به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ ساعت ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۳۵۹۹۹
توسط خبرگزاری های فارس و تسنیم

جعل امضای روزنامه‌نگاران علیه روزنامه‌نگاران

گروه سياسي: آخرین پروژه رسانه های محافظه کار برای محدود کردن رقبا ناکام ماند. رسانه هایی که خود را فراتر از هر قانونی می دانند و بی توجه به اصول اخلاقی و همیت صنفی، تنها شمشیر محروم کردن هم صنفی های رسانه ای خود از حقوق اولیه را تیز می کنند. این بار هم خبرگزاری های فارس و تسنیم در ادامه پروژه تنگ کردن فضا برای رسانه های اصلاح طلب دست به اجرای پروژه ای زدند که در همان روزهای اول به بن بست رسید.
جعل امضای روزنامه‌نگاران علیه روزنامه‌نگاران
6 بهمن 1392 نزدیک به 800روزنامه نگار در نامه ای به حسن روحانی خواستار بازگشایی انجمن صنفی مطبوعات شدند. نهادی که پس از وقایع سال 88 به دستور سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران توقیف شد. بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران یکی از وعده های انتخاباتی حسن روحانی بود. پس از انتخاب او امید روزنامه نگاران به گشایش فضای رسانه ها و همچنین بازگشایی انجمن صنفی شان افزایش یافت. هر چند رسانه های محافظه کار که تغییر فضا را به نفع خود نمی دیدند پس از خارج شدن از شوک شکست در انتخابات تلاش برای تنگ کردن فضا برای رقبای اصلاح طلب را آغاز کردند. پروژه ای که به گفته بسیاری از ناظران بیش از همه تلاش مي‌کرد به فعالان رسانه ای القا کند تغییری در فضای سیاسی کشور ایجاد نشده است.

توقیف روزنامه بهار در روزهای ابتدایی دومین ماه پاییز نخستین موفقیت رسانه های محافظه کار برای حذف رقیب بود. با بالا گرفتن درخواست ها برای بازگشایی انجمن صنفی پروژه دوم این رسانه ها مقابله با این بازگشایی بود. مطرح کردن مشکلات در پروژه تعاونی مسکن انجمن صنفی یکی از این پروژه ها بود که پس از مدتی بی نتیجه و مسکوت ماند.

با انتشار اخبار انتشار چند روزنامه نزدیک به جریان اصلاح طلب زنگ خطر در رسانه های محافظه کار به صدا درآمد. روزنامه های "نشاط" و "هم میهن" بدون ارائه هیچ دلیل مشخصی متولد نشدند و رسانه های محافظه کار باز هم رسالت خود را ممانعت از بازگشایی انجمن صنفی قرار دادند.

توقیف روزنامه "آسمان" در نخستین هفته انتشارش نیز دومین پروژه پس از انتخابات ریاست جمهوری رسانه های محافظه کار بود که به سرانجام رسید و آنان را به این نتیجه رساند که زمان آن است که در اقدام نهایی را علیه نهاد صنفی روزنامه نگاران مستقل اصلاح طلب به نتیجه برسانند و بی دغدغه حضور رقیب، در فضای رسانه ای ترکتازی کنند.

انتشار نامه روزنامه نگاران به رییس جمهوری برای بازگشایی انجمن صنفی آغازگر پروژه جدید این رسانه ها بود. 50 روز طول کشید که پروژه آن ها در خروجی خبرگزاری هایشان قرار بگیرد.
خبرگزاری تسنیم بعدازظهر شنبه 24 اسفندمطلبی "درخواست ۱۲۸۰ خبرنگار برای جلوگیری از بازگشایی انجمن منحله روزنامه‌نگاران" منتشر کردو در انتهای آن خبر نوشت: تعداد امضاکنندگان این نامه همچنان در حال افزایش است. امضاهایی که نه تنها افزایش نیافت بلکه در مدت زمانی کوتاه تعداد زیادی از امضاهای آن ریزش کرد و پروژه ای شتابزده که از بیانیه 6 بهمن روزنامه نگاران کپی شده بود 26 اسفند رسوا شد.

