به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۳۵۸۰۱
نمونه‌هایی مانند پرواز مالزی-چین

پروازهای مرموزي که معما مانده​اند/ تصاوير

گروه جامعه: شاید جالب باشد که بدانید، پرواز خطوط هوایی مالزی اولین مورد عجیب ناپدید شدن ناگهانی هواپیما در تاریخ نیست!
جستجوها هم‌چنان در مورد هواپیمای مفقود شده خطوط هوایی مالزی به شماره MHS370 ادامه دارد. این پرواز که از کوالالامپور به مقصد پکن در حال پرواز بوده بدون هیچ نشانه و علامت هشداری از سوی خلبان ناپدید گشته و هنوز پس از گذشت چند روز خبری از سرنوشت این پرواز عجیب در دست نیست. به بهانه این حادثه مروری خواهیم داشت به عجیب ترین و رازآلودترین هواپیماهای مفقود شده در تاریخ.

مفقود شدن آملی ارهارت در حین سفر به دور زمین
آملی ارهارت هوانورد امریکایی به همراه فرد نوتان که قصد سفر به دور زمین به وسیله هواپیمای لاکهید الکترا را داشتند در تاریخ دوم جولای 1937 مفقود شدند. بسیاری از افراد تصور می کنند که سوخت هواپیمای وی تمام شده و در آب سقوط کرده است. عده‌ای دیگر بر این باورند که وی یکی از جاسوسان فرانکلین روزولت بوده و هواپيمايش توسط نیروهای ژاپنی منهدم شده است.

تصور عده‌ای دیگرنیز بر این است که وی به سلامت در یکی از جزایر ژاپن فرود آمده است و تا آخر عمر را در آنجا سپری کرده است. البته طبق معمول تئوری دزدیده شدن توسط موجودات فضایی نیز در آن سال‌ها داغ بود.



مفقود شدن هواپیمای نیروی هوایی متفقین بر روی کانال انگلیس
گلن میلر یکی از خلبانان چیره دست نیروهوایی متفقین در جنگ جهانی دوم بود که برنامه‌های نمایشی را برای این نیروها انجام می‌داد. در تاریخ 15 دسامبر 1944 وی شهر بدفورد انگلیس را با هواپیمای تک موتوره خود به مقصد پاریس برای انجام برنامه ترک کرد. اما هیچ گاه به مقصد نرسید. نیروهای متفقین هیچگاه نتوانستند اثری از وی پیدا کنند. برخی معتقدند هواپیمای وی توسط بمب افکن‌های آلمانی از بین رفته است.


پرواز شماره 19 ، مثلث برمودا
در بعد از ظهر 5 دسامبر سال 1945 ، 6 هواپیمای نیروی دریایی امریکا به طور ناگهانی در حین پرواز ناپدید شدند و از آنجا بود که افسانه مثلث برمودا آغاز شد. در آن روز 5 هواپیمای اونجر نیروی دریایی به همراه چارلز تیلور مربی‌شان در یک هواپیمای جداگانه برای انجام یک مأموریت تمرینی به پرواز درآمدند. یک ساعت و نیم پس از شروع پرواز خلبانان گزارش دادند که در سیستم ناوبریشان اختلالی رخ داده و قادر به تعیین موقعیت خود نیستند.

گزارش فرمانده گروه به پایگاه نیروی دریایی حاکی از آن بود که قطب نماهای هواپیماها از کار افتاده‌اند و با سرعت به دور خود می‌چرخند. علیرغم تلاش‌های ایستگاه مخابره نیروی دریایی آنها دیگر قادر به برقراری ارتباط با هواپیماها نبودند و هیچ اثری نیز از آنها یافت نشد. نکته عجیب‌تر این است که هواپیمایی که برای جستجو و کمک به آنها فرستاده شده بود نیز ناپدید گردید. آخرین خبر مخابره شده از آنها در ساعت 30. 7 دقیقه بعد از ظهر بود و دیگر هیچ اثری از آنها یافت نشد.



هواپیمای Star dust و کد مورس رمز آلود
هواپیمای استار داست که نمونه تغییر یافته بمب افکن لانکستر بود در حین پرواز از بوینس آیرس آرژانتین به سانتیاگو شیلی ناپدید شد و بسیاری از سوالات بی‌پاسخ را بر جای گذاشت. هواپیما متعلق به خطوط هوایی آمریکای جنوبی در ساعت 46. 1 بعد از ظهر دوم آگوست 1947 آرژانتین را به مقصد شیلی ترک کرد اما هیچ گاه به مقصد نرسید.

