به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۳۵۸۴۴

واردات نفت کره از ایران 4.5 برابر شد

گروه اقتصادي: گمرک کره جنوبی اعلام کرد: واردات نفت خام این کشور از ایران در ماه فوریه نسبت به دوره مشابه سال قبل 104 درصد افزایش یافته است.
واردات نفت کره از ایران 4.5 برابر شد
به گزارش رویترز، این افزایش به دلیل افزایش خرید پالایشگاههای این کشور از ایران در آستانه تعطیلی ماه مارس برای عملیات مرمت و بازسازی است. گمرک کره جنوبی در آمار اولیه خود اعلام کرد: این کشور در ماه گذشته یک میلیون و 100 هزار تن(روزانه 294 هزار و 69 بشکه) نفت خام از ایران وارد کرد که نسبت به ژانویه که روزانه 65 هزار بشکه بود 4.5 برابر و نسبت به دوره مشابه سال قبل دو برابر شده است. کره جنوبی در دو ماه اول سال جاری روزانه 173 هزار و 744 بشکه نفت از ایران وارد کرده که نسبت به سال گذشته 2.3 درصد و نسبت به متوسط سال 2013(روزانه 134 هزار بشکه) 30 درصد افزایش یافته است.

طبق توافق هسته ای ژنو بین ایران و گروه 1+5 در نوامبر گذشته که در ماه ژانویه اجرایی شد، کره جنوبی و دیگر مشتریان آسیایی نفت ایران می‌توانند واردات خود را در سطح پایان سال 2013( روزانه حدود یک میلیون بشکه) حفظ کنند و برای کاهش تدریجی آن الزامی ندارند. یک منبع آگاه پالایشگاهی در سئول کره جنوبی گفت: دو پالایشگاه این کشور پیش از تعطیلی ماه مارس برای عملیات مرمت و نگهداری، باید واردات از ایران را افزایش می‌دادند. پالایشگاهها معمولا قبل و بعد از عملیات نگهداری معمولا نفت بیشتری وارد می‌کنند تا به قراردادهای سالانه واردات نفت پایبند باشند.

از چهار پالایشگاه کره جنوبی تنها دو پالایشگاه اس کی انرژی و هیوندای اویل بانک به طور منظم از ایران نفت می‌خرند. میزان واردات آنها از ایران به طور ماهانه تغییر می‌کند زیرا یکی از این دو پالایشگاه محموله ها را دو ماه یک بار دریافت می‌کند. سخنگوی پالایشگاه اس کی انرژی گفت: این پالایشگاه در سه ماهه دوم امسال یک واحد دیستیلات با ظرفیت روزانه 260 هزار بشکه و یک واحد تولید گازوئیل با ظرفیت روزانه 57 هزار بشکه را تعطیل می‌کند. پالایشگاه هیوندای اویل بانک نیز ماه گذشته اعلام کرد: یکی از واحدهای خود را با ظرفیت روزانه 110 هزار بشکه برای عملیات مرمت تعطیل می‌کند.

چهار خریدار آسیایی نفت ایران شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در دو سال گذشته به طور مرتب واردات خود را از ایران کاهش داده اند تا از تحریمهای مالی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران معاف شوند. آمارهای دولتی نشان می‌دهد که این کشورها در سال گذشته میلادی در مجموع واردات خود را از ایران با 15 درصد کاهش به 935 هزار و 862 بشکه در روز رسانده‌اند. این در حالیست که در پی کاهش تحریمهای ایران پس از توافق هسته ای ژنو، چهار مشتری اصلی نفت ایران در ماه ژانویه روزانه یک میلیون و 250 هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند.

منابع دولت هند این هفته گفتند، در پی اخطار وزارت انرژی آمریکا مبنی بر لزوم عدم افزایش صادرات نفت ایران،‌ پالایشگاههای این کشور باید واردات خود را از ایران نسبت به سه ماهه اول به میزان دو سوم کاهش دهند تا متوسط واردات آنها در دوره شش ماهه توافق هسته ژنو به 195 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند. یکی از منابع دولت هند که خواست نامش فاش نشود، گفته است: این حقیقت وجود دارد که آمریکا از ما خواسته که صادرات نفت ایران به هند در ماههای ژانویه تا ژوییه نباید بیش از 195 هزار بشکه در روز باشد و ما اعلام کردیم که به این موضوع توجه خواهیم کرد. این مقام آمریکایی برای اظهارنظر در این زمینه در دسترس نبود.

با توجه به افزایشی که در سه ماهه اول 2014(ژانویه تا مارس) در واردات نفت هند از ایران صورت گرفت، هند باید خرید نفت خام از ایران را به حدود 110 هزار بشکه در روز کاهش دهد تا متوسط واردات نفت این کشور از ایران در شش ماه منتهی به 20 ژوییه 195 هزار بشکه در روز شود. این اولین نشانه شفاف مبنی بر عدم تحمل افزایش صادرات نفت ایران از سوی آمریکا است و پس از آن صورت گرفت که واردات نفت هند از ایران در ماه ژانویه نسبت به دسامبر بیش از دو برابر شد و به 412 هزار بشکه در روز رسید. کره جنوبی در ماه فوریه در کل 10 میلیون تن نفت وارد کرد که نسبت به ژانویه که 11 میلیون تن بود، کاهش یافته است. آمار نهایی واردات نفت کره جنوبی اواخر مارس توسط شرکت ملی نفت این کشور منتشر خواهد شد.
مرجع : ايسنا