دو روز بعد از انتشار این خبر، خبرگزاری ایرنا با انتشار خبری اعلام کرد برخی خبرنگاران مطبوعات و رسانه های گروهی در استان خراسان شمالی از مشاهده امضا و نام خود پای نامه برای جلوگیری از بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران، شگفت زده شده اند. تعدادی از خبرنگاران استان کردستان نیز از امضای نامه اظهار بی اطلاعی کردند و گفتند: ما نامه ای امضا نکرده ایم.

این در حالی است که ماشالله شمس الواعظین نایب رییس پیشین انجمن صنفی روزنامه نگاران اعلام کرد:90 درصد از افرادی که گفته مي‌شود به عنوان روزنامه نگار نامه عدم بازگشایی این انجمن را امضا کرده اند، اصلا روزنامه نگار نیستند. او در مصاحبه دیگری با ایسنا درخواست کرد از میان بیش از 1200 فردی که پای این نامه را امضا کرده‌اند، 400 نفر را با تأیید یکی از دانشگاه‌های مربوط به علوم ارتباطات یا تحریریه‌ی رسانه‌ها معرفی کنند.

او همچنین گفت: تعداد قابل توجهی از افراد در تماس با من، امضا کردن نامه‌ی یادشده را تکذیب کردند. افرادی که به مفهوم سنتی روزنامه‌نگار نیستند و در حقیقت، مشغول کارهایی مانند ادیتوری، مهندسی آی‌تی یا مصحح یک تحریریه هستند با من تماس گرفتند و امضای این نامه را تکذیب کردند. همچنین تعدادی خبرنگار از شعبه‌های استانی یکی از خبرگزاری‌ها در تماس با من، اعلام کردند که خبرگزاری یادشده، فهرستی را شامل کارمندان آن شعبه برای دفتر مرکزی خواسته است.

وي افزود: این افراد فکر کردند که فهرست یادشده برای گرفتن عیدی است، اما بعد از چند روز، نام خود را پای این نامه دیدند و زمانی که اعتراض کردند، به آن‌ها گفته شد که مخالفت با بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از سیاست‌های این خبرگزاری است و اگر کسی به‌جز این، فکر کند نمی‌تواند در این خبرگزاری کار کند."

حسن روحانی در نخستین کنفرانس خبری پس از پیروزی در انتخابات در پاسخ خبرنگار روزنامه "بهار" گفت که تلاش مي‌کند تمام نهادهای صنفی فعالیت خود را از سر بگیرند هر چند روزنامه بهار چند ماه پس از این کنفرانس خبری نخستین قربانی پس از انتخابات نام گرفت اما روزنه های امید پس از آن خود را نشان دادند که وزیر ارشاد اعلام کرد وزرات اطلاعات شکایت خود از انجمن صنفی روزنامه نگاران را پس گرفته است. همین مساله نشان داد که دولت تدبیرو امید بنا دارد که پس از بازگشایی خانه سینما قفل انجمن صنفی را نیز بشکند. هر چند این مطالبه در 100 روز اول دولت یازدهم تحقق نیافت و روزنامه نگاران امیدوارند در 100 روز دوم دولت این مطالبه به نتیجه برسد.

اما این مطالبه مخالفانی دارد و برخی نگران اند تشکل صنفی روزنامه نگاران تلاش آن ها برای ساختن فضای رسانه ای یک سویه دشوار کند. پس پروژه های پیاپی اجرا مي‌کنند تا تنها باشند و تنها خبر بسازند. پروژه ناکام رسانه های محافظه کار پس از دو پیروزی پیاپی در توقیف رسانه های رقیب شاید پایان خوبی در سال 92 برای آن ها نباشد. رسانه هایی که به جای حمایت از احقاق حقوق هم صنفی های خود ذره بین به دست مي‌گیرند شاید کلمه یا جمله ای بیابند و پروژه ای برای بیکار کردن چند روزنامه نگار و خبرنگار بیابند. چه با مصاحبه های پیاپی و چه با جعل امضای روزنامه نگاران علیه روزنامه نگاران.
مرجع : تدبير