به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۴ ساعت ۱۹:۲۱
کد مطلب : ۳۵۷۹۲
13 راي موافق، چين ممتنع، فقط روسيه مخالف

روسیه قطعنامه شوراي امنيت را وتو کرد

گروه بين‌الملل: شورای امنیت سازمان ملل در نشستی اضطراری موضوع رفراندوم در کریمه به منظور الحاق به خاک روسیه را مورد بحث وبررسی قرار دادند كه طي آن روسیه قطعنامه محکومیت رفراندوم کریمه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.
روسیه قطعنامه شوراي امنيت را وتو کرد
پیش‌نویس این قطعنامه با پشتیبانی کشورهای غربی در شورای امنیت (كه 15 عضو دارد) مطرح شده و رفراندوم پیوستن کریمه به روسیه را محکوم می‌کرد. چین به این قطعنامه رای ممتنع داد، اما ۱۳ کشور دیگر عضو شورای امنیت آن را تایید کردند. كه نشان دهنده انزواي روس‌ها در عرصه بين الملل هستند. اعضای دائم شورای امنیت بشدت مخالف برگزاری رفراندوم در منطقه کریمه و الحاق آن به خاک روسیه می‌باشند. کشورهای غربی عضو این شورا به ویژه آمریکا خواهان اعمال تحریم های اقتصادی همه جانبه علیه روسیه هستند.

مقام های مسکو با رد این مسئله برگزاری رفراندوم و تصمیم گیری در خصوص پیوستن به روسیه را حق قانونی و طبیعی مردم این منطقه می دانند. بحران اوکراین باردیگر روابط روسیه با کشورهای غربی به ویژه آمریکا، فرانسه و انگلیس را دچار تنش های جدی کرده است. در پیش نویس قطعنامه تدوین شده از سوی کشورهای غربی عضو دائم شورای امنیت بر احترام به حق حاکمیت و تمامیت عرضی اوکراین و غیر قانونی خواندن دخالت نظامی در امور این کشور طبق قوانین سازمان ملل، بر حل تنش ها با گفت و گوی صلح آمیز تاکید شده بود.
این پیشنهاد همچنین تاکید می کند که هرگونه تصرف اراضی اوکراین با ابراز تهدید یا استفاده از زور در جامعه بین المللی به رسمیت نخواهد شناخته شد و رفراندوم برای الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه از نظر قوانین اوکراین مجاز نبوده و در جامعه بین الملل اعتباری نخواهد داشت. پیش نویس ارایه شده همچنین دولت اوکراین را به رعایت حقوق تمام مردم این کشور به ویژه گروه اقلیت موظف می کند.