با این وجود اپراتور رادیویی موفق شد در آخرین لحظات یک کد مورس در قالب رمز را برای ایستگاه زمینی بفرستد. کد چنین بود: «STENDED». معنای این کد مورس تا به امروز کشف نشده باقی مانده است. 50 سال بعد کوهنوردان آرژانتینی در میان کوه‌های آند تکه‌هایی از موتور هواپیما را پیدا کردند که گویا متعلق به همین پرواز بوده است.



هواپیمای Star tiger و مثلث برمودا
هواپیمای دیگر از خطوط هوایی امریکای جنوبی با نام استار تایگر در تاریخ 30 ژانویه سانتا ماریا را به مقصد برمودا ترک کرد و در راه ناپدید شد. هواپیما با 25 مسافر با شرایط بادی شدید به پرواز درآمد. طول مدت پرواز 12 ساعت بود و خلبان جهت جلوگیری از اغتشاشات به دلیل باد شدید در ارتفاع کم پرواز می‌کرد اما هیچ گاه به مقصد نرسید. هواپیمای گشت زنی خود را به آخرین موقعیت ثبت شده رساند اما هیچ اثری از هواپیما نبود.

برخی معتقدند بادهای شدید باعث شده تا کنترل هواپیما از دست برود و درون آب سقوط کند برخی معتقدند اشکال در ارتفاع سنج باعث خطای خلبان و سقوط شده است.



راز پرواز 191
عجیب‌ترین نکته در این مورد خود هواپیما نیست بلکه شماره هواپیما است. در طول تاریخ چندین حادثه برای پروازهایی که شماره شان 191 بوده اتفاق افتاده است. مهمترین آنها حادثه پرواز 191 خطوط هوایی امریکا در سال 1979 بود که هواپیما چند دقیقه بعد از تیک آف سقوط کرد و 260 نفر مسافر و 13 خدمه جان خود را از دست دادند. حادثه دیگر پرواز آزمایشی x – 15 با شماره 191 بود که در سال 1967 با فاجعه سقوط مواجه شد.

در سال 2012 نیز یک پرواز دیگر خطوط هوایی جت بلو با شماره 191 به دلیل حمله قلبی خلبان در حین پرواز مجبور به فرود اضطراری شد. برخی از خطوط هوایی خرافاتی شماره 191 را از لیست پروازهای خود برای همیشه حذف کردند.



ناپدید شدن رازآلود Star Ariel
استار آریل نیز متعلق به خطوط هوایی آمریکای جنوبی بود که در 17 ژانویه 1949 از برمودا به جامائیکا پرواز می‌کرد. در هنگام پرواز آسمان صاف بود با این وجود در حین پرواز ارتباط هواپیما با مرکز کنترل قطع شد و دیگر هیچ اثری از آن یافت نشد. جستجو در 25 ژانویه پایان یافت.



پرواز 990 اجیپت ایر
نکات عجیبی در مورد پرواز 990 خطوط هوایی مصر در 31 اکتبر 1999 از فرودگاه کندی امریکا به مقصد قاهره وجود دارد. بوئینگ 767 در اقیانوس آتلانتیک جنوبی سقوط کرد و 277 مسافر کشته شدند. یکی از مقامات خطوط هوایی مصر که از قضا در آن پرواز هم حضور داشت جمیل التبوتی را متهم به آزار جنسی کرده بود. در حین پرواز حاتم رشدی سر خلبان به جمیل می‌گوید که این آخرین پرواز تو خواهد بود. و جمیل پاسخ می‌دهد این آخرین پرواز شما نیز خواهد بود.

هنگامیکه سر خلبان کابین را ترک می‌کند جمیل می‌گوید: به خدا توکل می‌کنم و هواپیما را از حالت پرواز خودکار خارج کرده و به سمت دریا اقیانوس هدایت می‌کند. وی در حین سقوط بارها این عبارت را تکرار می‌کند تا در نهایت در آب سقوط می‌کند. تمام حرف‌های وی در جعبه سیاه هواپیما ثبت شده بود. خطوط هوایی مصر اقدام جمیل بتوتی را علت سقوط می‌داند اما هیچ گاه انگیزه وی برای این کار مشخص نشد.

مرجع : بازارخبر