشد داشته است. از سوی دیگر 224 شرکت در منطقه آزاد انزلی به ثبت رسیده که 19 شرکت دارای سهامدار خارجی با 47 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تاسیس شده‌اند. او خاطرنشان کرد: 434 میلیون دلار کالا از این منطقه صادر شده که 160 میلیون دلار آن مختص منطقه آزاد انزلی بوده و متشکل از محصولات نباتی، شیمیایی و غذایی به روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، اوکراین، بلاروس، ارمنستان، امارات، آلمان و هند بوده است.

وی همچنین در رابطه با واردات کالا گفت: امسال با توجه به افزایش 28 درصدی واردات کالا نسبت به 11 ماهه سال گذشته 1150 میلیون دلار کالا به منطقه آزاد انزلی وارد شده است.

تکمیل مجتمع بندری کاسپین
مدیر عامل منطقه آزاد انزلی از تکمیل مجتمع بندری کاسپین خبر داد و گفت: با تکمیل این مجتمع ظرفیت استفاده از کریدور شمال به جنوب افزایش خواهد یافت که این طرح 700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد. او همچنین گفت: غرفه‌ها و مغازه‌های بسیاری در منطقه به دلیل عدم راه اندازی کالای مسافر و مسائل و مشکلات دیگر خالی هستند که امید است با رونق کسب و کار وضعیت کسبه رو به بهبود باشد.

مسرور در رابطه با خودروهای وارداتی منطقه بیان کرد: 1700 خودرو که از کشورهای کره، ژاپن و ... وارد شده‌اند پلاک شده و تا شعاع 50 کیلومتری منطقه اجازه تردد دارند که افزایش محدوده تردد در اختیار هیات دولت است.

... در حاشیه

در نشست امروز کیومرث کرمانشاهی، معاون سابق سازمان توسعه تجارت نیز حضور داشت. در این رابطه مسرور اعلام کرد که کرمانشاهی به عنوان مشاور ارشد مدیر عامل منطقه آزاد انزلی او را در این نشست همراهی می‌کند.
مرجع : ايسنا